Gå til innhold

Nikon D80 eller Canon EOS 400D?

Anbefalte innlegg

Nå begynner jeg å bli uendelig lei av den dårlige fokuseringa, og all støyen på digitalkameraet mitt, og med konfirmasjonspengene mine har jeg endelig penger til å kjøpe meg speilrefleks. ;D

Spørsmålet er bare hvilket jeg skal velge, jeg har sett meg ut Nikon D80 eller Canon EOS 400D. Kan noen forklare fordelen og ulempene med begge, helst på en forståelig måte så en 15-åring uten kunnskap speilreflekskameraenes finesser kan skjønne noe. :)

Endret av KlaraSparrow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klippet fra Kjøpegaid for digitalspeilrefleks/ dSLR

Nikon D80

Styrker

Stor og lys søker

God tilgang til objektiver og utstyr (nytt og brukt)

Innebygget trådløs blitzstyring med full TTL lysmåling

Avansert lysmåling, som tar hensyn til et svært stort antall variabler

To kommandohjul

Belyst ekstra skjerm på toppen for teknisk informasjon

Innvendinger

Canon EOS 400D

Styrker

God tilgang til objektiver og utstyr (nytt og brukt)

Mindre og mer kompakt, perfekt for små hender.

Innvendinger

Noen finner kameraet lite og dårlig å holde. Dette kan for noen kompenseres med et vertikalgrep.

Manglende mulighet for spotmåling.

AF-assistanse kun med løftet blitz

Testen her på akam kan også være nyttig, men hvis det står kun mellom disse to, ville jeg ha prøveholdt begge og brukt dem litt og gått for det som føles best. Du vil uansett ikke bli skuffet.

Lenke til kommentar
Nå begynner jeg å bli uendelig lei av den dårlige fokuseringa, og all støyen på digitalkameraet mitt, og med konfirmasjonspengene mine har jeg endelig penger til å kjøpe meg speilrefleks. ;D

Spørsmålet er bare hvilket jeg skal velge, jeg har sett meg ut Nikon D80 eller Canon EOS 400D. Kan noen forklare fordelen og ulempene med begge, helst på en forståelig måte så en 15-åring uten kunnskap speilreflekskameraenes finesser kan skjønne noe. :)

8576569[/snapback]

Jeg terper nok mye på dette, men tar det nok en gang allikevel. Ikke begrens deg selv til kun å se på Canon eller Nikon sine modeller. Andre produsenter som Olympus, Pentax og Sony har svært gode modeller og min mening er at disse tre produsentene er mer på hugget enn Canon og Nikon. D80 og eos400D er selvfølgelig svært gode kameraer, men de andre produsentene lager akkurat like gode og til omtrent samme pris. Men noen forskjeller er det dog. Jeg har Pentax selv og en egenskap med f.eks. K100D er at den tar helt vanlige AA batterier. Disse får en overalt og det betyr at på en ferietur så slipper en å dra med lader. Ekstra sett med ladbare batterier koster også en slikk og ingenting i motsetning til f.eks. Canon og Nikon sine spesialbatterier. Pentax K100D, Sony a100 og nyeste Olympus har også bildestabilisering innebygd i kameraet. I praksis betyr det skarpere bilder og noe du får med alle objektiver. For Canon og Nikon er dette noe du må betale ekstra for i hvert objektiv du kjøper og langt fra alle objektiv har dette.

Men det viktigste er altså å være mottakelig for mer enn kun to produsenter. Det ville f.eks. vært litt rart om det kun var Ford og VW som solgte biler i Norge av en eller annen uforklarlig grunn.

Se etter gode tilbud i blader og magasiner. Olympus er ofte greie på pris. Pentax er litt dyrere, men har tekniske finesser som andre mangler. Osv......

Lenke til kommentar
Jeg beveger meg mot senga, så jeg har ikke så god tid til å lese over, så jeg sier bare at av D80 og 400D hadde jeg valgt D80, helst med 18-70mm. (Selvsagt avhengig av om den ligger godt i hånden.)

8577872[/snapback]

Jeg solgte i høst mitt Canon 350D (med 4 objektiver) og gikk over til Nikon (foreløbig D70 men regner med å oppgradere kamerahuset i løpet av året). Dette angrer jeg ikke på. Fordeler med Nikon:

-Automatisk innstilling av lysfølsomhet = lettere å ta bilder med automatisk innstilling

-Nikon har 18-200 VR objektivet, mens Canon har ikke noe liknende. Suverent zoomområde og god kvalitet i tillegg til bildestabilisator som betyr flere skarpe bilder

-Bedre blitzsystem med flere instillingsmuligheter og mulighet for trådløs blitz uten dyrt ekstrautstyr

-Bedre støtte for RAW format bilder. For Nikon heter dette NEF format. Dette er som et digitalt negativ som gjør at du kan justere bildet i PCen for mange innstillinger som du ellers kun får utført i kameraet.

