Gå til innhold

Radeon HD 2900 XTX i juli?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pluss at ATI gjør en slett jobb med linux-støtten for kortene sine. Vi vil vel ikke se linux-drivere for X2000-serien på lang tid enda, tipper jeg. nVIDIA har allerede støtte for GF8-serien i GNU/Linux, FreeBSD og Solaris 10 samt SLI.

8575474[/snapback]

Har Linux-brukere egentlig bruk for high end-skjermkort? Kan ikke være stort marked.?..

Lenke til kommentar
Pluss at ATI gjør en slett jobb med linux-støtten for kortene sine. Vi vil vel ikke se linux-drivere for X2000-serien på lang tid enda, tipper jeg. nVIDIA har allerede støtte for GF8-serien i GNU/Linux, FreeBSD og Solaris 10 samt SLI.

8575474[/snapback]

Har Linux-brukere egentlig bruk for high end-skjermkort? Kan ikke være stort marked.?..

8582845[/snapback]

Tja, nVIDIA tilbyr ikke high-end ytelse bare for Windows. Det finnes Linux-spill også. Det kommer flere nå, som Enemy Territory, Unreal Tournament. GF8800 GTX/GTS fikk støtte i GNU/Linux, FreeBSD og Solaris 10 nesten med en gang kortet kom ut. Og ytelsen på kortene med Linux/FreeBSD/Solaris-driverne viker ikke tilbake for Windows-driverne. Fortsatt er det slik at GF7800GTX yter over dobbelt så bra som det raskeste skjermkortet ATI kan tilby utenom R600-kortene, men Linux-støtte for R600 må vi vel vente noen måneder på uansett hvis de følger samme spor som tidligere. Til og med GF6800GT (som kom i 2004) er raskere i GNU/Linux enn det raskeste X1000-kortet.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Tja, nVIDIA tilbyr ikke high-end ytelse bare for Windows. Det finnes Linux-spill også. Det kommer flere nå, som Enemy Territory, Unreal Tournament.

8582871[/snapback]

For ikke å snakke om Cedega

Cedega støtter veldig mange Windows-spill (bla. Half-Life 2, Oblivion osv.) i Linux. Vil vel tro at støtten for Windows-spill via Wine også blir bedre.

At et 6800GT kort banker ett x1950xtx i Linux sier veldig mye om kvaliteten på ATi sine drivere. Crossfire er heller ikke støttet i Linux, mens SLI har vært på plass lenge nå.

Lenke til kommentar
Raptor,10/05-2007 : 19:33]At et 6800GT kort banker ett x1950xtx i Linux sier veldig mye om kvaliteten på ATi sine drivere. Crossfire er heller ikke støttet i Linux, mens SLI har vært på plass lenge nå.

8582917[/snapback]

Ja, det er rett og slett en skam fra ATI sin side. Dessuten, det ser ut som alle de kraftigste ATI-kortene har tilnærmet lik ytelse, ifølge den siste testen av linux-driverne fra ATI jeg leste hos Phoroix. Heller ikke noe bra.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Nå er ikke spillytelse i Linux et tema for meg, og ihvertfall ikke wine og cedega ytelse som uansett er et elendig alternativ til å bruke windows til spillingen.

Linux er ingen spillplattform.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Nå er ikke spillytelse i Linux et tema for meg, og ihvertfall ikke wine og cedega ytelse som uansett er et elendig alternativ til  å bruke windows til spillingen.

Linux er ingen spillplattform.

8583118[/snapback]

GNU/Linux duger veldig bra til spill så lenge man spiller spill som kjører i native mode i GNU/Linux, som f.eks. Doom 3, Quake 4, Unreal Tournament, Enemy Territory osv osv. Disse spillene har tatt i bruk OpenGL-grensesnittet, som er en åpen standard og fungerer så å si over alt så lenge støtte for tilfredsstillende 3D-aksellerasjon er på plass. Men GNU/Linux er ikke noe bra alternativ til gaming fordi at M$ nærmest har presset spillselskap og utviklere til å bruke det proprietære DirectX rammeverket. Nå er ikke dette et tema i denne tråden, men denne problemstillingen er grundig diskutert i denne tråden.

Edit: har selv spilt Doom 3 i GNU/Linux, og har ingen ting å utsette på stabilitet og grafikkytelse, da selvfølgelig med et skjermkort fra nVIDIA (GF6800GT). I tillegg har jeg prøvd Unreal Tournament 2004 i FreeBSD med samme resultat, også med GF6800GT. nVIDIA har også utmerket støtte for sine skjermkort i FreeBSD og Solaris, og denne støtten er fullt på høyde med GNU/Linux og Windows.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

"Doom 3, Quake 4, Unreal Tournament, Enemy Territory osv osv" Jeg vet ikke om det egentlig er så mange "osv osv" etter de du nevner, men spiller man nevnte spill i Linux så får man kjøpe et Nvidia kort :).

Men desverre, må jeg si, så er OpenGL en nesten forlatt standard blant spillutviklere, og DX er det 95% av spill kommer ut på hvor kun Windows er godt nok.

Desverre synes i grunn jeg som kunne tenkt meg å gå over til Linux hele veien.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Men desverre, må jeg si, så er OpenGL en nesten forlatt standard blant spillutviklere, og DX er det 95% av spill kommer ut på hvor kun Windows er godt nok.

iD Software bruker OpenGL i sine spill, noe som er veldig positivt. Etter min mening finnes det ingen situasjoner hvor "bare Windows er godt nok". GNU/Linux har samme forutsetninger for å være en god spillplattform som Windows. Men DirectX er et kjempeproblem, fordi DirectX er en strengt proprietær standard som M$ ikke vil gi slipp på for enhver pris.|

Lenke til kommentar

ID software sitt neste prosjekt har Xbox360 som primær utviklings plattform (til dems store ergelse måtte dem se seg nødt til å gå multiplattform), så dem vil ikke lenger kun basere seg på OpenGL. Får håpe dem forsatt vil bruke OpenGL på PC versjonen, dem har tidligere seriøst vurdert å gå over til D3D.

Microsoft vil nok enda styrke sitt grep på spillmarkedet med "Games for Windows LIVE"

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Jeg håpet lenge at OpenGL ville bli noe spillutviklere valgte å støtte mer, men det ser ikke slik ut.

Derfor har jeg tildels gitt opp håpet om å ha Linux som all-round plattform. Synd, for det er kun spill som holder meg igjen fra å droppe MS.

Lenke til kommentar
ATi ligger ganske langt etter no synes jeg. De kommer så vidt med ny serie. Like etter kommer G90. Sett ut ifra HD2800XTX. nVidia kosere seg vel godt no.

8573484[/snapback]

Nåvel, seint vinter, tidlig 2008 tipper jeg vi vil se G90. I mellomtiden har nok nvidia en 65nm G81 på gang.

8577054[/snapback]

Håper Nvidia slipper G90 i september da Crysis kommer. Blargh.. i så fall blir det G81 SLI på meg. Orker snart ikke å vente lenger med å oppgradere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...