Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] 500GB HDD plutselig på 120 GB?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har de siste dagene vært med å sette sammen en ny PC av bestilte deler, noe som viser seg (bestandig) å være mer eller mindre problematisk.

De spesifikasjonene som er viktige å tenke på er:

ASUS Motherboard

Western Digital 500GB SATA-disk på 7200 RPM

Seagate 200GB SATA-disk (hentet fra en eldre maskin.)

Dette i seg selv er rimelig enkelt å ordne sammen, og etter langt om lenge og lengre enn langt fikk vi satt kaoset sammen på riktig måte, med boot fra den nye, tomme disken, install av windows, partisjonering, the works.

Men enkelt var det jo ikke. Driver-installeringsprosessen medførte at SP2 måtte være installert for å få lydkort-driveren til å virke. Og ettersom Windows XP Corp-versjonen som ble installert var en kopi, var det ikke lov å installere SP2 på maskinen.

Men nok om det.

Harddiskene virket mer eller mindre som de skulle, etter å ha måtte partisjonert de og behandlet de til jeg var blå og grønn av kjedsomhet.

Da hadde kjøperen av PCen i det minste de 700GB-ene han hadde krav på, kan en si.

Men som nevnt tidligere, så måtte Windows installeres på nytt, grunnet piratkopi.

Som sagt så gjort, med en lovlig, kjøpt og betalt versjon av Windows.

Alt virker som det skal nå, SP2, drivere, etc.

BORTSETT FRA

harddisken på 500 GB.

Under installasjon av Windows partisjonerte jeg en del av disken på 500Gb til WIndows, og tenkte å la ALT det andre stå upartisjonert, for så å skape partisjoner på resten av plassen i Windows etter install.

Men etter timevis med stress viser nå Diskbehandling at disken bare er på 120GB.

 

Hva kan dette ha seg, og hva kan jeg gjøre med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Knallbra!

Så installerer SP2, evt. oppdaterer BIOS, og da skal det "fikse seg selv"?

Det jeg finner merkelig er jo at disken på 500GB faktisk fungerte inne i Windows frem til vi måtte re-installere systemet.

Endret av batman883
Lenke til kommentar
Hva kan det da ha seg at jeg ikke kan se den upartisjonerte plassen nå, men jeg kunne tidligere?

8572487[/snapback]

Har du lagt til støtte for store harddisker, evt installert servicepack 2 (det siste er å anbefale - særlig med tanke på alle sikkerhetsfixene)? dette er nødvednig for å se den ledige plassen via Diskmanagement.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...