Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppstartproblemer etter installering av Vista

Anbefalte innlegg

God Morgen.

Om mandag bestillte jeg meg splitter ny data fra komplett, på tirsdag var jeg og hentet pakken i Sandefjord. Da jeg kom hjem staret jeg og bygge, etter et par timers arbeid var jeg til slutt ferdig. Og beistet var klar for oppstart. Følgende spesifikasjoner;

Asus Striker Extreme

Corsair Dominator 2 x 1GB RAM

Intel Core 2 Duo 2,67 GHZ

Creaive Fatal1ty Lydkort

Seasonic 600 W Strømforsyner

Geforce GTX 8800

og Windows Vista 32 bit Ultimate versjon til odel og eie.

WD 150 GB Raptor 10 000 RPM 16 MB Cache

Samsung 500 GB Disk

Etter jeg kjørte i gang Vista første gangen, tok det meg drøye 20 minutter før jeg var i Windows. Jeg innstallerte Vista på raptor disken for best ytelese.

Gleden var stor, jeg satt i Asus CD'en som fulgte med hovedkotet og skulle til å installere diverse drivere som fulgte med der.

Etter installerte drivere tok jeg og restartet dataen, siden dette var et krav. Jeg restartet og til min store forskrekkelse kom "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK" Første gang da jeg hadde ASUS CD'en inn, boota den og jeg fikk 3 valg i NVIDIA IMAGE COPY, og en annen ting som jeg virkelig ikke husker og jeg kunne gå inn i CMD.

Jeg har prøvd alt, jeg har fjernet CD-stasjonen fra BOOTdevices, jeg har tatt ut CD'en.. Så ivrig som jeg var til og teste min nye maskin, så formaterte jeg og la inn Vista på nytt. Dette funket greit, når jeg nå la inn ASUS CD'en valgte jeg kun og installere drivere jeg valgte meg ut fra ASUS CD'en som Chipsetdrivere og LAN drivere siden ingenting annet var nødvendig.

Jeg restartet datan og vips, fikk jeg igjen DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK. Nå sitter jeg her ganske så oppgitt, jeg har lest rundt på andre forum og kan virklig ikke finne no løsning på problemet mitt.

Jeg kjører hver av diskene mine i hver sin forskjellig SATA port på hovedkortet.

Jeg håper virkelig noen kan hjelpe meg med mitt problem, dette er sinnsykt frustrerende.

Jeg mistenker kanskje at jeg har innstallert noen raid drivere (jeg er ikke veldig flink med akkurat dette)

For da jeg fikk opp de 3 første valga med CMD og NVIDIA Image Writer (ellerno) og når jeg gikk inn i menyene der virket det som om jeg måtte kopiere RAID driverene til en diskett. Greia er, jeg har ikke floppy disk.

På forhånd stoooooor takk.

Mvh

Kenneth

Endret av sprette
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Fikk også dette problemet et par ganger når jeg installerte Vistal Ultimate på raptor x disken min. Fant vel egentlig aldri helt ut hvorfor det skjedde, men det som ble løsningen for meg var og koble ut alle andre disker en raptoren.

Så kjører du installasjon til alt er ferdig og oppe og går, så kobler du til 500gb disken. Det funket vertfall for meg. Virket som om vista rotet litt med partisjonene eller noe når jeg brukte raptor disken, så for å "forvirre" windows minst mulig ble løsningen å kun ha en disk installert under windows install. Prøv det vertfall :)

Gi et pip tilbake om det hjalp for deg også da!

Vinci

Lenke til kommentar

Gå inn i BIOS og sette bootdisk dvs din raptor disk går jeg ut i fra til Disk 1 (bootdisk) og Samsung 500GB til disk 2. Det burde fikse det, skjedd på en annen pc hos meg at rekkefølgen så hovedkortet boter opp har blitt forandret av uviste grunner i fra min side.

Edit: Noe rare skrivefeil :)

Endret av Synxz
Lenke til kommentar
Gå inn i BIOS og sette bootdisk dvd din raptor disk går jeg ut i fra til Disk 1 (bootdisk) og Samsung 500GB til disk 2. Det burde fikse det, skjedd på en annen pc hos meg at rekkefølgen så hovedkortet boter opp har blitt forandre av uviste grunner i fra min side.

8570673[/snapback]

Var noe sånt som skjedde hos meg også... men kun med vista, ikke med xp.

Men selv og jeg satte raptor til boot disk så fikk jeg denne feilmeldingen, som om den skfitet tilbake av seg selv på en måte. Men vet ikke hva det er som forårsaker dette... det vet nok andre bedre enn meg. Men løsningen ble som sagt for meg å koble fra alle andre disker enn raptoren.

Vinci

Lenke til kommentar

Beklar det upassende emne. Men fant ingen annen passende tittel kl kvart på 7 til morningen. Jeg har prøvd litt av det dere nevnte nå. Jeg har nå deaktivert den 500 GB disken, i BIOS. Men ingen hell med det, så nå holder jeg på og reinstallere Vista for 2 gang, i håp om det fungerer.

Jeg er ikke veldig spesiell flink med drivere o.l

Kan noen fortelle meg de CD'ene som blir levert med hovedkortet, er no ekstremt nyttig. Er chipset drivere nødvendig? Og hvor kan jeg evt laste ned Chipset drivere til Asus Strike Extrme hovedkort om dette er nødvendig. For jeg har kjøpt nytt lydkort eksternt, og den lille tiden jeg var i Windows fungerte nettverkstilkoblingen så den trenger jeg ikke installere?

Igjen takker for svar

Mvh Kenneth

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...