Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Litt småfusk iblandt (oppdatert)


Anbefalte innlegg

Heisan.

 

Jeg har lurt litt på hvorvidt jeg burde bytte tennpluggene mine, men er ikke sikker på om de er iorden eller ikke. og jeg gidder liksom ikke å begynne å styre med å plukke dem ut heller før jeg vet litt mer om hva jeg skal se etter isåfall. Hva er det som vanligvis skjer om en tennplugg ikke fungerer optimalt, når vil man merke at bilen fusker? Hva kan man ellers se etter for å finne ut om tennpluggene burde byttes?

 

Det jeg merker er at motoren fusker noe når den er kald. Virker som at den mister en revolusjon iblandt, altså at den mister plutselig motorkraft, for så å ta seg opp igjen. Kan dette ha noe med tennpluggene å gjøre?

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Symptomer på slitt plugger er:

-Høyt bensinforbruk

-fusking

-lavere effekt

-dårlig forbrenning

og andre ting som sikkert fler kan nevne. Uansett så er det en universal intervall på bytte av plugger. Jeg bytter hver vår, og slipper unna alle problemer. Koster ikke skjorta uansett. Bytt du, så er du sikker.

Lenke til kommentar

Da har jeg hatt ute alle tennpluggene og sett på dem. Uten å ha noe verktøy til å måle nøyaktig så det ut til at mellomrommet mellom elektrodene var ganske forskjellig fra plugg til plugg. Brukte et skruhjern og prøvde å putte det mellom. Et par av dem var det umulig å få det imellom, mens på de to andre gikk den et stykke inn. Kan dette være et tegn på at de burde byttes. Skal jeg forvente at dette mellomrommet er korrekt om jeg kjøper nye plugger (skal være 0.9mm), eller må jeg kjøpe verktøy for å nøyaktig justere dette samtidig?

 

Pluggene var gråhvite på elektrodene, så jeg regner med at den gir korrekt blanding og drivstoffsystemet er korrekt, osv.

 

Et par andre ting merket jeg. Et par av pluggene satt vesentlig "løsere" fast enn de to andre. Er det mulig at dette kunne foråsaket kompresjonstap på de pluggene som var "løs"? En av pluggene var dessuten på metaldelen dekt med noe som lignet sand, uten at jeg kan bekrefte nøyaktig hva det er. Kan dette komme fra motoren, eller er det rett og slett noe har kommet ved en tidligere demontering/montering før jeg kjøpte den?

 

Så siste spørsmål: Hva er forskjellen på en plugg til 30kr og en til 250kr? Kun levetiden?

Lenke til kommentar

Da har jeg byttet alle pluggene og luftfilteret. Motoren gikk vesentlig bedre etter dette, og merker ikke noe til den fuskingen som var før nå. Fordi jeg ikke var sikker på effekten av å bytte pluggene kastet jeg ikke en ekstra hundrelapp pr. plugg for platinaplugger, så jeg kjøpte plugger til 30-40kr pr. stykk. Neste gang jeg må bytte dem blir det vel kanskje platinaplugger til 150kr pr. stykk.

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg merker at den fusker litt enda. Ikke mye. Det er når jeg aksellererer på kald motor (med lite gasspådrag for å hindre slitaje) at jeg merker at den slipper litt iblandt. Dette er forøvrig veldig lite. Er dette noe jeg burde bry meg om, eller skal jeg bare ignorere det? Det er ikke så det plager meg annet enn at jeg er selfølgelig litt redd for at det kan være noe alvorlig.

 

Pluggledningene er litt smeltet på gummien ser jeg, men ellers ser de fine ut. De koster over 600kr pr. stk så jeg har svært lite lyst til å bytte dem bare for å prøve. (med mindre mekonomen har glemt å merke at det er 4-pakning)

 

Er det f.eks mulig at det kan være clutchen som slipper litt? Jeg har aldri merket at den slipper eller fusker på noen måte om jeg presser bånn gass på varm motor.

 

Er det evt. noe småting jeg burde sett på?

 

Om jeg ikke har nevnt det lengre opp i tråden, så ser dette en Renault Laguna 1997 med 1.8L/8V-motor. Gått snart 200 000km, så regner ikke med at den skal være som ny da..

 

Edit: Btw. en ting jeg vet om er at fra luftfilterboksen går det èn slange til luftinntaket, men den er også forgreinet til en annen slange som er kanskje 1-1,5m lang men er helt tett på enden (altså den går til ingenting). Denne er det hull i slik at den faktisk kan ta inn luft her. Dette er før luftfilteret slik at jeg tviler på at det vil påvirke luftmengdesensoren (som etter hva jeg har hørt skal være nylig byttet).

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...