Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bio(diesel) på tanken..?

Anbefalte innlegg

Har i flere år kjørt min 1991 Ford Transit 2,5 TD med 100% biodiesel (ikke innblandet vanlig diesel). Har imidlertid kjørt vanlig diesel når tempen detter under 5 grader pluss ute for å unngå at det tetter seg (november-februar) :D

På tross for en smule faglig skepsis om bilen tålte det, så har den rullet over 50 000 på denne måten. Erfaringene er bare positive: billigere drivstoff, mer fres i motoren. Lukter en smule gatekjøkken, men bedre det enn den vanlige odøren. Ingen slanger røk, ingen problemer med pakninger eller noen ting... :thumbup:

Noen som har tilsvarende erfaringer?

Lurte på å teste og se om gampen kan takle ubehandlet olje... rapsolje, for eksempel? Noen som har prøvd? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vill bare understreke at dere som kjører på så kalt "Bio Disel"

Bio disel er farligere for miljøet enn vanlig disel, grunnet Bio disel er produsert av potensiell mat til oss mennesker, i tilleg forurenser det like mye som før, så derfor vil du få mindre potensiell mat til oss mennesker, og like mye forurensing (med potensiell mat mener jeg selvfølgelig ikke direkte mat som vi kan spise, men kansje gjennom dyr som spiser, og vi spiser dyrene igjen)

Lenke til kommentar
Vill bare understreke at dere som kjører på så kalt "Bio Disel"

Bio disel er farligere for miljøet enn vanlig disel, grunnet Bio disel er produsert av potensiell mat til oss mennesker, i tilleg forurenser det like mye som før, så derfor vil du få mindre potensiell mat til oss mennesker, og like mye forurensing (med potensiell mat mener jeg selvfølgelig ikke direkte mat som vi kan spise, men kansje gjennom dyr som spiser, og vi spiser dyrene igjen)

8577837[/snapback]

Beklager - du har naturligvis rett til å ha dine meninger om miljøsaker, og debatten rundt dette emnet er utvilsomt fyldig og innholdsrik.

Jeg spurte imidlertid ikke i denne omgang etter synspunkter til en miljødebatt, men om noen har erfaringer med dieselmaskiner som kjøres med ulike former for drivstoff....

Lenke til kommentar
...Bio disel er produsert av potensiell mat til oss mennesker,

8577837[/snapback]

Det stemmer, så lenge vi snakker om førstegenerasjons biodiesel som er laget av planteoljer eller etanol utvunnet fra sukkerplanter e.l.

Imidlertid er andregenerasjons biodrivstoffer under utvikling, og de kan utvinnes av f.eks. trevirke, noe som forandrer problemstillingen, da legger man jo ikke beslag på dyrket mark som kan brukes til å produsere menneske/dyrefor. :thumbup:

Men man må selvsagt likevel drive en bærekraftig utvikling hvor tilveksten av skog balanserer med det som drives ut, og ikke hogge ned regnskog for å produsere drivstoff... :thumbdown:

i tillegg forurenser det like mye som før

8577837[/snapback]

Nei, det gjør det nok ikke.. Biodiesel er CO2-nøytralt, plantene tar opp like mye CO2 fra atmosfæren mens de vokser opp som det slippes ut når den forbrennes.

Dette i motsetning til fossile brensler, som slipper ut mengder av CO2 som ble tatt opp og lagret i underjordiske reservoarer for millioner av år siden.

Lenke til kommentar

Du kan vel fremskaffe Biodiesel fra restavfall fra gatekjøkkener eller lignende? Kan tenke meg at gammel frityrolje fungerer utmerket, og uten at jeg har noe statistisk grunnlag kan jeg tenke meg at det kastes noen liter av det årlig.

Og det er ikke mat til mennesker eller dyr lengre.

Edit; den Transit'en der kan du vel strengt tatt kjøre på tiss fra dagen derpå?

Endret av gorber
Lenke til kommentar
Beklager - du har naturligvis rett til å ha dine meninger om miljøsaker, og debatten rundt dette emnet er utvilsomt fyldig og innholdsrik. 

Jeg spurte imidlertid ikke i denne omgang etter synspunkter til en miljødebatt, men om noen har erfaringer med dieselmaskiner som kjøres med ulike former for drivstoff....

8580353[/snapback]

ja beklager :!: jeg har selv kjørt på bio disel uten noe problemer, helt til jeg hørte det jeg selv snakket om lengre oppe. jeg ble ble bare så opphengt i og fortelle om biodisel at jeg glemte meg helt av

Lenke til kommentar

Biodiesel har som sagt fungert greit for meg.

Effekten har variert litt alt etter hva dieselen er laget av, men har ikke hatt driftsproblemer på noen måte.

Det er ikke alltid like lett å skaffe ren biodiesel - ikke mange som produserer og selger på pumpe. Har hatt mere hell med å kjøpe fire-fem fat i slengen. Prisen har ligget to-tre kroner under normalpris på diesel. Jeg kjører ikke så mye at det har den store innvirkningen på budsjettet - det har mer blitt en interesse for meg.

Et alternativ er jo å lage dieselen selv, men det krever litt arbeid og endel metanol...

Så spørsmålet er om det kunne gått å bruke oljen som den er, uten å lage diesel av den først. Dersom det går an å få fatt i noe brukt (gatekjøkken)olje som kan egne seg, blir det å se hva som eventuellt må til for at motoren vil gå på det. Kan tenke meg at viskositeten påvirker dieselpumpen og dermed forbrenningsgraden/renheten.

..den Transit'en der kan du vel strengt tatt kjøre på tiss fra dagen derpå?

8583998[/snapback]

..enten det eller et par klaser overmodne bananer.. :D

Det er en utrolig traust motor, ja

Lenke til kommentar

Interessant.. Jeg hadde ikke sett den artikkelen før ;-)

Ser ut til at det kan være en ide bruke kjølevannet til å forvarme drivstoffet før den kommer til filter og dieselpumpe... starte og stoppe på vanlig diesel og slå over til alternativer når motoren er blitt varm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...