-Bedre opplevd mekanisk kvalitet på både kamerahus og linser

Lykke til med valget :-)

Lenke til kommentar

8576569[/snapback]

Jeg terper nok mye på dette, men tar det nok en gang allikevel. Ikke begrens deg selv til kun å se på Canon eller Nikon sine modeller. Andre produsenter som Olympus, Pentax og Sony har svært gode modeller og min mening er at disse tre produsentene er mer på hugget enn Canon og Nikon. D80 og eos400D er selvfølgelig svært gode kameraer, men de andre produsentene lager akkurat like gode og til omtrent samme pris. Men noen forskjeller er det dog. Jeg har Pentax selv og en egenskap med f.eks. K100D er at den tar helt vanlige AA batterier. Disse får en overalt og det betyr at på en ferietur så slipper en å dra med lader. Ekstra sett med ladbare batterier koster også en slikk og ingenting i motsetning til f.eks. Canon og Nikon sine spesialbatterier. Pentax K100D, Sony a100 og nyeste Olympus har også bildestabilisering innebygd i kameraet. I praksis betyr det skarpere bilder og noe du får med alle objektiver. For Canon og Nikon er dette noe du må betale ekstra for i hvert objektiv du kjøper og langt fra alle objektiv har dette.

Men det viktigste er altså å være mottakelig for mer enn kun to produsenter. Det ville f.eks. vært litt rart om det kun var Ford og VW som solgte biler i Norge av en eller annen uforklarlig grunn.

Se etter gode tilbud i blader og magasiner. Olympus er ofte greie på pris. Pentax er litt dyrere, men har tekniske finesser som andre mangler. Osv......

8577559[/snapback]

Grunnen til at det er en av disse jeg har lyst på er ganske enkelt fordi jeg leste en test på akam hvor tre kameraer for under 10000 kr ble sammenliknet, og da var det disse to som kom ut best. :) Men jeg har ikke mye peiling, så det kan godt være at det finnes bedre kameraer. Jeg er så klart åpen for muligheter, men nå var det Canon og Nikon jeg i utgangspunktet hadde sett meg ut.

Lenke til kommentar

Jeg ville definitivt også sett på Pentax, men Sony trenger etter min mening litt mer finpuss før de blir en seriøs konkurrent til Canon og Nikon i mine øyne. Olympus-kameraene har jeg ikke prøvd, men jeg synes de modellene i 400D-prissegmentet virker veldig små :ermm:

Ellers: jeg hadde selv valget mellom D80 og 400D. Jeg endte opp på førstnevnte. Hovedårsakene til det er at D80 har en større og lysere søker og for meg mye bedre grep. At grepet på 400D blir mye bedre med batterigrep er en sannhet med modifikasjoner. Batterigrep gjør at du slipper at lillefingeren henger utenfor. Men for meg er noe av problemet at selve grepet blir for smalt. Jeg har ganske lange fingre som ikke går skikkelig rundt grepet, så jeg må knipe ganske hardt for å holde det. D80 har litt mer fyldige former som er lettere å få skikkelig grep om :p

Pentax K100D har jeg ikke erfaring med, men hvis du er villig til å betale for D80 så kan også Pentax K10D være verdt å se på. Veldig godt grep, og kvalitet som ikke står tilbake for konkurrentene. Det er noe dyrere enn D80, men de pengene gir deg bildestabilisering og bedre værtetning.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Grunnen til at det er en av disse jeg har lyst på er ganske enkelt fordi jeg leste en test på akam hvor tre kameraer for under 10000 kr ble sammenliknet, og da var det disse to som kom ut best. :) Men jeg har ikke mye peiling, så det kan godt være at det finnes bedre kameraer. Jeg er så klart åpen for muligheter, men nå var det Canon og Nikon jeg i utgangspunktet hadde sett meg ut.

8581262[/snapback]

De som tester leter med lys og lykte for å finne forskjeller. De små forskjellene blir nok lagt for mye vekt på og som oftest har de liten praktisk betydning. I bilmagasiner tar de f.eks. familiebiler på hardtest på bane og 1 sek. forskjell i rundetid har jo selvfølgelig null betydning for folk som bruker bilen til det den er laget for.

I din prisklasse så tviler jeg på at en kan lage en universell sannhet som sier at et kamera er best for alle. De er så like i praktisk bruk at folks personlige oppfatninger betyr mest i synet på hvilket kamera som er best. Kjøp gjerne Nikon eller Canon hvis det er det du har lyst på, men for all del ikke velg vekk Olympus, Pentax eller Sony fordi en test ikke tok de med eller fordi naboen ikke har et slikt kameramerke. Ha et åpent sinn og se etter gode kjøp.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har sett bilder tatt med canon eos350d, nikon d50, og fujifilm s 5600.

Det jeg har sett til nå av bilder, viser ad nikon d50 tar vesentlig bedre bilder enn de andre.

Bildene blir skarpere, har mindre støy, riktigere farger osv.

For moro skyld har vi også prøvd å ta samme motiv under samme forhold med fujifilm og nikon kameraene, og resultatene var sjokkerende ulike.

Jeg tror også at hvis man går fra et bra kamera til et veldig bra kamera, så er det vanskeligere å se forskjellene enn om man går fra et veldig bra kamera til et bra kamera.

Lenke til kommentar

8576569[/snapback]

Hva skal du bruke kameraet til? 400D er bedre på noen ting, mens D80 er bedre på noen andre. Hvis du ikke presiserer hva slags bilder du først og fremst skal ta( portretter, landskap, sport,...), blir det vanskelig å anbefalle noe som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...