Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

treg og ustabil trådløs Billion router/modem.


Anbefalte innlegg

Siden jeg fikk Ventelo ADSL i november har jeg slitt med en treg og ustabil Billion 7300G trådløs modem/ruter...

 

Bruker en bærbar Dell Inspirion 9400 på et intel/pro wireless nettverkskort.

 

Internettkoblinga kan være rask på nedlastninger f.eks fra Limewire, men når det kommer til surfing er det som regel tregt, ikke for tregt, men tregt nok til å bli irritert siden jeg har en 3200 linje.

Noen ganger kan surfinga gå veldig tregt, men da hjelper det som regel å bytte IP adresse har jeg merka.

 

Jeg har prøvd alt av innstillinger, bytta kanaler endra streifingsaggresjon etc. Kjører WEP kryptering å merker at dette blir mer stabilt enn WPA kryptering.

har hørt at det kan hjelpe å slå av DHCP , men guidene jeg fant på forumet viser hvordan man skrur av DHCP hvis du har en seperat modem og ruter, men jeg har interegert ruter i modemet. Noen som kan forklare hvordan man gjør det på disse ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å finne IP-adresse til boksen du er koblet til: Frå start-knappen i menyen, klikk på kjør. Skriv "CMD". Skriv "ipconfig". Se etter DHCP adresse eller gateway.

Standard passord til modem eller router: Søk på google etter default password og modem eller routerens navn. Alternativt er ofte standard brukernavn/passord; admin/1234, admin/admin, root/admin,root/1234

 

Viktig: Før du kobler til og deaktiverer DHCP funksjonen i routermodemet, så må du sette statisk ip for alle maskinene i nettverket....uten at jeg skjønner hvorfor det skal hjelpe, hvis det bare er din maskin som har problemer med tregt nett ville jeg bare ha satt statisk ip på din maskin. Sjekk hvilket område routeren din deler ut addresser til og sett ip addressen din lik denne bare 1 høyere enn siste tall i kolonnen: eks xxx.xxx.xxx.x19 >din pc: xxx.xxx.xxx.x20

Jeg ville likevel heller satset på å oppgradere til siste firmware for routeren og kortet ditt.

...og du har brukt netstumbler til å sjekke at det ikke er andre nettverk i nærheten som kommer i konflikt, utover bare å prøve og feile? Finne du andre nettverk må du 4 kanaler opp (står i guiden)..noe usikker.

 

Edit for å sette statisk ip: gå til kontroll-panel-> nettverkstilkoblinger -> høyreklikk lokal tilkobling ->egenskaper-> dobbelklikk TCP/ip...legg inn statisk ip

Lykke til!

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar

Hvis det er surfing som går tregt så kan det være DNS lookup som er treg.

Det kan være verd et forsøk å legge DNS inn i router eller PC.

Du kan enten bruke ISPs verdier eller 195.159.0.100 / 195.159.0.200 som hører til powertech. Du får tenke på om det er når du laster opp eller ned med maks hastighet eller om det er f.eks bittorrent eller lignende som gjør at det går tregt. Begge disse kan overbelaste prosessor i routermodemet eller øke ping mye slik at DNS lookup går tregt.

 

En løsning på disse problemene kan være å bridge routermodem og bruke en god router bakom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...