ronny-andre Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 (endret) Tittelen på trådet sier det meste. Greia er, jeg er født i 86, og tok førerkortet for klasse C i Forsvaret, november 2005. Har jeg lov til å kjøre lastebil nå, i en alder av 20? Jeg har fått førerkortet sivilt, siden jeg hadde en sivil oppkjøring hos Vegvesenet. Og C-en står i førerkortet mitt enda. Sånn som det var når jeg tok det, så fikk vi militær glattkjøring. Da gjalt førerretten på klasse C bare 1 år. Men jeg har tatt sivil glattkjøring, og da har jeg fått beholde førerretten til jeg fyller 100 (eller til fornøyelse hvert 10. år da.) Jeg har lett på vegvesen.no etter aldersgrense, men finner ingenting. Og det står jo C i førerkortet mitt. Men jeg trodde at man bare kunne kjøre tung lastebil i forbindelse med tjeneste i Forsvaret eller hvis man har gått yrkesskole (tungtransportlinje eller noe). Endret 9. mai 2007 av ronny-andre Lenke til kommentar
valentino Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Jeg var i en tropp i forsvaret der vi hadde lastebiler. De som kjørte disse måtte ta en egen sivil oppkjøring før de fikk kjøre lastebil sivilt. Har du gjort dette får du nok C stemplet i det vanlige førerkortet ditt og kan kjøre lastebil. Finner ingenting på www.vegvesen.no om aldersbegrensning på klasse C. Lenke til kommentar
ronny-andre Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 (endret) Beklager, var litt vag i originalpost, har fylt ut litt mer informasjon nå. Men jeg håper det er som du sier, siden jeg har C i førerkortet. Endret 9. mai 2007 av ronny-andre Lenke til kommentar
gxi Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 § 3-1. Førerkortklasser - oversikt, alderskrav Førerett kan i Norge erverves i følgende internasjonale klasser og med følgende krav om minstealder: 1. Klasse A - motorsykkel, direkte erverv - 21 år 2. Klasse A - motorsykkel, etappevis erverv - 18 år 3. Klasse A1 - lett motorsykkel - 16 år 4. Klasse B - personbil, varebil - 18 år 5. Klasse C - lastebil - 18 år 6. Klasse C1 - lett lastebil - 18 år 7. Klasse D - buss - 21 år 8. Klasse D1 - minibuss - 21 år 9. Klasse BE - tilhenger til klasse B - 18 år 10. Klasse CE - tilhenger til klasse C - 18 år 11. Klasse C1E - tilhenger til klasse C1 - 18 år 12. Klasse DE - tilhenger til klasse D - 21 år 13. Klasse D1E - tilhenger til klasse D1 - 21 år. Klippet rett fra førerkortforskriften. Står Cen på kortet, så har du lov til å kjøre lastebil med mindre du har koder som tilsier noe annet i 4b-kolonnen. Lenke til kommentar
ronny-andre Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 Herlig. Det ser jo strålende ut! Utrolig at jeg da gadd å kjøre rundt i liten lastebil i fjor for Posten.. Fikk vite at det var 21 jeg Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Du får kjøre før du er 21 ja, men sjekk opp om du har tillatelse til å kjøre lastebiler med kjøre og hviletid. Kan være du må søke om det. Lenke til kommentar
ronny-andre Skrevet 10. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2007 (endret) Jeg vil bare opplyse om at du har førerrett for tunge kjøretøy ved en alder av 18, men kjøre- og hviletidsbestemmelsene begrenser alderen til 21 hvis du ikke har eksamensbevis for fullført yrkesopplæring for fører av kjøretøyer i godstransport på vei. Så jeg må nok vente et halvt år til Endret 10. mai 2007 av ronny-andre Lenke til kommentar
Wankstah Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Herlig. Det ser jo strålende ut! Utrolig at jeg da gadd å kjøre rundt i liten lastebil i fjor for Posten.. Fikk vite at det var 21 jeg 8577039[/snapback] Litt OT, men hvordan var det å kjøre for Posten? Ser de søker etter sommervikarer... Lenke til kommentar
ronny-andre Skrevet 11. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2007 Jo det var kjempebra! Det er den beste jobben jeg har hatt hittil. Avslappende og gøy. Kjører jo alene da, så det kan bli litt ensomt, men det kompanserer du med å høre på radio og ha samtale med de andre sjåførene på omdelingssentralene Tenkte jeg skulle jobbe der i år også! Hvor er det de lyser ut stillinger? Lenke til kommentar
Wankstah Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Jo det var kjempebra! Det er den beste jobben jeg har hatt hittil. Avslappende og gøy. Kjører jo alene da, så det kan bli litt ensomt, men det kompanserer du med å høre på radio og ha samtale med de andre sjåførene på omdelingssentralene Tenkte jeg skulle jobbe der i år også! Hvor er det de lyser ut stillinger? 8592342[/snapback] Over hele landet. http://www.posten.no/NR/exeres/E485C66B-AD...RMODE=Published Kjører man faste ruter med faste stoppesteder eller må man kjøre etter kartboka? Og hvordan er det med lønnen? Lenke til kommentar
ronny-andre Skrevet 12. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2007 Ok. I fjor utlyste de sjåførstilling via Adecco, var der jeg fikk vite om det. Da fikk jeg rundt 120 kr timen fra Adecco for kjøring på klasse C1, men å være direkte ansatt i Posten tror jeg vil gi bedre timelønn. Klasse C ga timelønn (via Adecco) på rundt 135 kr. Jeg fikk en fast rute med faste stoppesteder som jeg kjørte i fire uker. Jeg begynte 5.45 om morgenen på Alnabru, og kjørte rute rundt i Follo. Ruta gikk veldig greit og bestod både av å hente og levere pakker, bur osv. Det hender sentralen ringer deg for å høre om du kan ta på deg ekstraoppdrag hvis du er i nærheten. Har du ikke tid får man bare si nei. Jeg var ferdig med ruten rundt kl 11, og da skal man ringe inn til sentralen for å si ifra om at du er ledig. Da fant de oppdrag til deg i nærheten, og hvis ikke får du oppdrag som regel i Oslo. Hadde kartbok i bilene dersom jeg ikke var helt sikker på hvor jeg skulle kjøre (og kunne jo spørre når jeg ringte også.) Jeg likte jobben veldig godt! Det var ganske deilig å kjøre, men samtidig ha litt fysisk arbeid innimellom også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå