Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Smarteste måten å selge en bil privat

Anbefalte innlegg

Dette er ikke noe annonse. Jeg skal selge en bil snart (som også fryktelig mange andre skal). Siden jeg regner med at den gemene hop ikke gidder å lese disse bildiskusjonene på nettet tenkte jeg vi kunne utveksle litt tips om hvordan best selge en bil.

Tenker ikke da på de opplagte tingene som at du fremhever de (en gang) kuule lettmetallfelgene, metallic lakken osv. men de mer infløkte delen av en salgsprosess. Taktikk, type kontrakt, prissetting, prutedelen, hvor annonsere osv.

Min bil er nesten 10 år gammel, gått ganske langt (182') og noe rust har begynt å komme her og der. Er rimelig trygg på den tekniske delen siden den har hatt endel verkstedbesøk siste årene.

Så min første plan da, er å ta en tilstandsrapport på NAF og annonsere den på Finn med at jeg har tatt tilstandsrapport. Prøve å kjøre ut med en noe høy pris i håp om at tilstandsrapporten trigger en trygghetssøkende kjøper.

Ulempen er om tilstandsrapporten er dårlig så har jeg et problem.

Hva tror dere? Dårlig plan? Kjør debatt....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøve å kjøre ut med en noe høy pris

8575587[/snapback]

Meget dumt.

Det eneste du oppnår med dette er at ingen kontakter deg og du får definitivt ha bilen i fred.

Ikke tro at folk er dumme, det er de ikke.

De vet hva de får og hva de skal betale for det.

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp lagt ut min bil på Finn. Min er nyere men også høy km.stand (171`)

Jeg tror Finn er lurt å benytte selv om det koster noe. Autodb er vel også gratis.

Jeg tror det kan være lurt å investere i NAF-test og vurderer å gjøre dette selv. Betryggende for kjøper og vil sannsynligvis være noe en får tilbake ved høyere salgssum. Men da bør en vel samtidig utbedre evt feil som blir avdekket gjennom NAF test.

Det er såpass enkelt å danne seg et noenlunde riktig prisbilde ved hjelp av feks Finn, at det å gå ut med høy sum tror jeg vil føre til liten interesse. Det er uansett kjøpers marked og utbudet av biler tilsalgs er såpass stort at kjøpere bare "klikker" seg videre ved for høy salgssum. Ellers greit med å ta høyde for litt pruting.

Fikk forresten en henv på min annonse via mail idag. Dersom jeg ville gå ned 30´, skulle han komme å hente bilen imorgen. Jeg avslo ettersom jeg har forholdvis god tid til å selge.

Endret av Dallas
Lenke til kommentar

Positiv NAF-test vil heve prisen på bilen. Å hive seg på en høy pris er nok ikke lurt. Bedre å legge seg inn midt mellom de høyeste og de laveste av tilsvarende biler. Det er ofte disse bilene jeg finner mest interessante. Er det en lav pris er det en grunn for det. Er prisen høy tenker jeg at selgeren vil ha noen slanter ekstra, med mindre det er noe spesielt med bilen som gjør den verdt det "lille" ekstra.

Lenke til kommentar

Fiks alle småfeil, slike ting kan dra ned.

Ta Naf-testen og behold en kopi selv og arkiver den i tilfelle kjøper kommer igjen og klager på ett eller annet.

Annonse med mange bilder drar opp, unngå toskeskap som 99% strøken/rustfri eller alt utstyr osv.

NAF har vel std-bruktbilkontrakt som er OK.

Lenke til kommentar

Et godt tips er å ha is i magen - så mye som du selv er komfortabel med. Da jeg solgte min første bil privat for omlag 3 måneder siden, haglet det inn med skambud. Jeg takket nei til å begynne med, men ble mer i tvil jo lenger bilen lå ute og seriøse henvendelser lot vente på seg. Jeg hadde satt meg en minstepris (for min egen del, annonseprisen var noe høyere) og holdt meg til den. Etter omlag 2 måneder fikk jeg endelig et seriøst bud, og gjennomførte så en handel både jeg og kjøper var fornøyd med.

Endret av diss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...