Gå til innhold

Skadelig med for lav Vcore på CPU?

Jimmy Pop

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvorfor skal du kjøre lav volt på cpu'en din?

Lav Vcore = Lavere temperatur. Dermed kan man bruke en kjøleløsning som kjøler dårligere og som har et lavere støynivå.

dette er bare nødvendig når man overklokker.

Høyere Vcore er ideelt for overklokking, ikke lavere.

men jeg tror ikke det skal skade så veldig mye!
Det vil ikke skade i det hele tatt. PCen kan bli ustabil, men den vil ikke ta skade av det.
Lenke til kommentar

Det eneste som jeg tror kan skje, skulle være at PC'n slår seg av, rett og slett fordi den ikke får nok strøm til Prosessoren... Hadde det problemet en god stund, en feil i BIOS gjorde at Prosessoren min fikk mindre spenning en den skulle, bare og rette det opp igjen, og alt fungerte. Det er det eneste problemet jeg hat hørt om som skjer...

PS. Har ikke det problemet lenger, cren står på fult (XP1800@2100] Så den får rett og slett ikke mere strøm.. 8) )

Lenke til kommentar

Nei.

Jeg hadde Abit KG7 og AMD Athlon 1,4GHz(T-bird) en gang, den kjørte jeg på 1,6 v grunnet den høye varmeutviklingen. Den levde i over et halvt år før jeg solgte den. Den var ikke ustabil heller. Men som sagt yter elektronikk generelt bedre ved høyere spenninger opp til et visst punkt der enten ytelsen blir drastisk dårligere, eller elektronikken feiler. Det samme gjelder temperatur.

Man kan sammenligne cpu med en hvilken som helst vifte som går på vekselspenning(da kommer det tydligere frem) stiller man opp volten til 12 v går den fint, 16v bedre, men over 16 v begynner den å gå dårligere, ved 24v vil den ikke gå i det hele tatt og svikter.

Dere har kanskje hørt om elektronikk som har gått i vasken grunnet overklokking. Er man uheldig tåler ikke en transistor det i prossessoren og man får ikke komme langt. Det punktet finnes alltid, selv med Superflytende Heliumkjøling vil man til slutt ikke komme lengre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...