jacoP Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Mange ganger hvis det er sterk sol og jeg ser på den begynner jeg å nyse... Vet om fler som også har det slik. Hvorfor skjer det? Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Er kroppens forsvarsmekanisme. Solen lyser sterkt, og er skadelig for øynene hvis du ser på den for lenge. Derfor nyser du, og øynene lukker seg =) Tror det var sånn i allefall, virker logisk for meg. Lenke til kommentar
Dudli Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Samme skjer med meg. Det trenger dog ikke være solen for at jeg skal nyse. Kan dessverre heller ikke forklare det... Lenke til kommentar
karamasov Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Er kroppens forsvarsmekanisme. Solen lyser sterkt, og er skadelig for øynene hvis du ser på den for lenge. Derfor nyser du, og øynene lukker seg =) Tror det var sånn i allefall, virker logisk for meg. 8577476[/snapback] Det stemmer nok ikke helt. Når du ser opp på solen strekker du ut halsen, og du kan få enkelte forstyrrelser i nese/munn-området. Det resulterer i et nys. Det er ihvertfall den vanligste forklaringen. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Javel ja? Enn hvis man ligger og ser på solen, uten å strekke ut halsen =) Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Skjer med meg også, trenger ikke være solen, Kan skje bare ved å se i ei lampe Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Leste bare litt, men det er en refleks og et syndrom. http://en.wikipedia.org/wiki/Photic_sneezing Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 (endret) Leste bare litt, men det er en refleks og et syndrom. http://en.wikipedia.org/wiki/Photic_sneezing 8581017[/snapback] Meget interessant... vaio Endret 27. juli 2007 av Vaio Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Har det samme "problemet" eller velsignelse. Ble fortalt det hadde med lys i nesen å gjøre siden vi retter nesen opp mot lyset for å nyse Lenke til kommentar
Suncurtain Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Som oftest når jeg går ut og det er skarpt lys, må jeg nyse to ganger. Lenke til kommentar
athorb Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 (endret) Samme her, to ganger, verken mer eller mindre. Hvorfor det eksakte antallet vet jeg ikke, hadde vært interessant å finne en forklaring på det. Endret 28. juli 2007 av athorb Lenke til kommentar
Requi Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Nyser når jeg ser på solen jeg og =P Har alltid lurt på det når jeg var mindre, at jeg hadde superkrefter eller noe sånt ^^ Lenke til kommentar
Vannfrisk Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Jeg fikk akkurat lillebroren min til å gå ut å se mot solen, og han nøys. Jeg må ikke nyse av solen eller sterkt lys. Har ofte hørt at jeg skulle gjøre det når jeg måtte nyse, for å få gjort det. Men det funker ikke på meg Lenke til kommentar
Herpeederpee Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Hehe, nyser selv når jeg ser på solen. Tror det er vanlig. Samme hvis jeg spiser tyggis, og kombinert blir det ett helvete. Lenke til kommentar
Vannfrisk Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 På den norske wikipediasiden om nysing står det at ca 1 av 4 lider av syndromet, så ja, det er vel nokså vanlig. Lenke til kommentar
Requi Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Har jeg et syndrom jeg da ? Oi oi.. Ær'e faliiii ? Lenke til kommentar
Nattreven Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Et orgasmefrembringende syndrom. Hmm.. Nam. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Faren min nyser av å se på solen men ikke jeg. Er dette genetisk betinget? Lenke til kommentar
Vannfrisk Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Enkelte mennesker kan begynne å nyse av å se mot solen eller annen sterk lyskilde. Dette er en refleks vi ennå ikke kjenner bakgrunnen for, men nysingen gir øynene en forbigående beskyttelse mot det sterke lyset. Denne formen for nysing ser ut til å være arvelig, og er til en viss grad koblet til overfølsomhet i neseslimhinnene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå