Gå til innhold

Dual boot ... XP eller LILO ?

Anbefalte innlegg

:oops: Er litt lenge siden jeg har drevet med dette nå .. trenger litt hjelp hvis det er noen som har fingermotorikken i orden i dag.

Har windows XP inne på en maskin og jeg skal legge inn en gammel red hat som jeg skal ha i tillegg. Og da kan man ordne det i linux installasjonen ikke sant ? ... Eller burde jeg gjøre det i XP ?

Den gamle red haten kan lett mekkes opp en et relativt brukbart system ikke sant ? Bare legge inn nyeste kernel og installere nyeste gnome og littavhvert ? ... Og linux drivere til GF1 da ...

Takker for alle tips .. :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første. Hva er vitsen å ha Red Hat og Windows XP på maskinen ?

Det blir jo bare til at brukeren bruker Windows XP og så blir bare Red Hat liggende.

Hvis Windows XP ligger på primary master som første partisjon bør du bruke bootmenyen til XP. Fordi da har du en mulighet for å kvitte deg med Red Hat som sekundær partisjon uten å miste noe.

Lenke til kommentar

Bootloaderen til XP kan så vidt jeg vet ikke boote en linuxkjerne direkte, men må "chainloade" en annen bootloader.

Bruk GRUB - som er MYE mer fleksibel enn både lilo og loaderen til XP. Du kan velge å installere denne under installasjon av RH, og denne setter også opp dualboot automatisk.

Lenke til kommentar

Jeg tror du kan installere grub (eller lilo) til bootsektoren på den partisjonen du har innstallert linux på. Det er også mulig at du må sette partisjonen bootable for at XP bootloader skal finne ut at det kan bootes derfra. XP vil da sende booten videre til grub som vil boote linux.

Uansett ville jeg aller først laget en bootdiskett slik at du kan boote inn i linux hva diskett. Det er jo ikke sikkert du får det til å virke første gangen :)

Lenke til kommentar
... og jeg skal legge inn en gammel red hat som jeg skal ha i tillegg....

Hvorfor vil du ha en "gammel" redhat inn på maskinen? Gamle redhat-er distribueres med gamle kjerner og gamle programmer. Gamle ting har som oftest sikkerhetshull som har blitt patchet i nyere versjoner.

Tenk sikkerhet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...