Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan en ikke-myndig inngå bindende avtale?


Minus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenker på et tilfelle i klassen der man skal arrangere skoletur.

Vi ble fortalt at påmelding var bindende, men nå er det en som skal trekke seg, og han påstår at siden han er under 18 år, så trenger han ikke betale noe som helst.

 

Jeg tenkte bare jeg skulle undersøke om det stemmer, så jeg vet det til en annen gang.

Lenke til kommentar

I det tilfellet skal vel foreldra ha godkjent at personen skal vere med på klasseturen.

Dermed har ein myndig person inngått avtalen for den umyndige.

 

På generelt grunnlag kan vel ikkje ein ikkje-myndig person ikkje kan inngå ein bindane avtale, men føresette/verge kan inngå avtalen, der verge/føresett ber det juridiske ansvaret.

Lenke til kommentar

Kong Christian Den Femtis Norske Lov av 1687 sier

 

"2Art. Alle Contracter som frvilligen giøris af dennem, der ere Myndige, og komne til deris Lavalder... bla bla ... som ikke er imod Loven, eller Ærbarhed, skulle holdis i alle deris Ord og Puncter

 

Presumsjon for at de som ikke er myndige ikke trenger å holde kontrakt? :p

 

Eventuelt vergemålsloven

 

"§2 Den som er umyndig, kan ikke selv råde over sine midler eller binde sig ved rettshandel.."

 

som vel hindrer mindreårige i å stifte gjeld.

 

Noe jeg antar er hovedspørsmålet her? Å inndrive potensiell gjeld, altså.

 

 

Når det gjelder midler som personen fortsatt har i behold og tjent selv, og derfor har full disposisjonsrett over etter §33, så antar jeg dette gjelder bruk og ikke også gjeldsavleggelse. Noen som vet?

Lenke til kommentar

Som kjent kan ikke den som er umyndig selv råde over sine midler eller binde sig ved rettshandel, medmindre annet særlig er bestemt, jf vergemålsloven § 2. Det er hovedregelen - og det tas et forbehold om at annet kan være "særlig bestemt".

 

Reglene om den umyndiges handleevne finnes i vergemålsloven kap 4. Etter § 33 rår en mindreårig selv over midler som vergen (foreldrene) eller noen andre har gitt ham til egen rådighet. Det samme gjelder for midler han selv har tjent etter fylte 15 år. Dette innebærer at den umyndige kan bruke slike midler til vanlig innkjøp og forbruk forutsatt at det ikke stiftes gjeld (en umyndig er aldri bundet ved avbetalingskjøp).

 

Etter mitt skjønn vil derfor eleven være forpliktet etter avtalen dersom det gjelder midler han selv har tjent etter fylte 15 år, eller som f.eks. foreldrene har gitt ham til egen rådighet.

Lenke til kommentar
Etter mitt skjønn vil derfor eleven være forpliktet etter avtalen dersom det gjelder midler han selv har tjent etter fylte 15 år, eller som f.eks. foreldrene har gitt ham til egen rådighet.

8579129[/snapback]

Selv om han ikke enda har betalt noe, og sånn sett "satt seg i gjeld" ved å forplikte seg til betaling?

Lenke til kommentar
[selv om han ikke enda har betalt noe, og sånn sett "satt seg i gjeld" ved å forplikte seg til betaling?

8579173[/snapback]

 

Skjønner hva du mener, men det blir kanskje en noe kunstig kontruksjon. Det burde ikke spille noen rolle i og med at han har bundet seg til å betale under forutsetning av at han får motytelsen (skoleturen)? Det er jo noe annet enn om han handler på kreditt.

Endret av Radial
Lenke til kommentar

Ja en umyndig person kan gå inn med en bindene avtale som han ikke selv trenger å holde, det er derfor i de fleste tilfeller av dette, de trenger en formynder som sikkerhet, i denne skoleturen som du snakker om, er han under 18, så er han under 18. Tooo badddd for læreren

Endret av -=CH=-
Lenke til kommentar
Ja en umyndig person kan gå inn med en bindene avtale som han ikke selv trenger å holde, det er derfor i de fleste tilfeller av dette, de trenger en formynder som sikkerhet, i denne skoleturen som du snakker om, er han under 18, så er han under 18. Tooo badddd for læreren

8606720[/snapback]

 

En bindende avtale han selv ikke trenger å holde? :cool:

 

Og det er slett ikke gitt at han kan gå fra avtalen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...