henrik^ Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Heisann! Jeg har et lite nettverk her hjemme med 2 laptopper, og en stasjonær. Jeg har derfor kjøpt en ekstern disk som jeg hadde tenkt til å koble til en av laptoppene, og installere ubuntu på, og dele disken derfra, for å ha filmer og diverse på den, men jeg har noen problemer 1) Jeg får ikke installert ubuntu-server pga dette, går det ann å bruke desktopversjonen og bare drepe X-serveren? Er det noe annet desktop-versjonen mangler? Tenker på å bruke Samba og FTP. 2) Jeg tenkte å bruke samba, hvordan deler man opp dette så man har skrive og leserettigheter, og hvordan får man mountet en USB-disk? Mvh Henrik Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Funkerer ikke den alternative installasjonen heller? (Den alternative installasjonscd'en.) 04/29/07 12:09:43 changed by edgarloco I installed the ubuntu alternative iso and it worked on Virtual Box. I found a post that said it had to do with how the ubuntu server version was compiled and that the alternative was compiled differently. Lenke til kommentar
henrik^ Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 Takk for svar! Jeg trodde den bare gjaldt for desktop-versjonen? Isåfall kan jeg jo prøve den. Uansett trenger jeg fortsatt litt hjelp med resten Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Det var antagelig alternativ-desktop de tenkte på - for maksiner som ikke klager modusene den vanlige livecd'en kjører - så x o.l blir fortsatt installert. Ubuntu uten X? Har du tenkt på Xubuntu / xubuntu server (hvis sistnevnte finnes)? Lenke til kommentar
saxin Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Han skal vel kjøre serveren uten GUI, så da trenger han ikke Xubuntu-desktop Lenke til kommentar
henrik^ Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 Hadde tenkt meg uten X ja, og det blir vel ikke installert X på serverversjonene? Hvis jeg ikke får installert server (som virker som et stort problem på noen laptopper, som jeg har søkt meg til), så må det nesten bli en desktopbuntu, eller en annen distro, tips? Må være noe som helst fungerer rimelig greit out-of-the-box, vil egentlig bare få det til å funke (Usb-disk, samba, og tråd-nettverk). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå