Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forskjellsbehandling ved skolestart 2007-08?

Anbefalte innlegg

Hællæ.

Som sikkert de fleste har fått med seg vil neste årets 90 kull, de som går på VG1 nyte enormt mange goder en andre. Her er smørbrødpakken til 90 elevene;

- Gratis skolebøker

- Går du idrett kan du søke om støtte på opptill 2600kroner i året for gymtøy og lignende.

- Studiespelasieringsfag kan øke om 800 kroner i året til å bruke til hva de vil.

Hva er rettferdighen i dette? Er du 89, eller 91 kull er du nødt til å punge ut med 66 % av veilende priser (bokhandlere). Hva synes dere? Burde ikke staten dra alle over en kam. Et eksempel jeg mener er at nå skal VG1 elevene selge bøkene sine til neste VG1 klasser. Hvorfor kjøper ikke Staten opp disse, og gir de videre?

Betyr dette at VG1 elever ikke bare får gratis skolebøker men også kan selge sine gamle til 33 % (bokhandlern?)

Dette gir enrome forskjeller, dårlig organisert av regjeringen etter min mening. Det som er like gøy som VK1 og VK2 ellever er å vite at mellom hver time går lærerne mellom to forskjellige lærerplaner. Den gamle fra 97 og kunnskapsløftet. VG1 elever får tilgang til en bedre læremåte mens vi må ta til takke med den gamle. Blir opprørt....

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er 90` kull og jeg betalte mine egne bøker - alt sammen - og jeg bryr meg veldig lite da det er veldig lite penger for kunnskap.

Vil du ha kunnskap, eller vil du ikke ? isåfall anbefaler jeg deg å betale.

8573142[/snapback]

Poenget er fra og med 07-08. Ikke ifjor. Og det er her jeg er uenig. I et samfunn som Norge hvor alle skal være likestil er det rart at de kan si som deg. Vil man ha kunnskap så betal for kunnskap. Alle har ikke råd til det.

Lenke til kommentar

Jeg trodde VG2 får gratis bøker i 07/08, mens VG1 kan kjøpe de som VG1 06/07 bruker nå. Og når VG1 07/08 begynner på VG2, får de gratis bøker av VG2 07/08.

Jeg er 90-modell og må kjøpe GK, VK1 og VK2 uten å kunne selge dem. Kult! :)

- Studiespesialiseringsfag kan øke om 800 kroner i året til å bruke til hva de vil.
Stipend har man alltid kunne søkt om.
Lenke til kommentar

Alle har råd til det - tro du meg. Du sitter og slapper på internett, du har mange tilsynelatene goder som du _KAN_ ofre - kunnskap kommer ikke av seg selv, som du kanskje veit, man må alltid ofre noe.

Ja, det er dårlig,men som alltid er det problemer i starten av en ny reform - særlig mtp. at det ikke bare er 4 personer som er innblandet i dette.

endrebjorsvik : Jeg å er 90`og jeg betalte bøkene mine selv i GK, men jeg kan da selge dem ? I Vg2 får jeg vel gratis antar jeg - det var det som ble sagt.

Endret av Hurt
Lenke til kommentar
Jeg trodde VG2 får gratis bøker i 07/08, mens VG1 kan kjøpe de som VG1 06/07 bruker nå. Og når VG1 07/08 begynner på VG2, får de gratis bøker av VG2 07/08.

Jeg er 90-modell og må kjøpe GK, VK1 og VK2 uten å kunne selge dem. Kult! :)

- Studiespesialiseringsfag kan øke om 800 kroner i året til å bruke til hva de vil.
Stipend har man alltid kunne søkt om.

8573262[/snapback]

Dette er et nytt type stipend. Som alle kan søke på uansett.

Lenke til kommentar

De aller fleste i 89 kullet år kan ikke selge bøkene sine igjen.

Og dette handler ikke om man har nok pneger selv eller ikke, det handler om at i ett land som setter likeverd osv såpass høyt som norge så får en gruppe mennesker ganske gode fordeler foran de andre!

Lenke til kommentar
De aller fleste i 89 kullet år kan ikke selge bøkene sine igjen.

Og dette handler ikke om man har nok pneger selv eller ikke, det handler om at i ett land som setter likeverd osv såpass høyt som norge så får en gruppe mennesker ganske gode fordeler foran de andre!

8573320[/snapback]

Eneste bøkene man kan få solgt i år er C språk. alle andre fag som VKII tar fra andreklasse feks VKII elev tar 2BI vil man måtte kjøpe de nye bøkene i motsetning til i år.

Irriterende dette og da det betyr at jeg tar det samme faget som en VG2 elev, sammen med han. Men den personen får 5 timer på vitnemålet og jeg får 3 timer! :nei: (gjelder her 2bi)

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar
endrebjorsvik : Jeg å er 90`og jeg betalte bøkene mine selv i GK, men jeg kan da selge dem ? I Vg2 får jeg vel gratis antar jeg - det var det som ble sagt.

8573275[/snapback]

Du og jeg er 90, ja. Men jeg går i andre klasse (VK1) nå. Du har aldri gått på GK, men på VG1.

Og til dere som maser om likestilling: Hva mener dere at man skal gjøre? Disse tiltakene skal inn i skolen uansett. Mener dere at man skal betale tilbake skolebokpenger til alle som noensinne har gått på offentlig videregående skole i Norge? Trådstarter synes at 89 og 90 blir forskjellsbehandlet, men hva med 88 og 85 og 80?

Et skille blir det uansett, og det er bare til å leve med det.

Lenke til kommentar

8573275[/snapback]

Du og jeg er 90, ja. Men jeg går i andre klasse (VK1) nå. Du har aldri gått på GK, men på VG1.

Og til dere som maser om likestilling: Hva mener dere at man skal gjøre? Disse tiltakene skal inn i skolen uansett. Mener dere at man skal betale tilbake skolebokpenger til alle som noensinne har gått på offentlig videregående skole i Norge? Trådstarter synes at 89 og 90 blir forskjellsbehandlet, men hva med 88 og 85 og 80?

Et skille blir det uansett, og det er bare til å leve med det.

8573374[/snapback]

Mitt personlige poeng er at alle burde blitt likestilt akkurat nå, altså 89-90 og 91.

Lenke til kommentar
Mitt personlige poeng er at alle burde blitt likestilt akkurat nå, altså 89-90 og 91.

8573388[/snapback]

Hvorfor akkurat 89, 90 og 91? Hvorfor ikke 88?

Det skjer et skille nå. Akkurat som folk før sommerferien i fjor fikk klasse M, B og S på førerkortet, mens etter sommerferien fikk de klasse M og B. (når de tok førerkort klasse B) Man må bare godta det og se på at andre får større fordeler enn deg. Men tenk at du har et års forsprang på dem når du kommer ut i arbeidslivet.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

8573388[/snapback]

Hvorfor akkurat 89, 90 og 91? Hvorfor ikke 88?

Det skjer et skille nå. Akkurat som folk før sommerferien i fjor fikk klasse M, B og S på førerkortet, mens etter sommerferien fikk de klasse M og B. (når de tok førerkort klasse B)

8573406[/snapback]

Fordi 88 har gått ut til høsten. Hvis de forsetter slik vil det jo bety at alle VG1 klasser framover vil måtte kjøpe bøker. Hvordan har de tenkt å løse dette? Kunne de ikke kjøpt opp bøkene av VG1 elever i dag, slik som bokhandlerne gjør. Og så gitt de videre?

Grunnen til at jeg er veldig irritert er fordi det jeg beskrev over om at jeg bare får 3 timer istedet for 5 fikk vi ikke oppgitt av vår rådgiver eller skole når vi søkte til neste år. Noe som betyr at vi mister viktige timer på vitnemålet. Som kan føre til at vi må ta opp et ekstra fag pga dette.

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar

Etter noen år vil VG1, VG2 og VG3 få gratis skolebøker. Punktum. De kommer til å løse det greit. Hvordan de løser det spiller ikke noen rolle for meg og deg.

At du vil ta andreklassefag i tredje klasse hører til unntakene. De aller fleste tar studieretningsfagene fra andre klasse fullt ut. Derfor er det ikke tilrettelagt for deg.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Etter noen år vil VG1, VG2 og VG3 få gratis skolebøker. Punktum. De kommer til å løse det greit. Hvordan de løser det spiller ikke noen rolle for meg og deg.

