perpyro Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 I mange år nå har biler med turbodiesel blitt kalt TDI med noen få unntak. På 80 tallet hett det så vidt TD men etter dette TDI. Regner da med at Ien står for Injection, noe dieselmotoren har hatt siden Rudolf Diesel fant opp denne motoren. Har blitt fortalt at det beskriver direkte innsprøytning , noe som dieselmotoren er avhengig av for å i det hele tatt gå. Betyr Ien for noe helt annet en Injection eller er jeg helt på bærtur? Vennligst opplys meg på dette området!. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 TDI er vel i hovedsak VAG? Andre bruker DCI, CDTI og andre benevnelser. VAG-dieslene er pumpedieselmotorer, de som har en C har ofte Common Rail, noe VAG kommer med (ila åreg?). Lenke til kommentar
Ambidex Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Fra Wikipedia: Turbo Direct Injection (TDI) is the technology used for modern Diesel engines produced by Volkswagen Group Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 TDI® = Turbocharged Direct Injection (registrert varemekre for Volkswagen AG) TD = Turbo(charged) Diesel, fellesbenevnelse for alle diesler med turbo, men som ikke nødvendigvis har direkte innsprøytning. Eldre diesler hadde ofte noe som het for indirecte innsprøytning, hvor drivstoffet ble sprøytet inn i et lite forkammer som forsinket forbrenningen noe, dempet støy, gjorde det lettere å plassere dysene, lavere innsprøytningstrykk osv. litt mer her Audi var vel de første som kom med direkte innsprøytning i biler, som ble en revolusjon for dieselmotorer i biler. Plutselig fikk de mer dreimoment, lavere forbruk, renere gange osv. Etterhvert er vel alle diesler lagd over et slikt prinsipp, med TDI er det VAG som eier. Andre produsenter kaller det andre ting: Saab: TID Opel: DTI Ford: TDCi (Turbocharged Direct Commonrail injection) Toyota D-4D (også commonrail) Mercedes CDI (commonrail) VAG bruker vel enda pumpedyse på fleste TDI-motorene. Dvs. at kamakslingen, i tillegg til ventilene driver en høytrykkspumpe for drivstoff, som så fordeler det ut til dysene. Dette har de gjort for å slippe å betale for å bruke commonrail-patentet. Blir vistnok endret på snart.. Lenke til kommentar
joka Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 VAG bruker vel enda pumpedyse på fleste TDI-motorene. Dvs. at kamakslingen, i tillegg til ventilene driver en høytrykkspumpe for drivstoff, som så fordeler det ut til dysene. Dette har de gjort for å slippe å betale for å bruke commonrail-patentet. Blir vistnok endret på snart.. 8577669[/snapback] 2,7 3,0 og 4,0 tdi er common rail Lenke til kommentar
agvg Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Audi var vel de første som kom med direkte innsprøytning i biler, som ble en revolusjon for dieselmotorer i biler. Plutselig fikk de mer dreimoment, lavere forbruk, renere gange osv. 8577669[/snapback] For og ikke gi Audi all æren for disse tingene kan man vel rett og slett si at man tok teknologien fra lastebiler og tyngre dieselmotorer og nedskalerte den til småbiler. Direkte innsprøytning var vanlig på traktorer fra ca mitten av sekstitallet så ser man hvor trege og konservative bilbransjen er Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2007 Takker for god tilbakemelding. Har trodd at dieselmotorer alltid hadde direkte innsprøytning med der tok jeg feil gitt. Var det inndirekte innsprøytning på gamle en og to sylindrede båtmotorer også? Lenke til kommentar
