Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diesel vs bensin


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt litt på utslipp på de to forskjellige drivstofftypene, og jeg har kommet fram til at "miljøvennlige" turbodieselmotorer kanskje ikke er så miljøvennlige som noen skal ha det til..

 

Slik er regnestykket (kanskje dårlige eksempler):

Ca. vår bensinbil: 0,9 per mil. 200 g CO2/km

En gjennomsnittlig diesel: 0,6 per mil. 165 g CO2/km.

 

Dette vil da si at dieselen slipper ut MER CO2 pr LITER drivstoff, enn en bensinmotor gjør?

 

Ville det ikke være ekstremt gunstig, sett fra et miljøvennlig perspektiv, å lage mer effektive bensinmotorer, slik at både CO2-utslipp OG lokal forurensing (partikler) blir minimale? Som f eks den nye TSI-motoren til VW.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

 

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

 

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar

CO2 per liter drivstoff er ikke interessant, det er CO2 per km og liter per km. Du må tenke på det slik at hvis en med diesel og en med bensin kjører like mange km per år (ut ifra ditt eksempel) så slipper jo bensinbilen ut mer CO2.

Lenke til kommentar

Og vi sparer petroleum.

 

Ja, diesel slipper ut mer per liter forbrent drivstoff, men i realiteten har det liten betydning siden en moderne dieselmotor bruker mye mindre drivstoff enn en bensinbil med tilsvarende ytelse, og samtidig mindre CO2 enn den samme bensinmotoren over samme kjørelengde. :)

Lenke til kommentar

Hmm.. Joda, forstår jo det :p

 

Men igjen, hvis man kunne utvikle en bensinmotor som brukte 0,5 på mila, ville denne være enda bedre både med tanke på ytelse og miljø?

 

Jeg vet ikke hva forumets oppfattelse er av hva som er morsomst å kjøre av bensin eller diesel, men min favoritt er hvertfall bensin (selv om jeg har lite erfaring)

Lenke til kommentar

Regner med at saken er at det ikke er mulig med dagens teknologi å lage bensinmotorer som går på så lite drivstoff uten å måtte ofre for mye ytelse i prosessen. Man kan jo i dag lage dieselmotorer som bruker ca. halvparten så mye drivstoff uten å måtte ofre noe særlig av ytelsen.

 

Jeg vil nok heller tippe at det er mer realistisk i nær fremtid at vi begynner å se mer utstrakt bruk av bio diesel for å redusere utslippene på en typisk dieselbil ytterligere enn at vi skal begynne å se bensinbiler med noe særlig mindre utslipp.

 

Det er jo også klart at alt dette har en viss sammenheng med hvor mye man er villig til å "ofre" av bilen sin. Man kan jo alltids skaffe seg en Smart eller noe sånt, og kjøre rundt med verdens laveste utslipp, men folk flest er av forskjellige årsaker ikke så villige til å inngå den slags kompromiss.

Lenke til kommentar

Om noen måneder lanserer Fiat faktisk en liten bensinmotor med turbo som gjør akkurat det som trådstarter etterspør (slik jeg forstår innlegget), nemlig bruker lite drivstoff og dermed slipper ut mindre CO2 enn en tilsvarende liten turbodiesel. Dessuten er det billigere og mindre energikrevende å produsere en turbobensinmotor enn en turbodieselmotor.

 

Grunnen til at jeg er såpass skråsikker på at disse nye motorene kommer er både fordi de stadig nevnes på bilnyhetsider på nettet og ikke minst at Fiats konstruksjonsjef omtalte planene om denne typen motorer i et intervju med bilbladet Car i fjor. Fiat er overbevist om at disse små bensinturbomotorene om få år erstatter bruken av små dieselmotorer. Og Fiat som motorspåmenn skal man ikke kimse av, det var Fiat som i sin tid oppfant commonrail-dieselmotoren (som nå er enerådende etter at VAG tidligere i år annonserte at de dropper pumpedyseteknologien og går over til commonrail de også), og det er også Fiat som har oppfunnet og utviklet Ecotec-teknologien som GM nå bruker i mange av sine biler. GM fikk rett til å bruke Ecotec-teknologien fordi GM eide Fiat i noen år.

Lenke til kommentar
Regner med at saken er at det ikke er mulig med dagens teknologi å lage bensinmotorer som går på så lite drivstoff uten å måtte ofre for mye ytelse i prosessen.  Man kan jo i dag lage dieselmotorer som bruker ca. halvparten så mye drivstoff uten å måtte ofre noe særlig av ytelsen.

Feilen du (og mange ande) gjør er å sammenligne en turbodieselmotor med en like stor sugebensinmotor. Forholdstallene blir motsatte hvis du sammenligner en sugedieselmotor med en sugebensinmotor eller sammenligner en turbodiselmotor med en turbobensinmotor. Da vil du se at bensinmotorene faktisk er mye mer effektive enn dieselmotorer.

