Gå til innhold

lære seg java?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei. jeg har aldrig prøvd meg på java, så jeg lurte på om noen kunne skrive det som er lurt å kunne om javascript. eller gi en link .

Takker for svar! :D

8572898[/snapback]

Java eller JavaScript? Det er to heeelt forskjellige ting...

Lenke til kommentar
Liker veldig godt w3schools. Det jeg lærte meg basics. Senere så brukte jeg også Webreference.org for å lære meg litt mer avanserte ting.

8585085[/snapback]

Vel, som flere har sakt mange ganger her. Er W3CSchools veldig utdattert og ofte finnes det langt bedre guider som f.eks. HTMLdog.com. Dog har jeg ikke noen gode javascript guider. Men vis du kan litt php (eller serversideskript), som jeg virkelig anbefaler deg å lære først, burde det være rimelig enkelt å sette seg inn i javascript (Vis du har grei peiling på html og xml da).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Hei. jeg har aldrig prøvd meg på java, så jeg lurte på om noen kunne skrive det som er lurt å kunne om javascript. eller gi en link .

Takker for svar! :D

8572898[/snapback]

JavaScript har ingenting med Java å gjøre. Man skulle kanskje tro det siden det har navnet 'Java' i seg, men det er altså ikke tilfellet.

Det offisielle navnet er faktisk ECMAScript, men det er det nesten ingen som bruker, ikke jeg heller for den sags skyld.

Avhengig av hvem du spør, vil du få høre mye rart om dette språket. Selv har jeg observert en del interessante tråder om emnet de siste årene, som bærer preg av uvitenhet. Et argument som går igjen er "Ingen seriøse bruker JavaScript". Dette er et argument som overhodet ikke holder vann. Andre argumenter går f.eks. på "Lær deg heller serverside scripting". Det siste holder bare halvveis vann, for en webtjeneste er ikke bedre enn det svakeste leddet, og benytter du ikke JavaScript på en eller annen måte i klienten (nettleseren) så har du en 'fattig' løsning.

Faktum er at du med dagens mest utbredte nettlesere, MS Internet Explorer, Mozilla FireFox, Opera, etc, ikke kommer særlig langt når du skal utvikle brukervennlige web-løsninger, uten å benytte deg av JavaScript. Det har ennå ikke kommet noe utbredt alternativ som er bedre. Og jeg tviler på at det kommer med det første, for faktisk har JavaScript fått en ny og større utbredelse de siste årene.

Du har sikkert hørt snakk om Ajax, eller Web 2.0. Sistnevnte er et mer generelt begrep som handler om bedre brukeropplevelser. Førstnevnte, Ajax, krever litt mer forklaring.

Hvis du går til linken http://www.google.com/webhp?complete=1&hl=en får du se et veldig godt eksempel på bruk av Ajax.

Når du skriver noe i tekstboksen i Google Suggest, sendes innholdet i tekstboksen med jevne mellomrom til en server, som sender tilbake strenger som matcher det du har skrevet. Har du skrevet 'Osl' så dukker et utvalg ord / navn som begynner på 'Osl' opp i en boks under tekstboksen. Denne funksjonaliteten er laget med JavaScript, som kommuniserer med serveren, og returnerer dataene og bygger opp en liste i browseren.

Dette hadde ikke vært mulig å få til uten JavaScript. Vel, man kunne fått det til med f.eks. Flash, eller en Java-applet, men da er man avhengig av at brukerne har Flash, eller Java installert. Og det er slett ikke tilfelle med majoriteten av web-brukerne. Men de fleste har en nettleser som støtter JavaScript.

Ajax er ikke et programmeringsspråk, men en teknikk / fremgangsmåte for å få til slik avansert funksjonalitet i nettlesere. Det krever at det er en eller annen form for server i andre enden, som kan motta en såkalt Ajax-request, og sende et svar tilbake. PHP er eksempel på en slik serverside-sak.

Et søk på Google etter Ajax og PHP burde gi deg mange interessante linker med tutorials og også mer dyptgående materiale om dette.

Hilsen Werner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...