kns Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 (endret) Henvender meg her i forumet for å få noen gode råd og tips, aller helst fra personer som er erfarne på dette området. Jeg jobber for tiden med å fotografere portretter til en verdensomspennende bokutgivelse, sammen med en forfatter. Utgivelsen er ikke enda offisiell, men er i ferd med å bli det. En relativt stor norsk avis ønsker å gjøre en sak på dette, og har bedt om ekslusive rettigheter på dette (med andre ord at jeg ikke gir storyen til andre aviser på dette tidspunktet). De ønsker å trykke en collage av flere av portrettene mine på forsiden av sitt lørdagsbilag. Jeg har tenkt å be avisen om et honorar for at de får trykke bildene mine. Jeg er relativt uerfaren i fotobransjen, og lurer derfor på om noen har erfaringer som likner på dette, eller andre gode tips. Hvor kan/bør jeg be om? Er det realistisk i det hele tatt? Det eneste jeg har å sammenlikne med, er tidligere erfaringer fra musikkbransjen. Når radio eller tv har gjort et intervju og samtidig spilt en låt jeg har skrevet, har jeg jo fått Tono-betaling for dette, ettersom jeg eier åndsverket/sangen som spilles. Jeg regner ikke med at det finnes en Tono-liknende organisasjon for fotografer i den grad, men ettersom jeg jo eier bildene har jeg vel mulighet til å gjøre krav på et honorar? Avisen vet dessuten at det finnes andre aviser som ønsker samme sak, så jeg regner også med at de er forhandlingsvillige på dette.. Jeg ønsker å forhøre meg her først, men lurer også på om det finnes andre instanser jeg bør henvende meg til, rett og slett for å lære mer om dette? Hadde satt veldig pris på om noen ville delt sine erfaringer her med meg, og/eller kommet med råd og tips. :-) Edit: Et motargument som jeg jo ser komme her, er at noen kanskje vil påpeke at boken får gratis reklame. Saken er imidlertid den at det ikke er JEG som gir ut boken, jeg er frilansfotograf i dette bokprosjektet, og lever her kun av mine frilansinntekter på disse bildene. Et hovedpoeng her er vel da at avisen benytter av seg av bilder jeg har åndsverksrettigheter til, og for dette må det vel finnes noen fastsatte satser? Endret 9. mai 2007 av kns Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Høstens nye frilanssatser kan gi deg en liten pekepinn på hvor landet ligger. Lenke til kommentar
kns Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 (endret) Høstens nye frilanssatser kan gi deg en liten pekepinn på hvor landet ligger. 8576221[/snapback] Aha. Takk! Endret 9. mai 2007 av kns Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå