Gå til innhold

Nikon D40 eller Canon EOS400D?

Anbefalte innlegg

Jeg er også en av de som er fortapt i speilrefleksverdenen, og sikler på et kamera.

Fra før av har jeg et Canon IXUS 900Ti kompaktkamera som jeg kjøpte i februar på Elkjøp. Har original eske, utstyr og kvitteringer, så det er ikke noe problem å få solgt det.

Først, hvor mye er det mulig å få for det? Kamera er meget lite brukt, og har ikke en ripe!

Så tenkte jeg å legge i litt mer penger på et digital speilreflekskamera. Jeg har forhørt meg med noen kamerater, og tittet litt rundt på tester og dette forumet. Kom fram til at Expert og Japan Photo har tilbud på Nikon D40-kit med blitz for 4999,- passet meg. Det blir vel for det meste bare amatørfotografering, feriebilder og slikt, men også eksperimentering :)

Men nå har jeg sett att Elkjøp har tilbud på Canon EOS400D-kit for 6495,- hvor man i tillegg får igjen 650 kr fra Canon når man sender inn en kupong etter kjøp.

Den reelle prisforskjellen mellom kameraene blir da 846 kroner. Og det synes jeg er verdt det, ettersom EOS400D er et bedre kamera enn D40.

Er det noen som har noen andre innvendinger mot dette, og kan hjelpe meg litt med valget av kamera? Er bare så redd for å kjøpe et kamera som ikke er "bra nok", også sitter jeg der og egentlig ønsker meg noe bedre (som jeg gjøre med Ixus-kameraet :whistle: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den reelle prisforskjellen mellom kameraene blir da 846 kroner. Og det synes jeg er verdt det, ettersom EOS400D er et bedre kamera enn D40.

Er det? Hvem sier det? 400D har flere magapixels, men det er stort sett også det eneste (jada, vet at det har ISO100 og 3b/s seriefoto også, men synes faktisk ikke det er verdt 900 kr og ikke minst en ekstern blitz!). Sannheten er at disse kameraene til alle vanlige formål kan gi 100% tilsvarende bilder, forskjellen ligger i utforming og ergonomi, samt at det kan være noen valg som Canon og Nikon har gjort forskjellig, som egentlig er likeverdige, de er bare forskjellige.

Er det noen som har noen andre innvendinger mot dette, og kan hjelpe meg litt med valget av kamera? Er bare så redd for å kjøpe et kamera som ikke er "bra nok", også sitter jeg der og egentlig ønsker meg noe bedre (som jeg gjøre med Ixus-kameraet  :whistle: )

Du vil få litt mindre tele enn med Ixusen, til gjengjeld får du bedre vidvinkel og ikke minst alle tiders mulighet til å variere med andre objektiver når du evt. investerer i det. Ellers har du vel absolutt ingen begrensninger med DSLR, annet enn at det er fysisk større, så du tar det kanskje ikke med overalt hvor du ville tatt med Ixusen...

Du bør kjenne på begge kameraene, og ta det du liker best å holde i. Ellers vil jeg absolutt si at den gratis blitzen (som du får uansett hvor du mot formodning skulle kjøpe D40) veier veldig tungt for D40 i mitt hode...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...