Lenke til kommentar
Da vil du se at bensinmotorene faktisk er mye mer effektive enn dieselmotorer.

8578710[/snapback]

 

Virkningsgraden er mye høyere på dieselmotorer ergo er en diesel mer effektiv enn en bensinmotor uansett hvordan man vrir og vender på det.

At man ikke liker det enn eller det andre vil jo selvsagt være en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Spørsmålet jeg ofte stiller meg selv er: Hvorfor i all verden er det, med all den teknologien vi har i dag, ingen som har klart å lage en effektiv motor som ikke bruker fossilt brennstoff i det hele tatt?  :hmm:

Svar: Har du hørt at de fleste dieselmotorer kan kjøres på biodiesel? Biodiesel er ikke et fossilt drivstoff. Har du hørt at bensinmotorer med små endringer kan kjøres på etanol eller hydrogen? Verken etanol (sprit) eller hydrogen er fossile drivstoff.

 

Både BMW og Mazda lager biler som går på hydrogen, BMW lanserte nå nylig en 7-seriebil med hydrogenmotor for vanlige (utvalgte) kunder (BMW Hydrogen 7). Og da snakker jeg ikke om brenselceller og elmotorer, men om en vaskeekte V12 forbrenningsmotor som fores med hydrogen.

http://www.bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=29833

 

Mazda forer hydrogenet inn i en Wankel-motor, en sånn Mazda ble vist for offentligheten i Stavanger i fjor, fullt kjørbar. Mazda har planer om å sette bilen i produksjon.

http://www.bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=29309

 

Så du kan derfor slutte å stille deg dette spørsmålet for du har allerede fått svar. Framtiden er her. Nå.

Lenke til kommentar

VAG kommer med en ny utgave av 1,4TSI på 122hk/200nm. Den har ikke kompressor som 140/170hk utgaven har, men skal vist gi fullt moment fra 1500rpm. Kommer såvidt jeg har forstått i Polo, Golf og Passat til høsten. I Golf skal forbruk ligge rundt 0,65l/mil på blandet kjøring , ikke så voldsomt lavt, men iforhold til en vanlig 1,6liter har den mer krefter på lavt turtall.

 

F.eks har jo Daihatsu har jo bruk små bensinmotorer med turbo, 1liter 3 sylindra saker i sine biler, hvertfall tidligere i charade.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Hmm, det så ikke særlig lønnsomt ut, det hydrogen-prosjektet til BMW. Skumleste litt og det virket som det var høyt forbruk, lav rekkevidde og høy pris på drivstoffet...

 

Men for all del: Positivt at det jobbes med slikt! Keep it up! :)

Lenke til kommentar
Har ikke lest gjennom alt dette, men lurer på hvordan de regner seg fram til at en f.eks en diesel som bruker 0,6 liter pr mil  vil slippe ut 1,65 kg CO2 pr mil.

Det er forholdsvis enkelt, og ren matematikk. Formelen er CO2 (ett karbonatom og to oksygen-atomer), og en av forutsetningene er drivstoffets prosentvise innhold av C (karbon). Diesel er en guffe som stort sett består av hydrokarboner, altså H og C:

 

Hvis vi antar massetetthet 900 g/l for diesel, og diesel består av H og C i et forhold 2:1 (etter antall), vil vektforholdet være 2:12 = 1:6. Dette gir 750 gram C i en liter diesel. I CO2 er vektforholdet C:O = 12:32 = 3:8. Hvilket gir 2750 g total masse. I virkeligheten vil det bli noe mindre, da diesel kan være lettere og ha mer H i forhold til C. Dessuten er det ikke sikkert at man har fullstendig forbrenning.

 

Man får altså litt under 2500 gram CO2 fra en liter diesel. Tallene er omtrent like for bensin, som også stort sett består av hydrokarboner.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

En liter diesel inneholder så og så mye karbon (en mix av hydrokarboner). Ved forbrenning med oksygenet i lufta omdannes dette til avgasser. Avgassens bestanddeler er kjent og dermed kan man regne ut mengden CO2.

 

EDIT: ups, sent ute ser jeg.

Endret av tendilenz
Lenke til kommentar

Men hva med de andre stoffene som kommer ut i eksosen? Disse blir jo aldri nevnt. Hva er farligst av diesel og bensin her?

 

Det kommer blant annet mye sot fra diesel og dette tar seg igrunn ikke så bra ut i store byer... Co2 gir jeg litt faen i.

 

Vil tru at det er industri i kina/usa/taiwan som er de største synderne når det kommer tilutslipp..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...