Pett0r Skrevet 27. desember 2002 Del Skrevet 27. desember 2002 Jeg har lest gjennom diverse foruminnlegg her angående PIO mode og oppsett av disker + instillinger i win... og har prøvd stort sett alt. Fremdeles forblir den disken som blir slave på Primary IDE kanalen i PIO mode, selv om det står ATA 100 når jeg booter.. har bytta å alt mulig av kabler med samma resultat, og bytta kabel as well. Har prøvd Via 4in1 opp i mente, og fjerna hd'r + Kontrollerne fra Device manager slik at DMA mode skulle bli valgt ved reinstall når jeg boota, men det skjedde jo ikke.. samma opplegget igjen med at den som er Master går i DMA 5 mode , mens den som står på Slave forblir PIO. Har også bytta om litt av hvert på jumperene på diska uten at det førte til noe som helst, DMA innstillinger er det heller dårlig med i BIOS , så det virker ikke som om det er så mye å få gjort. Om ikke løsninga ligger i SP1 til WINXP .. har ikke testa det enda. Diskene dette gjelder er 2x IBM, ene er 30gb andre er 60gb. Abit KX7 - 333 hk amd XP 1800+ Kan jo være at jeg har oversett noe vesentlig men, trenger innspill blir gal av PIO driten. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 27. desember 2002 Del Skrevet 27. desember 2002 Gå på device manager/IDE ATA/ATAPI controllers/primary IDE channel(hvis det er primary du bruker)/Properties/Advance settings/og under transfer mode velger du "DMA if available".. hvis DMA da ikke fungere så er det rett og slett ikke DMA på disken din.. (selv om det er helt høl i hue, for DMA er det jo på alle nye disker) kanskje disken er skadet? det er tross alt en IBM harddisk, eller kanskje det er en jumper på harddisken du må flytte for å aktivere DMA. Håper dette hjelper Lenke til kommentar
Pett0r Skrevet 27. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2002 altså, som jeg skrev.. kanskje litt forvirrende skrevet jeg vet ikke ... MEN iallefall: Når jeg mente at den blir alltid PIO når den står på Slave, så mener jeg den IDE kabelen, har cable select på begge diska nå.. og den disken som har Slave på kabelen der blir PIO, har prøvd å bytta om på begge, så jeg kan jo velge hvem disk jeg vil ha PIO på , så priviligert liksom.. MEN, jeg vet jævli godt at det er DMA på begge disse diskene siden jeg for det første har prøvd det jeg skrev om over her.. da sto det DMA 5 som mode når jeg sjekka etter at jeg bytta om litt på master /slave. Har for meg at dette har noe med XP å gjøre, har prøvde 2-3 forskjellige IDE kabler, skjer det samme hele tia, den disken som står på slave blir PIO samma faen hva jeg gjør... og ja det står selvfølgelig på DMA if available i device manager delen, har det alltid gjort. Men likevel står det PIO som current transfer mode ellerno .. på den disken som står på slavesaken på ide kabelen.. ytterste er da master vel.. Frustrerende opplegg... Diskene er neppe skada blitt.. har såvidt kjørt no IBM test software som jeg fant på hjemmesia dems.. men de toolsa er kanskje jalla for alt jeg vet. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 27. desember 2002 Del Skrevet 27. desember 2002 putt harddisken som bare har PIO på egen IDE kabel da vel, se om den blir DMA da. Bruker du 80 pins kabel da? Lenke til kommentar
Pett0r Skrevet 27. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2002 Jeg har prøvd å bytte over på andre kontrolleren ja.. men fikk no feil, muligens så er det en fillefeil som jeg ikke gadd å prøve noe mer med der og da. Ja regner med at det er 80 pins når den ene disken iaf går på DMA 5 (ata 100) mode.. Når jeg testa å kjøre en av diska på den andre kontrollern fikk jeg no error med primary hd blabla something error.. kjørte på cable select begge ganga.. veit ikke om dissa diska er så kresne på master / slave jeg men.. Lenke til kommentar
Kriger Skrevet 27. desember 2002 Del Skrevet 27. desember 2002 har wd disker. her etter er de alltid dma selv etter reinstall. har vært engang i begynnelse pio mode. var vel første gang eg innstallerte xp. skifta til dma og siden har det vært det uten tull. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 27. desember 2002 Del Skrevet 27. desember 2002 Gå på device manager/IDE ATA/ATAPI controllers/primary IDE channel(hvis det er primary du bruker)/Properties/Advance settings/og under transfer mode velger du "DMA if available".. hvis DMA da ikke fungere så er det rett og slett ikke DMA på disken din.. (selv om det er helt høl i hue, for DMA er det jo på alle nye disker) kanskje disken er skadet? det er tross alt en IBM harddisk, eller kanskje det er en jumper på harddisken du må flytte for å aktivere DMA. Håper dette hjelper Hva i alle dager mente du med at "Det er tross alt en ibm harddisk". Mener du at ibm ikke har dma. Ingen ibm disker eg har brukt har en egen jumper få å aktivere dma. I de fleste tilfellene er det bare en oppdatering av brikke settets drivere som fikser det problemet. Og ide kabelen som må være en ata 66 for å kjøre høyere enn dma mode 2 som er ata 33. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 27. desember 2002 Del Skrevet 27. desember 2002 jeg sa, kanskje den har en jumper man må flytte på på harddisk... fordi jeg ikke vet kom jeg med muligheten om at det kanskje var det. "Det er tross alt en IBM harddsik" med det mener jeg at det er mange som har hatt trøbbel med sin IBM harddisk. Altså veldig mange. Selv IBM har sagt at harddisken ikke bør være i bruk mer enn 333 timer i måneden. Jeg mente ikke at IBM ikke har DMA. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 27. desember 2002 Del Skrevet 27. desember 2002 http://www.tournament.com/forums/showthrea...4&highlight=dma Lenke til kommentar
Pett0r Skrevet 29. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2002 det hjelper ikke nei, har prøvd mange ganger.. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 29. desember 2002 Del Skrevet 29. desember 2002 det hjelper ikke nei, har prøvd mange ganger.. Noe mere lesestoff som du kan lese gjennom og se om det er noe som kan hjelpe deg? http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/modes_DMA.htm Du skrev at du har prøvd 4in1? Er det den siste versjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå