Gå til innhold

Store forandringer i 7.04?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Migreringsverktøy fra Windows/Linux

Med det nye migreringsverktøyet blir overgangen fra Windows eller andre Linux-distribusjoner enklere. Verktøyet oppdager Windows og Linux-distribusjoner automatisk under installasjonen og importerer bl.a. favoritter fra Internet Explorer, bokmerker fra Firefox, skrivebordsbakgrunn og AOL/Yahoo-kontakter.

Enklere trådløst nettverk

Network Manager er nå installert som standard, som gjør det enklere å koble til trådløse og kablede nettverk. Det er bare å klikke på nettverksikonet på panelet, og du får en oversikt over alle trådløse nettverk i området og signalstyrken deres. Network Manager gir også støtte for WPA, noe som ikke var tilstede i den tidligere nettverkshåndtereren i Ubuntu.

Enklere installasjon av multimediakodeker

Dersom du forsøker å spille av en multimediafil og rett kodek ikke er installert, får du spørsmål om du vil installere kodeken for denne filen.

Enklere installasjon av ufrie drivere

Med Restricted Drivers Manager kan du raskt installere ufrie maskinvaredrivere. Det kan gjelde bl.a. skjermkortet eller det trådløse kortet ditt, og installasjonen av driverne til disse er da gjort med et museklikk med dette programmet.

Skrivestøtte for NTFS-partisjoner

Ved å kjøre NTFS configuration tool får du skrivestøtte for dine NTFS-partisjoner i tillegg til lesestøtte.

Skrivebordseffekter

Skrivebordseffekter med Compiz kan nå aktiveres med en enkel hake i en avmerkingsboks, forutsatt at du har skjermkort som støtter dette. Du får bl.a. følgende effekter: Gelévinduer når du beveger på vinduer, skrivebordskube når du forflytter deg mellom forskjellige skrivebord, forhåndsvisning av vinduer når du trykker Alt+Tab og oversikt over alle åpne programmer ved å flytte musen i øvre høyre hjørnet av skjermen.

Ny layout

Utseendet til Ubuntu har forandret seg litt. Det er bl.a. en ny standardbakgrunn, nytt splashbilde under oppstart og ikonene er blitt pusset opp.

Xorg 7.2 gir bedre stabilitet

X Windows-systemet til Feisty er oppdatert. Xorg 7.2 er mer stabil en forgjengeren, og blandt nyhetene er bedre støtte for 3D-skrivebord som Compiz og Beryl og forbedret selvlært autokonfigurasjon.

Bedre hardware-støtte

Som alltid med nye Ubuntu-utgivelser, kommer 7.04 med støtte for ny hardware. Dette inkluderer bedre støtte for bærbare datamaskiner og nyere enheter. Skriverstøtten har også blitt oppdatert med støtte for flere skriverfunksjoner og nyere skrivere.

Zeroconf for umiddelbar nettverkstilgang

Zeroconf eller Zero Configuration Networking er inkludert i 7.04 gjennom Avahi. Med Zeroconf kan du koble til andre enheter på det lokale nettverket uten at du må konfigurere noe selv. Dette gjør det bl.a. enkelt å koble til nettverksskrivere og musikkservere.

Kjappere oversikt med nytt diagnoseverktøy

Disk Usage Analyzer gir deg en mer intuitiv oversikt over diskbruk.

Andre nyheter

* Støtte for Java, Flash, mp3, avi, mpeg og TrueType-fonter kan installeres med pakken ubuntu-restricted-extras.

* Trenger du de aller siste driverne til nVidia, må du ikke lenger ty til kommandolinjen. Disse kan installeres med den ofte oppdaterte pakken nvidia-glx-new.

* To nye spill: Sudoku og Sjakk. Spillet Ataxx er derimot fjernet.

* Debuggingsverktøy som sender data om en programkrasj til utviklerne, slik at problemet kan fikses.

* Oppdatert hjelpesenter med bedre layout.

Lenke til kommentar
Nå er vel alle nyhetene til marv egentlig beregnet til Ubuntu , og ikke Kubuntu, så som de sier: YMMV (your milage may vary).

8582902[/snapback]

Jeg må si jeg liker KDE bedre enn GNOME, men er det så mye bedre støtte for Ubuntu enn Kubuntu at jeg rett og slett bør lære meg å like GNOME? Jeg skal til å innstallere Ubuntu nå for n`te gang, sist drista jeg meg litt for langt med kommandolinja (som vanlig :innocent: ) Lurte på å laste ned Kubuntu, men er det for meg som er totalt nybegynner innen Linux best å gå for Ubuntu i første omgang?

Lenke til kommentar

Har forstått det sånn at enkelte programmer virker best på det ene brukergrensesnittet i forhold til det andre, GNOME kontra KDE mener jeg. Eller er det slik at det kun er forskjellige programmer som følger med som standard på de, og at man kan innstallere de samme programma på begge? De bruker vel forskjellige pakkenedlastingsprogrammer hvertfall?

Lenke til kommentar

Gtk programmer funker best i gnome og qt programmer funker best i kde. Men det er ikke noe i veien med å for.eks bruke amarok som er kde program i gnome hvis man vil. Men man vil få en litt dårligere ytelse på kde programmer i gnome for.eks. Ikke noe problem å ha både kde og gnome på samme maskina heller. Velger bare hva man vil bruke under innlogging :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker amarok i Gnome uten problemer i det hele tatt.

Beste "mp3" programmet jeg har brukt :)

Prøvd en del andre KDE programmer og alle funker fint.

Tror ikke det er så mye forskjell på Ubuntu vs. Kubuntu. Annet en utsende og programmene som er default i de forskjellige. Jeg har prøvd begge og liker Ubuntu best :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...