joka Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Var det inndirekte innsprøytning på gamle en og to sylindrede båtmotorer også? 8582497[/snapback] mye info om gamle båtmotorer her: http://www.llaurin.se/ Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Peugeot og citroen har et eller annet "vag" navn. tror det er de som har patenten på common rail.(HDI) Common rail er så og si en høytrykkspumpe som komprimerer dieselen til 1500 bar(?). diesel dysene er elektrisk styrt og gir en bedre presisjon over luft/diesel blandingen. Eldre biler og TDI er rett og slett en vanlig rotorpumpe og mekaniske dyser. f.eks caravelle TDI PDI=dumpedyse-injetion er de nye motorene som sitter i vag produkter, men er usikker på om de kommer til og skrive det bakpå bilen istedenfor TDI. Tror nok mercedes skal ha mye av æren for diesel teknologien. Det er lettere og få tak i en gammel merce med diesel enn en audi for og si det sånn. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 TDI har jo i tillegg blitt synonymt med turbodieselbiler blant alle ikke-bilinteresserte mennesker. Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Peugeot og citroen har et eller annet "vag" navn. tror det er de som har patenten på common rail.(HDI) Common rail er så og si en høytrykkspumpe som komprimerer dieselen til 1500 bar(?). diesel dysene er elektrisk styrt og gir en bedre presisjon over luft/diesel blandingen. Eldre biler og TDI er rett og slett en vanlig rotorpumpe og mekaniske dyser. f.eks caravelle TDI PDI=dumpedyse-injetion er de nye motorene som sitter i vag produkter, men er usikker på om de kommer til og skrive det bakpå bilen istedenfor TDI. Tror nok mercedes skal ha mye av æren for diesel teknologien. Det er lettere og få tak i en gammel merce med diesel enn en audi for og si det sånn. 8583878[/snapback] HDI er kun et fancy navn brukt av Citroen/Peugeot, det er ikke dem som eier patentet på common rail. Fiat var vel de første som utviklet et slikt system for bruk på personbiler. Bosch er en av dem som produserer slike systemer idag, men om de også produserer lisensierte produkter skal jeg ikke si sikkert. Bare for å nevne noen få andre som har common rail: Toyota D-4D Fort TDCi Merc CDI Utvalgte TDI-motorer, som ikke har pumpedyse. Alle "folkestørelsene" med motor (1.9, 2.0 osv. TDI) er nå utstyrt med dette istede for normal mekanisk dieselpumpe, og det er ikke noe annerledes med merkingen bakpå bilen. Pumpedyse er som nevnt over kun et system som er utviklet for at VAG skulle slippe å betale lisensavgifter for å få bruke det patenterte commonrail-systemet. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Pumpedyse er som nevnt over kun et system som er utviklet for at VAG skulle slippe å betale lisensavgifter for å få bruke det patenterte commonrail-systemet. 8584315[/snapback] Tja, pumpedyser er jo en mye eldre løsning og var vel den eneste måten og få til det høye innsprøytningstrykket man ønsket. Pumpedyser er veldig mye brukt på amerikanske dieselmotorer, vil tro at VAG sin bruk av dette kommer av att man var kommet alt for langt i utviklingen av sine motorer til og hoppe over på commonrail. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Bare for å nevne noen få andre som har common rail:Toyota D-4D Fort TDCi Merc CDI Utvalgte TDI-motorer, som ikke har pumpedyse. Alle "folkestørelsene" med motor (1.9, 2.0 osv. TDI) er nå utstyrt med dette istede for normal mekanisk dieselpumpe, og det er ikke noe annerledes med merkingen bakpå bilen. Pumpedyse er som nevnt over kun et system som er utviklet for at VAG skulle slippe å betale lisensavgifter for å få bruke det patenterte commonrail-systemet. 8584315[/snapback] Renault har også en motor som de har plassert i Renault Kangoo\Nissan Kubistar. Heter Dci og er også commonrail. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Ja det var nok bosch som har patentet på common rail, Var på bosch kurs i forbindelse med bilmekaniker nm og ble proppet full av common rail teknologi. Brukte peugeot 406 HDI som testbil så det er nok derfor jeg har fått for meg at det er de som har patenten. Hadde også 2 dagers kurs på den nye fiat motoren som kommer snart (bensin) den blir levert uten startmotor og en form for ny motorstyring som sikkert kommer mer på markedet om et par år. Startvansker blir nok en feil man fort kan gruble seg fast på her Forhørte meg litt om PDI motoren i dag. Den er visst levert uten reg.reim og et mesterverk av tannhjul istedenfor. Eneste du trenger og bytte er en gummiforing til et av tannhjulene, Stemmer dette?? Sjekka litt teknisk data og fant bare pdi motorer med tannhjul. Isåfall er dette et stort framskritt for VAG og dyre reg.reim skift. Lenke til kommentar
