Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Hei alle; Lurte på om det er kvalitets forskjell på lydkort når digital ut benyttes? Er lydkortet i det hele tatt i bruk når det gir digital ut? Jeg antar at det er CPU'en som konverter fra lydfilformatet (MP3, FLAC, WMA etc) til et eller annet internt format som sendes lydkortet. Spørsmålet blir da om dette interne formatet er f.eks AES/EBU som bare kan videresendes direkte videre ut eller om lydkortet gjør om til AES/EBU/SPDIF. Dersom lydkortet gjør om det digitale inn signalet (til AES/EBU ut) kan dette gi (i teorien) forskjeller på hvor godt de ulike kortene klarer dette. Hvorfor jeg spør; Har en allerede ekstern DAC som skal håndtere et digitalt signal fra HTPC'en (og CD/DVD spiller). Lurer derfor på om lydkortet på HK'et kan benyttes eller om lyden kan/vil bli bedre ved bruk av lydkort som ESI Juli@, Lynx L22, RME HDSP etc. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 (endret) Dessverre vet jeg ikke hvordan prosessen som omdanner de digitale dataene som sendes over PCI-bussen til lydkortet til det signalet som forlater digitalutgangen i lydkortet foregår. Men siden du skal bruke en HTPC og nevner DVD antar jeg du kommer til å benytte deg av AC3 pass-through. Når du ser en DVD-film, enten fra original plate med Dolby Digital (AC3) eller en DVD-rip med AC3-lyd, vil dataen i AC3-formatet kun videreformidles ved AC3 pass-through. Når Dolby Digital er komprimert på forhånd, siden AC3 betyr forhåndenkodet lyd i tilfellet med DVD-filmer, ville en endring av dataen som forlater lydkortet ved AC3 pass-though bety at dataen blir skadet/ødelagt. På denne måten er du garantert at det ikke vil være noen reell forskjell i lyden så lenge du benytter AC3 pass-through; det er kun et håndfull spesielle lydkort som har integrerte Dolby Digital-enkodere og kan utføre en transenkoding. Men selv på slike kort vil lydkortet kun videreformidle datastrømmen som inneholder AC3-lyden uten å tukle med dataen på noe vis. Endret 9. mai 2007 av skag1 Lenke til kommentar
radiated Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Svaret på spørsmålet ditt kommer an på flere faktorer, mest av alt hvordan din DAC er konstruert. Digitale signaler består av samplinger som må sendes ut til riktig tid. Timing-feil på hver sampling kalles for jitter og bestemmes av kvaliteten på klokkekilden og hvor lang kabel (med evt interferens) signalet må gå gjennom før det når selve DACen. Enkelte (dyre) DACer har løst dette problemet med å ta signalet gjennom et buffer på et millisekund eller to og deretter klokke signalet på nytt rett før det konverteres til analogt (f.eks RME, Lavry og Benchmark har ulike varianter av dette prinsippet). Dette gir utmerket resultat selv fra et billig lydkort med en sloppy klokkekilde. Standard løsning for DACer er imidlertid å klokke som slave til det innkomne signalet, dvs at du setter lydkortet ditt til å dirigere den eksterne DACen. I slike tilfeller er det viktig at lydkortets klokke er av god kvalitet. Anbefalte merker er RME, og Lynx. I litt billigere klasser er E-MU 1212M å foretrekke foran ESI pga mindre jitter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Enkelte (dyre) DACer har løst dette problemet med å ta signalet gjennom et buffer på et millisekund eller to og deretter klokke signalet på nytt rett før det konverteres til analogt (f.eks RME, Lavry og Benchmark har ulike varianter av dette prinsippet). Dette gir utmerket resultat selv fra et billig lydkort med en sloppy klokkekilde. Oki, Takk. Om jeg forstår deg rett er det altså forskjell på hvor jevn dataflyten (stream'en) ut er mellom ulike lydkort. Jitter oppstår vel pga korte brudd i datastrømmen. Dette kan en ekstern DAC kompensere for. Har RME ADI-2 (utrolig stygg boks forresten, de burde laget en variant med 'stue'-layout). Denne burde klare å lage bra lyd selv fra low-low-end lydkort (eller ?). Planen er å bygge en avspillings-pc som ikke har noen bevegelige deler (venter for tiden på SSD disker). Problemet her er varme og dersom jeg må inn med et lydkort øker problemet, kunne jeg greid meg med det lykortet på hovedkortet hadde det vært toppers! (og i tillegg billigere). Lenke til kommentar
radiated Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 RME er fine saker, og skal greie fint å sortere et signal som kommer fra det integrerte kortet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå