Slutsky Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 (endret) Godagen! Sliter litt med å tolke diktet "Smukke Skyer" av Henrik Wergeland. Skal presentere tolkningen for klassen i morgen, men jeg forstår ikke så mye av tolking... :/ Her er diktet: Se hist, min Elskede, hist, hvor Dagen til Hvile lægger seg på Skarlagen, hvor Solen dalte blandt Skyer gylne og purpurmalte! Se der i Vest i hine svømmende skjønne Lande, først der, kan hænde, sit Vuggeløfte vil Skjebnen sande, at jeg, din Elsker, skal blive Prest. Den Stråle hisset, i Luften jaget er Kirkespiret, hint Gyldne Taket! Hint fiolette derutenfor er en Blomsterslette. De mørke Lag, af Stråler brutte, er lunder dunkle, Hint Røde Hjemmet . . . o se hvor Vinduene gylne funkle! Vi kunne være der enn idag! Din Gitar vil på sin Plass å henge du finne, Elskte, med Strålestrenge. Og dine Blommer i Vinduet hilser deg, når du kommer. Derudenfor i Lek på Engen seg himmelfødte Smaaengle tumle for hvem ei moderlig Smerte blødde. ... Dit Hjerte føler, o en er vår! Omkring oss, Elskte, i glade Skygger en salig Menighet bor og bygger, hvor henrykt Folket min Lære ser i dit åsyn tolket! Ditt Kledebon de kysse Alle med Sammenstimlen omkring deg, Hustru, når hjem fra Kirken igjennem Vrimlen vi vandre begge to Hånd i Hånd. Disse oppgavene skal danne utgangspunktet for tolkingen: 1. Hva slags drøm er det diktet uttrykker? 2. Velg noen av bildene i diktet. Bestem hva slags bilder det er, og tolk dem. 3. Hva forteller teksten om dikteren? Håper noen kan hjelpe meg litt her.. Endret 9. mai 2007 av -=Martin=- Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Trådstarter fant ut av det og vil stenge tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg