Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kvalitet på karroserideler hos Biltema


Anbefalte innlegg

Hvordan er kvaliteten på endeledd og bærebru på biltema?

 

Trenger å skifte foringene til bærebrua, muligens endeleddene og i samma slengen. Foringene trengs uansett. Problemet om jeg må bytte endeledd er at jeg da må borre ut naglingene, siden det er de originale som sitter på. Tenkte det derfor kanskje kunne være greit å bytte hele brua i og med at de ikke koster mer en 319kr på biltema om jeg trenger å bytte endeledda.

 

Froinger må jeg få på mekonomen uansett. Ellers noen som vet om kvalitetsforinger til Ford Mondeo 95?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

et endeledd er ikke nagla fast, det er bærekula.

 

Ford sliter med bærearmsforinger. aner ikke kvaliteten til biltema, men har fått inntrykk av de foringene ryker med en gang uansett. Hvis hele brua koster 319,- er det bare og kline til. Vanlig uorginal pris pleier og ligge rundt 1000 lappen pr.side.

 

Jeg bytter alltid komplette bruer på mondeo med mindre den fremre foringen og bærekula er helt 100. Blir også en del mer jobb så på verkstedet vil du tjene på og bytt komplett pga. timesprisen. (en løs foring koster kanskje 70,-)

 

På fremre bærearmsforing venstre foran vil bolten butte i girkassa hvis ikke den er blitt snudd fra før. Du må da henge opp radiator+++ og løsne hele traversen.

si ifra hvis du trenger noen tips.

 

Smør alt inn med rustløser med en gang. Her kan ting sitte veldig godt. Du trenger også torx 45 til bolten på bærekula.

 

319,- var dritbillig, tror jeg skal bestille en pall med en gang :!:

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar

Jeg mente seff bærekula :) Bærebrua på biltema er nok uten foringer osv. Foringer må jeg få på mekonomen, da de ikke har det på biltema.

 

Så på biltema.no, der står det 379kr med opphengskule. Opphengskule er vel ikke det samme som bærekule? Det var derfor jeg tenkte å bytte hele for å slippe å knote med å borre ut naglene, men nå må jeg sjekke bærekulas tilstand først. Bakre foring trenger iallefall å byttes, de fremre ser bedre ut.

 

Det var noe dritt det på venstre side i tilfelle. Alltid noe sånn forbanna møkk :p Kan iallefall få ut de bakre, for der burde det ikke være noe i veien :D

Endret av sesteen
Lenke til kommentar

Hvis bærekula er naglet, kan du jo bare pussa vekk dette forsiktig med f.eks. en vinkelsliper. Bare å bruke nye bolter det der det var nagler, pleier å følge med kulene.

 

Men hadde jeg vært deg så hadde jeg nok heller skiftet hele brua med en ny en på Biltema for å ha sjekket om det var brukbart. Den gamle brua kan du jo ta vare på og event. stelle opp i gjen. (Skifte foringer m.m)

Lenke til kommentar

opphengskule er det samme som bærekule.

 

Får du ikke med foringene på biltema brua? da kan du legge på 150,- i foringer pr.side. Blir fortsatt billig.

 

Du skal nok knote mye hvis du skal bytte den bakre foringen på venstre siden uten og ta ut brua. Tror ikke det går! foringen Må også presses inn/ut. evt borres/slegges/skjæres ut.

 

Er noe forbanna dritt og bytte bærekuler som er nagla. Uansett om du skal skjære/borre or whatever. Blir sikkert letter om du tar ut brua og så skjære/borre naglene, men da er det like greit og banke inn en ny bærebru mener nå jeg.

 

Hvor mange ganger har du bytta disse foringene fra før? Vanlig 60 000km pakke på mondeo er bærebruer,lenkestag,skiver/klosser foran. pluss noe mer småmekk

Lenke til kommentar

Litt usikker på når de sist ble skifta. Husker ikke siste verksted service, men det var rundt 200k, nå nærmer den seg 260k, så da er det nok på tide.

 

Ja, det er det å måtte kappe og styre som er så forbanna. Så prisen for en ny bru med kula på er billig (samma som mekonomen tar bare for kule sånn ca). Det står ikke noe om foringer på biltemas sider, men de har de iallefall ikke løse. Men, det er jo uansett ikke mye pes å få fatt i. Men jeg kom jo på at jeg må ut med hele brua, så da kan jeg like så skifte den og bærekula i samma slengen så er det gjort. Deleprisen er jo ikke mye Ca 1000kr for alt, så det er bare å få kjøpt de og finne tid og lyst til å begynne:)

 

Et lite spørsmål. det går vel greit å skru av brua ved bærekula uten alt for stor fare for å ta knekken på gummimasjeten til drivknutene?

Lenke til kommentar

Jeg har da fått skaffa delene. Biltemas bærebru var komplett med bærekule og foringer, til en pris av 349 svenske (kjøpte de i sverige) og da ble det ned mot 300kr pr side komplett (Billig!!). Tenkte å bytte stablisatorstagene i samme slenge, så kjøpte det og.

 

Så var det fremre bolt venstre side. Jeg ser de har satt girkassa pyntlig og penti veien (som du sa mekkern). Det må da være mulig å skjære av bolten etter å ha løsna av muttern å få den litt opp? Eller er det ikke lov å sette mutter på toppen om jeg kjøper nye bolter, dvs snu den?

 

Et lite spm til slutt. er det torx hylse 45 jeg trenger, eller torx bits 45?

Endret av sesteen
Lenke til kommentar

Er ikke lov og sette bolten andre vei. Da kan den dette ut (i værste tilfelle)

 

Der jeg jobba før kappa vi bolten og satt i en ny feil vei som vi sveisa fast til traversen. Fikk påpek på det fra biltilsynet.

 

du må ha torx bits

 

Hadde det vært min bil hadde jeg bare kappa bolten og satt inn en ny opp ned. De boltene der sitter godt så det skal mye til. Du skjønner det når du skal skru dem av. Aldri hørt at dem har løsnet eller.

 

Hvis du skal kjøpe ny bolt så ta med den torx bolten som sitter ved bærekula. Den pleier og ruste godt fast så da kan du bare slegge den ut og spare mye tid

Lenke til kommentar

Ja, jeg tenkte jeg likeså skal kjøpe alle boltene nye, så jeg ikke må være så forsiktige med de pga etterbruk.

 

Bilen skal på eu kontroll i august, så da er det vel best at bolten sitter riktig vei.

 

Når bilen er jekka opp, og jeg støtter under framre og bakre monteringsramme, da går det vel greit å sku løs rammedelen som bærebrua er festa i, evnt bare fremre mutter og vri den litt fram så jeg kan få tatt ut og satt i ny bolt? Tar selvfølgelig å løsner bærebru ved bærekula først. Ettersom jeg har sett i haynesboka burde det gå? Haynes ser iallefall ut til å glemt dette styret på venstre side.

 

Forbanna at de måtte få den kassa over den bolten på den siden. Ellers er jo dette en relativt kjapp jobb.

 

Se bilde på vedlegg

Endret av sesteen
Lenke til kommentar

heng opp radiatoren med 2 tynne skrutrekkere. Er hull i de øverste festene på radiatoren. Løsne det fremre motorfeste som sitter rett ved radiatoren. Så tar du de 2 boltene i traversen. bruk et spett mellom traversen og girkassa så du får nok klaring.

Lenke til kommentar

Da har jeg sjekka at jeg har torx 45 liggende, og det hadde jeg, og i ordentlig Wera kvalitet heldigvis :p Da gjenstår det bare å få kjøpt diverse bolter.

 

Jeg har sett de to radiatorfestene. Så det er bare å løsne det fremre motorfeste da (og noe anet småtterier som jeg ser i følge haynes på fremre motorfeste bytte), og så løfte opp med et spett (legger selvsag noe mellom kassa og spett) før jeg denger løs på boltene? Jeg har forstått deg rett da?

 

Tusen takk for all hjelp hittil mekkern! :thumbup:

 

Ellers er det vel på tide å få bestilt seg den nye mondeoen :D

Endret av sesteen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...