Gå til innhold

Region 2, bare tull..?

d'espresso

Anbefalte innlegg

Fortsatt sterk provosert av at Buena Vista Skandinavia velger å gi ut DuckTales på en helt utrolig dum måte, skriver jeg dette.

Opp i gjennom de siste 7-8 årene har det vært utallige ekstremt dårlige region 2 versjoner sammenlignet med region 1. Ofte er det slik det er (i bildekvalitet, ekstramateriale, lyd ++): Region 1 > region 2 (UK) > region 2 (NO). Det er akkurat som om man tenker at Region 1 er det ultimate, så er det ekstremt simplifikasjon av diverse viktige ting til region 2 (UK), så kommer den verste i mølja, nemlig region 2 (NO).

Mange distributører sier at import ødelegger businessen dems.. Vel, da hadde det kanskje vært en ide og gi oss de samme tingene som amerikanerne får, da? Gjøre at vi ikke har noen grunn til å importere?

Slik jeg ser det, betaler vi idag mer penger for dårligere varer. En ganske ugunstig ting å gjøre.

Forskjellene mellom region 1, 2 (UK) og 2 (NO) er ikke bare lagt til bildekvalitet osv, men ofte også cover. I visse tilfeller får amerikanerne utrolig mye kulere/finere cover enn oss her i Norge. Hvorfor det? Og hvorfor får amerikanerne bedre bildekvalitet, lyd osv? For at de skal ha plass på discen til undertekster osv? Tar virkelig en film-tekst mer enn 10 mb?

Men noe av det verste er når DVD'er som er ute i region 1 ikke kommer i det hele tatt i region 2.. Hva er det for noe? Distributørene klager på at vi importerer DVD'er og CD'er, når de ikke gir ut de samme utgavene her, i region 2!.. Hallo, hvor er logikken..?

La meg ta et eksempel jeg kom på i farten:

Simpsons season 6 & 7. Region 1 har overlegen bildekvalitet i forhold til både region 2 (UK) og region 2 (NO). Altså, sesong 6 og 7 i region 2 ser ut som dårlige VHS-rips! Jeg mener, hvorfor ble det brukt DVNR (et system som skal fjerne diverse forstyrrelser på bilde) på disse? DVNR er en teknikk som oftest blir brukt på animasjon-show og andre gamle taper som er 50 år gamle!

Det er utrolig mange andre eksempler også.

Her er også noen utgivelser jeg savner i Region 2 som jeg kom på i farten:

Reservoir Dogs 15th Anniversary Gas-Can

King of Queens i region 2 (de har gitt ut sesong 1, men det tar jo evigheter før de andre kommer).

The Complete Monty Python's Flying Circus 16-Ton Megaset. Hvor er våres..? Hvorfor må vi kjøpe løse sesonger?

DuckTales volum 1 og 2. Her fikk både England og USA to volum med hele 47 episoder (tror jeg det var). I England koster et volum med 23 episoder (ca.) 120 kr. Hva får vi..? Jo, vi får en enkel-DVD med 6 episoder vi, og hva koster den? 100 kr. Vi fikk ingen sexy papp-boks, neida, vi fikk et enkelt DVD-cover.

Er mange andre som det er store forskjeller på fra region 1 til 2 (UK) og 2 (NO) også.

Er det neon som er enige, eller har noen synspunkter på saken?

Endret av Haakon*
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor det finnes så mange filmer som er ute på R1 men ikke R2 (det finnes også mange eksempler på omvendt) har vel med rettighetene å gjøre, hvilke selskaper som sitter på dem, hvilke kostnader som er involvert i å kjøpe rettighetene, hvem som er distributør etc. Mange selskaper som gir ut på R1, gir ikke ut i andre regioner og ingen andre eier rettighetene. Det er heller ikke alltid samme selskap som gir ut R1 og R2, derav forskjeller. Og når det ER samme selskap som gir ut begge regioner, så er det sjeldent at DVD'en blir designet og produsert på samme sted. Så selv om mesteparten av innhold og ekstramateriale er det samme, er det fremdeles mange lokale ulikheter (spesielt cover).

Lenke til kommentar

Takk, det gjorde ting litt klarere for meg :)

Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor vi må kjøpe løse Monty Python-sesonger, og så små volum av Ducktales f.eks..

Men jeg synes at man burde prøve å få det likt i de forksjellige regionene, spesielt i R2 (UK) og R2 (NO).. F.eks på vår to disc-versjon av Reservoir Dogs er det et kjedelig, vanlig plastcover. På R2 (UK) er det et fint papp-cover i digipak slik jeg har sett det.. MEn det er vel forskjellige utgivere der og her, som du sier ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...