Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor kalles dieselbiler med turbo TDI?


Anbefalte innlegg

I mange år nå har biler med turbodiesel blitt kalt TDI med noen få unntak.

På 80 tallet hett det så vidt TD men etter dette TDI.

Regner da med at Ien står for Injection, noe dieselmotoren har hatt siden Rudolf Diesel fant opp denne motoren.

Har blitt fortalt at det beskriver direkte innsprøytning , noe som dieselmotoren er avhengig av for å i det hele tatt gå.

Betyr Ien for noe helt annet en Injection eller er jeg helt på bærtur?

Vennligst opplys meg på dette området!.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

TDI er vel i hovedsak VAG? Andre bruker DCI, CDTI og andre benevnelser. VAG-dieslene er pumpedieselmotorer, de som har en C har ofte Common Rail, noe VAG kommer med (ila åreg?).

Lenke til kommentar

TDI® = Turbocharged Direct Injection (registrert varemekre for Volkswagen AG)

TD = Turbo(charged) Diesel, fellesbenevnelse for alle diesler med turbo, men som ikke nødvendigvis har direkte innsprøytning.

 

Eldre diesler hadde ofte noe som het for indirecte innsprøytning, hvor drivstoffet ble sprøytet inn i et lite forkammer som forsinket forbrenningen noe, dempet støy, gjorde det lettere å plassere dysene, lavere innsprøytningstrykk osv.

litt mer her

 

Audi var vel de første som kom med direkte innsprøytning i biler, som ble en revolusjon for dieselmotorer i biler. Plutselig fikk de mer dreimoment, lavere forbruk, renere gange osv.

 

Etterhvert er vel alle diesler lagd over et slikt prinsipp, med TDI er det VAG som eier.

Andre produsenter kaller det andre ting:

Saab: TID

Opel: DTI

Ford: TDCi (Turbocharged Direct Commonrail injection)

Toyota D-4D (også commonrail)

Mercedes CDI (commonrail)

 

VAG bruker vel enda pumpedyse på fleste TDI-motorene. Dvs. at kamakslingen, i tillegg til ventilene driver en høytrykkspumpe for drivstoff, som så fordeler det ut til dysene. Dette har de gjort for å slippe å betale for å bruke commonrail-patentet. Blir vistnok endret på snart..

Lenke til kommentar
VAG bruker vel enda pumpedyse på fleste TDI-motorene. Dvs. at kamakslingen, i tillegg til ventilene driver en høytrykkspumpe for drivstoff, som så fordeler det ut til dysene. Dette har de gjort for å slippe å betale for å bruke commonrail-patentet. Blir vistnok endret på snart..

8577669[/snapback]

 

2,7 3,0 og 4,0 tdi er common rail

Lenke til kommentar
Audi var vel de første som kom med direkte innsprøytning i biler, som ble en revolusjon for dieselmotorer i biler. Plutselig fikk de mer dreimoment, lavere forbruk, renere gange osv.

8577669[/snapback]

 

For og ikke gi Audi all æren for disse tingene kan man vel rett og slett si at man tok teknologien fra lastebiler og tyngre dieselmotorer og nedskalerte den til småbiler.

Direkte innsprøytning var vanlig på traktorer fra ca mitten av sekstitallet så ser man hvor trege og konservative bilbransjen er ;)

Lenke til kommentar

Peugeot og citroen har et eller annet "vag" navn. tror det er de som har patenten på common rail.(HDI) Common rail er så og si en høytrykkspumpe som komprimerer dieselen til 1500 bar(?). diesel dysene er elektrisk styrt og gir en bedre presisjon over luft/diesel blandingen.

Eldre biler og TDI er rett og slett en vanlig rotorpumpe og mekaniske dyser. f.eks caravelle TDI

 

PDI=dumpedyse-injetion er de nye motorene som sitter i vag produkter, men er usikker på om de kommer til og skrive det bakpå bilen istedenfor TDI.

 

Tror nok mercedes skal ha mye av æren for diesel teknologien. Det er lettere og få tak i en gammel merce med diesel enn en audi for og si det sånn.

Lenke til kommentar
Peugeot og citroen har et eller annet "vag" navn. tror det er de som har patenten på common rail.(HDI) Common rail er så og si en høytrykkspumpe som komprimerer dieselen til 1500 bar(?). diesel dysene er elektrisk styrt og gir en bedre presisjon over luft/diesel blandingen.

Eldre biler og TDI er rett og slett en vanlig rotorpumpe og mekaniske dyser. f.eks caravelle TDI

 

PDI=dumpedyse-injetion er de nye motorene som sitter i vag produkter, men er usikker på om de kommer til og skrive det bakpå bilen istedenfor TDI.

 

Tror nok mercedes skal ha mye av æren for diesel teknologien. Det er lettere og få tak i en gammel merce med diesel enn en audi for og si det sånn.

8583878[/snapback]

 

HDI er kun et fancy navn brukt av Citroen/Peugeot, det er ikke dem som eier patentet på common rail. Fiat var vel de første som utviklet et slikt system for bruk på personbiler. Bosch er en av dem som produserer slike systemer idag, men om de også produserer lisensierte produkter skal jeg ikke si sikkert.

 

Bare for å nevne noen få andre som har common rail:

Toyota D-4D

Fort TDCi

Merc CDI

Utvalgte TDI-motorer, som ikke har pumpedyse.

 

Alle "folkestørelsene" med motor (1.9, 2.0 osv. TDI) er nå utstyrt med dette istede for normal mekanisk dieselpumpe, og det er ikke noe annerledes med merkingen bakpå bilen.

Pumpedyse er som nevnt over kun et system som er utviklet for at VAG skulle slippe å betale lisensavgifter for å få bruke det patenterte commonrail-systemet.

Lenke til kommentar
Pumpedyse er som nevnt over kun et system som er utviklet for at VAG skulle slippe å betale lisensavgifter for å få bruke det patenterte commonrail-systemet.

8584315[/snapback]

 

Tja, pumpedyser er jo en mye eldre løsning og var vel den eneste måten og få til det høye innsprøytningstrykket man ønsket.

Pumpedyser er veldig mye brukt på amerikanske dieselmotorer, vil tro at VAG sin bruk av dette kommer av att man var kommet alt for langt i utviklingen av sine motorer til og hoppe over på commonrail.

Lenke til kommentar
Bare for å nevne noen få andre som har common rail:

Toyota D-4D

Fort TDCi

Merc CDI

Utvalgte TDI-motorer, som ikke har pumpedyse.

 

Alle "folkestørelsene" med motor (1.9, 2.0 osv. TDI) er nå utstyrt med dette istede for normal mekanisk dieselpumpe, og det er ikke noe annerledes med merkingen bakpå bilen.

Pumpedyse er som nevnt over kun et system som er utviklet for at VAG skulle slippe å betale lisensavgifter for å få bruke det patenterte commonrail-systemet.

8584315[/snapback]

 

Renault har også en motor som de har plassert i Renault Kangoo\Nissan Kubistar.

Heter Dci og er også commonrail.

Lenke til kommentar

Ja det var nok bosch som har patentet på common rail, Var på bosch kurs i forbindelse med bilmekaniker nm og ble proppet full av common rail teknologi. Brukte peugeot 406 HDI som testbil så det er nok derfor jeg har fått for meg at det er de som har patenten.

 

Hadde også 2 dagers kurs på den nye fiat motoren som kommer snart (bensin) den blir levert uten startmotor og en form for ny motorstyring som sikkert kommer mer på markedet om et par år. Startvansker blir nok en feil man fort kan gruble seg fast på her :D

 

Forhørte meg litt om PDI motoren i dag. Den er visst levert uten reg.reim og et mesterverk av tannhjul istedenfor. Eneste du trenger og bytte er en gummiforing til et av tannhjulene, Stemmer dette?? Sjekka litt teknisk data og fant bare pdi motorer med tannhjul. Isåfall er dette et stort framskritt for VAG og dyre reg.reim skift.

Lenke til kommentar
Ja det var nok bosch som har patentet på common rail, Var på bosch kurs i forbindelse med bilmekaniker nm og ble proppet full av common rail teknologi. Brukte peugeot 406 HDI som testbil så det er nok derfor jeg har fått for meg at det er de som har patenten.

 

8589367[/snapback]

Det stemmer kansje til en viss grad.Jeg lærte på et kurs at det var Bosch som hadde gått inn å kjøpt 3 teknikere fra PSA og Fiat med livstids lønn mens de var igang med å utvikle Commonrail for selv å få patentet.

Lenke til kommentar

Det er ingen som har noen definitiv patent på common rail de fleste store bilprodusentene har sin egen variant av common rail. Renault sine dieselmotorer akkumulerer ukke trykket i et rør, men i en kule og omgår dermed "A4 patenten" for common rail, de andre produsentene har gjort lignende tillnærminger og betaler derfor ikke noen ekstra utgifter ved teknologien.

Lenke til kommentar
Peugeot og citroen har et eller annet "vag" navn. tror det er de som har patenten på common rail.(HDI) Common rail er så og si en høytrykkspumpe som komprimerer dieselen til 1500 bar(?). diesel dysene er elektrisk styrt og gir en bedre presisjon over luft/diesel blandingen.

Eldre biler og TDI er rett og slett en vanlig rotorpumpe og mekaniske dyser. f.eks caravelle TDI

 

PDI=dumpedyse-injetion er de nye motorene som sitter i vag produkter, men er usikker på om de kommer til og skrive det bakpå bilen istedenfor TDI.

 

Tror nok mercedes skal ha mye av æren for diesel teknologien. Det er lettere og få tak i en gammel merce med diesel enn en audi for og si det sånn.

8583878[/snapback]

 

HDI er kun et fancy navn brukt av Citroen/Peugeot, det er ikke dem som eier patentet på common rail. Fiat var vel de første som utviklet et slikt system for bruk på personbiler. Bosch er en av dem som produserer slike systemer idag, men om de også produserer lisensierte produkter skal jeg ikke si sikkert.

 

Bare for å nevne noen få andre som har common rail:

Toyota D-4D

Fort TDCi

Merc CDI

Utvalgte TDI-motorer, som ikke har pumpedyse.

 

Alle "folkestørelsene" med motor (1.9, 2.0 osv. TDI) er nå utstyrt med dette istede for normal mekanisk dieselpumpe, og det er ikke noe annerledes med merkingen bakpå bilen.

Pumpedyse er som nevnt over kun et system som er utviklet for at VAG skulle slippe å betale lisensavgifter for å få bruke det patenterte commonrail-systemet.

8584315[/snapback]

 

 

Det var i utgangspunktet Magneti Marelli- et elektronikkselskap eid av Fiat – som først utviklet Common Rail-teknikken. De solgte senere systemet til Bosch.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...