Gå til innhold

prosessor i bærbar pc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
intel sine bærbar (core serien) prosessorer pwner amd sine...

(raskere, bruker mindre og de blir ikke like varme)

8597818[/snapback]

Og, hvor har du dette fra? noe du har funnet opp selv?

Husk kilde da.

Har en venn som har en Intel Pentium Dual Core T2060 i laptopen sin, og jeg har mer fps enn han i samtlige spill, og det kommer akkurat like mye varm luft ut av pcen som i min.

Lenke til kommentar

@Rokna: En slik sammenligning er ikke verdt noe så lenge vi ikke har fullstendige specs på begge maskiner. I de fleste spill betyr skjermkort mer enn CPU, og på bærbare kan samme skjermkort være implementert med ulik størrelse på eget minne, noe som også gir betydelige forskjeller. Elers er det intet som heter Intel Pentium Core Duo, det heter Intel Core Duo eller Intel Core 2 Duo.

@Jarli. Ligger kjøpet et stykke inn i framtida er det lite interessant hva som yter best i dag, da det hele tiden kommer nye plattformer og produkter. F.eks har både AMD og Intel akkurat lansert nye plattformer for bærbare (AMD M690 og Santa Rosa). For disse finnes det vel ennå ikke reelle tester. For AMD betyr ny plattform primært bedre batteritid, og for Intel høyre FSB og noen nye CPU (raskeste på 2,4 Ghz).

Når det gjelder ytelse er den generelle oppfatning, som også støttes av ulike tester (men det er nesten umulig å peke på en test som viser konklusjonen rett ut, da det nesten ikke finnes maskiner som er så likt konfigurert), at Turion X2 og Core Duo yter omtrent likt klokke for klokke (jeg mener at Turion X2 har en liten fordel). Core 2 Duo yter 10 - 20 % bedre enn dette igjen ved samme klokkehastighet. Santa Rosa vil trolig gi ennå litt mer pluss til Core 2 Duo (høyere FSB + noen andre smarte løsninger)

Levetid batteri og støy har jevnt over vært Intel sitt domene. Mest fordi brikkesett på Intel maskiner er bedre optimalisert. Støy fordi Intel sine bærbare CPU-er tåler varme bedre. Men her betyr byggkvalitet hos leverandør langt mer enn typiske forskjeller. AMD sitt nye brikkesett lukker nok dette gapet.

Når det gjelder endelig valg vil etter min mening ikke være spørsmål om C2D eller Turion X2, men å velge den maskina som best tilfredsstiller de krav man har til en gitt makspris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...