Gå til innhold

Hvordan tar man,samt setter sammen/lager panorama?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bjornkn trur eg kan ein del om dette, han har iallfall lagt ut eit par slike bilete sjølv. Meiner han sa at han brukte eit kamera med ei fisheyelinse for å ta bileta, og so bruker han PTGui til å sy dei saman til eit panorama. Kva han bruker for å lage QuickTime-versjonen veit eg derimot ikkje, men det finst andre teknologiar for å lage tilsvarande. PTViewer er ein del av Panotools til dømes. Eit døme finn du her.

PTGui er basert på Panotools. Hugin er eit anna program basert på Panotools (eller rettare sagt, det er eit GUI for Panotools, om eg forstår rett), som er gratis.

Ei side med mykje info rundt laging av panoramabilete er http://wiki.panotools.org/Main_Page. Det er ein del tutorials der ogso.

Lenke til kommentar

c360 er et firma som leier inn fotografer for å ta bilder 360 grader inni et hus. Der setter de på fisheye og tar 2 bilder med helt lik setting på kameraet; en hver vei. De har drevet på siden 2000 med dette som produkt..

Hvis du ser nøye på bildet i topp og bunn, ser det ut som at det er tatt i fire sekvenser pga streker på 90 grader. Dette er for å få bort den værste linja i det området linsa blir for dårlig og fargene bryter merkbart ulikt. Strengt tatt blir bildet bedre desto mindre vinklene blir, men til gjengjeld blir det mye vanskeligere å sy sammen helt riktig. Piksler i ett bilde vil ønske piksler fra et annet bilde til et litt annet sted enn de egentlig kommer på akkurat i overlappingsområdet, også må en bestemme hvilke piksler som skal ha mest å si osv. Kompliserende å ta mange bilder med mye overlapp mao., og kompliserende hvis synsvinkelen blir for liten når man kommer til toppen og bunnen.. Jeg vil si at bildet var svært bra laget mtp. at en måtte helt i toppen eller bunnen for å begynne å ane linjer i det hele tatt.

Det du trenger for å starte er altså en fisheye linse (med 180 grader synsfelt), et bra stativ og no programvare - og lås selvfølgelig innstilningene på kameraet så det blir likt hele vegen.

Fett om slike bilder kommer i HDR :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...