Gå til innhold

Støt fra TV

Anbefalte innlegg

Skulle koble til antennekabelen til en LCD-TV. Denne sto da koblet til med strøm og HDMI. TVen sto i standby. Jeg skulle føle meg frem til hvor antennekontakten var plassert, og merket det temmelig godt da jeg fant den. Fikk et støt i fingeren, som varte lenger enn et vanlig støt fra statisk elektrisitet. Mener også at jeg kunne kjenne at det pulserte. Kan dette derfor være fra lysnettets 50hz? Synes det virker rart om det skal ligge spenning fra lysnettet over antennepluggen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe vet det, men mente at dette ble kalt lysnettet. Mulig jeg tar feil.

Uansett, spørsmålet mitt er hvor støtet kan komme fra. Har lest at flatskjermer bør skilles fra kabel-TV-nettet (pga ulikt jordingspotensial?), men kabelnettet var ikke koblet til da jeg fikk støt. Fikk uansett støtet mellom polene på antennepluggen i TV-en..

Lenke til kommentar

Njæ, tenkte på det samme, men:

- holdt i isolasjonen på kabelen (temmelig sikker)

- fikk støtet kun i fingeren, holdt kabelen i andre hånda, så jeg hadde nok merket dersom det gikk gjennom hele kroppen.

Er ganske sikker på at støtet gikk fra senterlederen, via fingeren, til skjermingskappen. Dersom det jeg kjente var en 50hz, virker det nesten som om nettspenningen ligger over antenneinngangen, om enn i en noe dempet form... Kan da umulig være bra for TV, meg eller kabel-tv-nett =/

Lenke til kommentar
virker det nesten som om nettspenningen ligger over antenneinngangen,om enn i en noe dempet form... 
Dempet, tror nok det ja. Men du kan jo uansett måle denne spenningen.

Kan da umulig være bra for TV, meg eller kabel-tv-nett =/
Ikke uvanlig med jordfeil i "gamle" kabel-TV-anlegg og har opplevd det du beskriver mange ganger, er ubehagelig. Dagens krav til kabel-TV-anlegg er egen jording av alle passive og aktive komponenter i anlegget, noe som skal forhindre bl.a slike opplevelser.
Lenke til kommentar

Tror som sagt ikke at feilen kommer fra kabel-tv-anlegget - det var ikke koblet til da jeg fikk støtet. Jeg holdt riktignok kabelen i isolasjonen i andre hånda, men støtet var kun lokalt i fingeren. Det er altså TV-en jeg tror det er noe galt med..

Lenke til kommentar

Dette er da et kjent problem med nye flatskjermer i kombinasjon med kabel-TV. Løsningen på problemet er et galvanisk skille. Dette koster ca en 100 lapp, og dette er noe de har på alle TV-forhandlere.

Lenke til kommentar

har selv opplevd å få støt fra antenne inngangen på både flatskjerm-tv'er og bilderørs-tv'er.

Har også fått fra selve antenne kabelen et par ganger (skjønner ikke den egentlig.. skulle vel ikke være nok der til å kjenne noe?)

men å skaffe et galvanisk skille høres bra ut... slipper at tv'en tar fyr, og brenner ned huset, slik at det må komme brannbiler som risikerer å kjøre ned folk, og får andre biler til å bråbremse for å slippe de frem, og da blir det trafikkulykker, der det helt sikkert dør noen..

Så å skaffe et galvanisk skille til tv'en kan faktisk redde mange liv, og spare deg for masse penger og saksomkostninger!

Lenke til kommentar

Det er ikke jordfeil hos kabelselskapene, bare et annet jordingspotensial, som igjen kan føre til at din egen jordfeilbryter slår ut. Men der er sant at den beskytter deg for eventuelle jordfeil hos leverandør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...