At du vil ta andreklassefag i tredje klasse hører til unntakene. De aller fleste tar studieretningsfagene fra andre klasse fullt ut.

8573472[/snapback]

Dette er vel ikke sant? På min skole er det to klasser som skal ta det jeg sier. Og det er ikke noen spesiell unntak. Dette er noe de alltid har hatt, at de nå har forandret regelen etter søking er idiotisk. Flere og flere som avslutter et fag i andre klasse tar 2 og 3 klasse av det faget for å få mest mulig poeng.

Lenke til kommentar

Vel, er til dels enig med mye som har blitt sagt her. Det er ikke sånn at jeg ikke unner de som er et år mindre enn meg ('90) å få slike goder, men jeg blir i allefall irritert av argumentene lærerne kom med på min skole. "De måtte betale for pc'n i tillegg". Joda, men de betalte et par hundrelapper mer en oss som må kjøpe et helt lass med bøker (er jo ikke alltid at man får tak i brukt desverre). Dette var da grunnen til at de skal få det gratis til neste år.

Det som også irriterer meg, er at de (i allefall på min skole) kutter fag og klasserom osv til fordel for førsteklassingene. Et datarom ble bygget om til et nytt klasserom, og da ble det enda trangere for oss elever uten bærbar som trenger å jobbe på et datarom. Det virker også som lærerne er skikkelig uforberedt på det nye systemet. Ifølge IT-lærern min var det visst en hel del programmer de ikke hadde fått tatt i bruk som vistnok skulle være ganske viktig (noe opplegg hvor elevene sender inn skolearbeid osv til lærerne).

2SK-klassen min har laga en spørreundersøkelse, som hele førstetrinnet på skolen skal delta i, som omhandler bruk av de bærbare pc-ene. Men tviler uansett på at de fleste svarer ærlig - de vil jo ikke miste tilbudet.

(blei litt ustrukturert dette her, skreiv det jeg kom på i farta)

Lenke til kommentar
Vel, er til dels enig med mye som har blitt sagt her. Det er ikke sånn at jeg ikke unner de som er et år mindre enn meg ('90) å få slike goder, men jeg blir i allefall irritert av argumentene lærerne kom med på min skole. "De måtte betale for pc'n i tillegg". Joda, men de betalte et par hundrelapper mer en oss som må kjøpe et helt lass med bøker (er jo ikke alltid at man får tak i brukt desverre). Dette var da grunnen til at de skal få det gratis til neste år.

Det som også irriterer meg, er at de (i allefall på min skole) kutter fag og klasserom osv til fordel for førsteklassingene. Et datarom ble bygget om til et nytt klasserom, og da ble det enda trangere for oss elever uten bærbar som trenger å jobbe på et datarom. Det virker også som lærerne er skikkelig uforberedt på det nye systemet. Ifølge IT-lærern min var det visst en hel del programmer de ikke hadde fått tatt i bruk som vistnok skulle være ganske viktig (noe opplegg hvor elevene sender inn skolearbeid osv til lærerne).

2SK-klassen min har laga en spørreundersøkelse, som hele førstetrinnet på skolen skal delta i, som omhandler bruk av de bærbare pc-ene. Men tviler uansett på at de fleste svarer ærlig - de vil jo ikke miste tilbudet.

(blei litt ustrukturert dette her, skreiv det jeg kom på i farta)

8574878[/snapback]

Jeg var med i en av fire klasser i noe som heter INDIGO prosjektet. Dette var og er pilotprosjektet og testklasse for _allt_ som går inn i alle pcklasser på GK. Alt som de prøver nå har vi testet ut. Og skolen valgte å sette lærere som er totalt urutinerte på data som ikke vet hvordan man lader en bærbar en gang. Hva er logikken i dettte? (dog litt offtopic).

Men det er mye som lærere, spesiellt rådgivere gjør med de som går Realfag (her: teknoklasser) Man føler liksom at de blir mer prissatt. I dag ble feks en annen klasse ofra på dataen fordi vi skulle ha prøve. For vi kan jo ikke bruke egne pcer til prøvene. Iriterer meg mye av det videregående systemet akkurat nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...