Gå til innhold

Kina til helga, tips til bedre bilder!

Anbefalte innlegg

Hei! Situasjonen er slik at jeg skal til Kina i morra (torsdag til mandag). Vi skal i tillegg en liten tur på muren, og der har jeg gjerne lyst til å ta noen flotte bilder :) Har ett nikon D70 foran meg, men er usikker på hvilke muligheter det kameraet byer på. Har kun brukt auto før, og er veldig usikker med tanke på blender, lukketid, ISO-verdi etc.

Jeg lurte rett å slett på om noen kunne gi men et par flotte tips til bedre bilder. Jeg har stativ. Hvordan er det å bruke programmet (P)?

Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, å lære dagen før man skal dra hvordan man skal ta bilder er jo ikke akkurat et godt utgangspunkt...

For å være helt sikker på at bildene blir bra, setter du det på grønn auto, og konsentrerer deg om å få bildene skarpe og hva som skal være med. Evt neste step er å gå over til A, som betyr at du bestemmer blenderåpningen, og dermed har kontroll på dybdeskarpheten. Kameraet velger da lukkerhastighet selv, og dette må du holde et øye med for å unngå uskarpe bilder ved håndholdt eller bilder av bevegelser. Evt kan du bruke S, som er det motsatte, du bestemmer lukkerhastigheten, kameraet bestemmer blenderåpningen.

Jeg foreslår at du setter det meste annet på auto, da kommer du i nærheten av hva som er riktig ihvertfall.

Bruk gjerne stativ når det er behov for lengre lukkertider, eller når du vil ta deg god tid til å kikke og vurdere utsnitt før du tar bildet. Selv bruker jeg veldig lite stativ på reise, da det er tungt å bære, tar lang tid, og lite hensikstmessig i godt lys. Point and shoot fungerer ofte godt for meg når det gjelder reisefoto.

Lykke til og god tur.

Lenke til kommentar

Du kan vel mer eller mindre glemme å prøve å lære deg mer om fotograferingsteknikk og lignende dagen før. Du kan alltids eksperimentere når du først er der. Ta mange bilder, og prøv forskjellige vinkler. Plukk ut det som funker etterpå.

Når du ikke kan altfor mye om det tekniske, konsentrer deg helt og holdent om komponeringen av bildet. Ikke bare knips i vei; bruk tid (flere sekunder eller minutter med planlegging og eksperimentering) på å fange det rette motivet og øyeblikket. Hvis du bruker mer tid på hvert bilde, gjør fotograferingsprosessen mer gjennomtenkt og planlagt, vil du utvilsomt merke bedre og mer iøyefallende resultater. Et bilde kan være aldeles bra selv om ikke det tekniske er perfekt.

Lykke til! Ha øynene åpne!

Lenke til kommentar

Har tatt et par tusen bilder før, så veit sånn ca. hvordan man får et bra bilde. Hvis jeg bruker P ved muren, burde jeg ta med blitz eller ikke hvis det er solvær? Og hvis det er overskyet? Veit at blitz kan brukes til å ta bort skygger, men min blitz vil vel gjøre minimal effekt.

Dessuten lurer jeg på hvilken innstilling dette er; Når jeg trykker inn BKT (grønn dott) så kommer dette opp; 3F 1.7. Disse verdiene har jeg mulighet til å stille med sekundærhjulet, men hva gjør disse talle? Ser ut som de blir lagret fra gang til gang, hva brude de stå på?

Og hva er forresten den andre grønne dotten til? Fire nesten firkanter og en runding.

Tusen takk for svar og såpass stor respons på så kort tid :)

Lenke til kommentar
Har tatt et par tusen bilder før, så veit sånn ca. hvordan man får et bra bilde. Hvis jeg bruker P ved muren, burde jeg ta med blitz eller ikke hvis det er solvær? Og hvis det er overskyet? Veit at blitz kan brukes til å ta bort skygger, men min blitz vil vel gjøre minimal effekt.

8576985[/snapback]

Bruke blits ved muren? Av et landskap eller en person eller lignende foran landskapet? I overskyet vær vil jo lyset være diffust, og du trenger ikke bruke blits. Lys bør du ha nok av for å fotografere uten blits. Blits kan du bruke i sollys for å eliminere skygger i ansiktet på personen(e) du fotograferer. Til dette formålet holder det med den innebygde blitsen.

Hvis det er kveld og for lite lys til å ta bilder av muren eller hva det nå enn er utendørs, og kameraet foreslår blits: Bruk heller stativ, eller støtt kameraet mot en vegg eller lignende og bruk heller lenger lukkertid.

Jeg vil selvsagt ikke undervurdere fotograferingskunnskapene og erfaringene dine. Bare kom med flere spørsmål. Du får sikkert litt til besvart innen du drar.

Lenke til kommentar
Og hva er forresten den andre grønne dotten til? Fire nesten firkanter og en runding.

8576985[/snapback]

Den velger du hvilken type lysmåling du øsnker å bruke. Velg spotmåling, den minste prikken du får opp i displayet når du trykker inn knappen og vrir på hjulet, når det er viktig åf får iktig lysmåling et bestemt sted. Ellers er det like greit å la den stå på matrix, symbolet med 4 firkanter med prikk i midten. Dette er en avansert og meget god lysmåler.

Det høres ut som om du har tatt mye bilder uten helt å sette deg inn i det utstyret du har. Du vil få mye mer glede av utstyret ditt og fotograferingen om du kan å bruke utstyret ditt bedre. Mitt aller beste tips til deg er å ta med bruksanvisningen og kameraet ombord på flyet, og lese deg opp på kameraet. Det er jo noen timers flytur.

Lykke til

Lenke til kommentar

Har hovedsakelig tatt bilder med Canon Ixus 40, og for det meste tatt bilder med auto på det. Ellers bruker jeg min fars D70, og har brukt det endel i tillegg. Har lest endel om kamerateknikk etc., men for det meste har jeg kunnet. Drar i dag kl. 16:00, men bare å gi tips etter det. Har wifi på mobilen ;)

Tror jeg dropper staiv forresten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...