Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nyser når jeg ser på solen

jacoP

Anbefalte innlegg

Dette har jeg aldri hørt om. Ser ut til at jeg mangler denne forsvarsmekanismen. Hvordan jeg reagerer på sterkt lys varierer veldig fra situasjon til situasjon. Er jeg sterkt engasjert i noe så kan jeg stirre rett mot solen eller et kraftig arbeidslys uten å reagere og ender opp halvblind i en halvtime etterhvert. Er jeg hos tannlegen derimot og slapper helt av så kan jeg fort få tårer og ha enorme problemer med å holde hodet mot lyset, til og med med øynene lukket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+142

Jeg nyser som oftest når jeg kommer ut i solen etter å ha vært inne så og så lenge ( altså 1-2 timer, ikke dager :p )

Vil tro at det er som ZappZa sier, at det er kroppens forsvarsmekanisme eller noe lignende :)

Lenke til kommentar
Enkelte mennesker kan begynne å nyse av å se mot solen eller annen sterk lyskilde. Dette er en refleks vi ennå ikke kjenner bakgrunnen for, men nysingen gir øynene en forbigående beskyttelse mot det sterke lyset. Denne formen for nysing ser ut til å være arvelig, og er til en viss grad koblet til overfølsomhet i neseslimhinnene.

9164499[/snapback]

Stemmer i mitt tilfelle, jeg har arvet det av min mor (ikke søstrene mine da, de er tydeligvis genetiske utskudd).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg nyser også når jeg ser på solen. Ikke det at jeg vanligvis stirrer på den. Har bedre ting å gjøre enn å bli blind.

Lenke til kommentar

Står på wiki at 14-25% av hvit befolkning nyser når de ser på solen, fordi den femte kranie nerven, kalt trigeminal nerve som er delvis blokkert og dermed over stimulerer den optiske nerven - som igjen trykker på trigeminal nerven som gjør at du får en slik reaksjon.

Vel og merke, det var bare en liten undersøkelse, som det ikke var gitt kilder til, og wiki er ikke fasit, selvom det er mye riktig der, er det skrevet av hver mann.

btw - jeg nyser når jeg ser på solen, og ja, det er genetisk.

Endret av JD_Scrubs
Lenke til kommentar
kjært barn har mange navn, men det tøffeste er 

ACHOO syndrome:

Autosomal dominant Compelling Helio-Ophthalmic Outburst syndrome

9169002[/snapback]

Enig i at det var et ganske tøft navn! Skal vurdere å ta det med på CV'en min....... bare synd jeg ikke kunne tilføyet "Lasersyn" (se min forrige post)! :)

Lenke til kommentar
Nyser jeg også!

Da jeg var liten gutt trodde jeg at ved å stirre på sola leeeenge, ville jeg få lasersyn. Jeg kan med dette meddele at DET får man ikke!! :)  Heldigvis ble ikke øynene skadet (fortsatt 9/9) men jeg nøs mye...

9168807[/snapback]

Hahaha, samme! Se på en av postene mine på 1. siden. Ble en slik sort flekk midt på øynene :!: Lazergun, pew pew pew..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...