Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Humanister og jesus som forbilde...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor ser mange humanister på Jesus som et forbilde?

Noen som kan hjelpe?

8569941[/snapback]

Fordi de regner Jesus som den ultimate menneskevenn. Han gikk i døden for en prinsippsak om undertrykkelse av de svake (og ble 300 år senere offisielt erklært for Guds sønn av Kirken).

Lenke til kommentar
Hvorfor ser mange humanister på Jesus som et forbilde?

Noen som kan hjelpe?

8569941[/snapback]

Fordi de regner Jesus som den ultimate menneskevenn. Han gikk i døden for en prinsippsak om undertrykkelse av de svake (og ble 300 år senere offisielt erklært for Guds sønn av Kirken).

8570175[/snapback]

Åkei, det der er omtrent det dummeste jeg har lest på lenge... Med andre ord lenge siden jeg har lest i PRS ;)

Jesus var Guds sønn. Ikke erklært av kirken, men av Gud selv.

Humanistene er den største gruppa hyklere som er. Jesus ses på som et forbilde fordi han var et menneske uten synd, og som aldri gjorde noe galt. Det perfekte mennesket, rett og slett...

Lenke til kommentar

Etikken Jesus kom med hadde fokus på fred, kjærlighet og sympati for de svake. Sjekk ut matt kap. 5.

Dette er også noe humanetikere fokuserer på.

Ellers stod Jesus opp mot mange religiøse ledere, og noen vil påstå at han dro kristendommen i en helt annen (positiv) retning.

Sammen med Sokrates kan han sies å være en av de mest prominente filisofene innen etikken.

Jeg er hverken religiøs eller en humanetiker. Samtidig liker jeg å lese bibelen. Personlig synes jeg at Jesus er mye mer sympatisk enn for eksempel Gud, slik Gud fremstår i bibelen. For meg fremstår Gud som hevngjerrig, utilgivende, rasistisk, urettferdig, homofob, sjalu, og direkte skyldig for enormt mange drap av blant annet små uskyldige barn. Disse kvalitetene er ikke forenelige med humanetikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...