Peter_B Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Ja det var nok bosch som har patentet på common rail, Var på bosch kurs i forbindelse med bilmekaniker nm og ble proppet full av common rail teknologi. Brukte peugeot 406 HDI som testbil så det er nok derfor jeg har fått for meg at det er de som har patenten. 8589367[/snapback] Det stemmer kansje til en viss grad.Jeg lærte på et kurs at det var Bosch som hadde gått inn å kjøpt 3 teknikere fra PSA og Fiat med livstids lønn mens de var igang med å utvikle Commonrail for selv å få patentet. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Det er ingen som har noen definitiv patent på common rail de fleste store bilprodusentene har sin egen variant av common rail. Renault sine dieselmotorer akkumulerer ukke trykket i et rør, men i en kule og omgår dermed "A4 patenten" for common rail, de andre produsentene har gjort lignende tillnærminger og betaler derfor ikke noen ekstra utgifter ved teknologien. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Chryslers Common Rail-utgave heter CRD Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Peugeot og citroen har et eller annet "vag" navn. tror det er de som har patenten på common rail.(HDI) Common rail er så og si en høytrykkspumpe som komprimerer dieselen til 1500 bar(?). diesel dysene er elektrisk styrt og gir en bedre presisjon over luft/diesel blandingen. Eldre biler og TDI er rett og slett en vanlig rotorpumpe og mekaniske dyser. f.eks caravelle TDI PDI=dumpedyse-injetion er de nye motorene som sitter i vag produkter, men er usikker på om de kommer til og skrive det bakpå bilen istedenfor TDI. Tror nok mercedes skal ha mye av æren for diesel teknologien. Det er lettere og få tak i en gammel merce med diesel enn en audi for og si det sånn. 8583878[/snapback] HDI er kun et fancy navn brukt av Citroen/Peugeot, det er ikke dem som eier patentet på common rail. Fiat var vel de første som utviklet et slikt system for bruk på personbiler. Bosch er en av dem som produserer slike systemer idag, men om de også produserer lisensierte produkter skal jeg ikke si sikkert. Bare for å nevne noen få andre som har common rail: Toyota D-4D Fort TDCi Merc CDI Utvalgte TDI-motorer, som ikke har pumpedyse. Alle "folkestørelsene" med motor (1.9, 2.0 osv. TDI) er nå utstyrt med dette istede for normal mekanisk dieselpumpe, og det er ikke noe annerledes med merkingen bakpå bilen. Pumpedyse er som nevnt over kun et system som er utviklet for at VAG skulle slippe å betale lisensavgifter for å få bruke det patenterte commonrail-systemet. 8584315[/snapback] Det var i utgangspunktet Magneti Marelli- et elektronikkselskap eid av Fiat – som først utviklet Common Rail-teknikken. De solgte senere systemet til Bosch. Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Honda sin diesel kalles i-CTDi (Intelligent Common-rail Turbo Diesel Injection) Går for å være den absolutt beste dieselmotoren nå til dags. ~ Mortis360 Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Honda sin diesel kalles i-CTDi (Intelligent Common-rail Turbo Diesel Injection)Går for å være den absolutt beste dieselmotoren nå til dags. ~ Mortis360 8595784[/snapback] Det er vel den nyeste også...eller hva? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå