Duqe Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 (endret) Leter etter et kort som min denon 1803 og pchøytaler kan kobles til samtidig, men jeg er usikker hva slags kort det skal være, siden jeg også ikke helt vet hvilket inngang på forsterkeren jeg bør bruke, makspris på 800kr er ok. Bruker også det mest til å høre på musikk og film. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Endret 9. mai 2007 av duqe77 Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 (endret) Skal du bruke surround (med flere enn 2 vanlige høyttalere) eller stereo med kun 2 høyttalere (og eventuelt en subwoofer i tillegg) på Denonen? Endret 9. mai 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 Skal du bruke surround (med flere enn 2 vanlige høyttalere) eller stereo med kun 2 høyttalere (og eventuelt en subwoofer i tillegg) på Denonen? 8577530[/snapback] Har tenkt på surround siden jeg ser en del på divx. Men hva er egentlig best av coax, optisk og spdif? Støtter min denon spdif forresten? Takk på forhånd. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Først en liten klargjøring av de ulike begrepene Nå vet jeg ikke hvor god kjenskap du har til medium og protokoll når det gjelder internett-tilkoblinger. Men man kan trekke analogier mellom internett-tilkoblinger og overføring av digitalt formatert lyd for å prøve og gjøre det hele litt enklere å forstå Coax og Toslink er to ulike medium, akkurat slik som ADSL og fiberoptisk er eksepler på to ulike mediumer for nett-tilkobling. Selv om mediumet er ganske så forskjellig er begge til for å formidle en datastrøm mellom sender og mottaker. Coax kan sammenlignes med ADSL-eksemplet ved at dette er en vanlig (elektrisk) kobberledning. Toslink derimot benytter fiberoptikk slik at man sender lys istedet for elektroner over mediumet. S/PDIF er en protokoll, eller et sett med regler og spesifikasjoner om man vil, som kan sammenlignes med TCP/IP. For at f.eks forsterkeren din skal kunne forstå hva f.eks DVD-spilleren eller lydkortet prøver å formidle må man ha noen klare spilleregler. S/PDIF er akkurat som TCP/IP laget for at alle enhetene skal kunne "snakke sammen". I tillegg inneholder S/PDIF spesifikasjoner for et ukomprimert 2-kanals lydformat. Mer info om S/PDIF-protokollen, samt de ulike mediumene S/PDIF kan brukes på, finner du her. Til slutt har du dataen du vil sende. Fra internett kan du laste ned f.eks en film, eller ei nettside, som inneholder svært ulik data. På samme måte kan digitalt formatert lyd være i ulike formater og dermed være av ulike datatyper. Slik jeg nevnte tidligere tilbyr S/PDIF ukomprimert lyd i 2 kanaler, men andre eksempler på data som kan sendes over valgfritt medium som benytter S/PDIF-protokollen er Dolby Digital, DTS, ProLogic II, osv. 8303567[/snapback] Om du kan koble til digital kommer an på om forsterkeren din har coax eller optisk inngang. Dersom den har dette er det ikke noe problem å koble til digitalt, men sjekk om forsterkeren din støtter Dolby Digital først. Hva som er å foretrekke av coax og optisk vet jeg ikke så mye om, men jeg vil tro optisk er bedre på å redusere jitter (samplingsfeil) og å eliminere jordingsfeil. Bildet av forsterkeren er for lite til å kunne se om det er coax eller optisk inngang. Sjekk heller i manualen, der vil det også stå hvilke formater den støtter. Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 10. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2007 den er Dolby Digital og har både optisk og coax innganger, men usikker på spdif Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 (endret) Et kjapt google-søk avslører at den støtter bl.a Dolby Digital, ProLogic II, DTS. Hadde du lest mitt forrige innlegg skulle det være klart at den støtter S/PDIF-protokollen nå den alt støtter Dolby Digital, ProLogic II, DTS, osv via coax og Toslink. Å lage en forsterker som støtter coax og Toslink og alle de formatene - men ikke S/PDIF-protokollen - hadde blitt som å lage en bil som man ikke kunne skru dekk på; teknisk bra, men totalt ubrukelig At forsterkeren din støtter S/PDIF-protokollen blir bekreftet i denne posten på AVforum.no som jeg fant etter et kjapt google-søk. PS. De diskuterer problemer med AC3 pass-through med et Nightingale-lydkort. Endret 10. mai 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 10. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2007 Men igjen, hvilket lydkort og kabler er anbefalt til mitt forbruk? btw takk igjen for kjappe svar. Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 11. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2007 (endret) hei lurte på om noen som vet jeg vil merke stor forskjell fra mitt gamle creative soundblaster legacy til Creative SB Audigy 4 eller Creative SB X-Fi XtremeGamer. Og takk igjen for all svar Endret 11. mai 2007 av duqe77 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå