trotsche Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Jeg kjøpte en pentium 233 MHz for mange herrens år siden, til slutt ble jeg så lei av viftestøyen at jeg stappet en blyant inn i vifta for å stanse den. Denne maskinen kjører nå som fil og webserver. Den har 192 MB ram og det fungerer helt supert. Bare for å sette ting litt i perspektiv! Bruk så lite som mulig på prosessor og ram, prioriter SATA porter og god plass i kabinettet. Kjøp evt en ups hvis den også skal fungere under strømbrudd. Husk at du ikke trenger skjerm. Bruk bare ssh for å administrere maskinen (regner med du kjører linux), evt remote desktop eller lignende fra windows. Bygg med tanke på å utvide med flere disker. t Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Jeg kjøpte en pentium 233 MHz for mange herrens år siden, til slutt ble jeg så lei av viftestøyen at jeg stappet en blyant inn i vifta for å stanse den. Denne maskinen kjører nå som fil og webserver. Den har 192 MB ram og det fungerer helt supert. Bare for å sette ting litt i perspektiv! Bruk så lite som mulig på prosessor og ram, prioriter SATA porter og god plass i kabinettet. Kjøp evt en ups hvis den også skal fungere under strømbrudd. Husk at du ikke trenger skjerm. Bruk bare ssh for å administrere maskinen (regner med du kjører linux), evt remote desktop eller lignende fra windows. Bygg med tanke på å utvide med flere disker. t 8579398[/snapback] Til tider skjærer ting seg, og da er det greit å kunne koble på med skjerm, fordi andre ting ikke alltid funker. Ellers kan jo software raid5/6 være en grunn til å ha en ordentlig CPU, "pingle"-CPUer har også litt problemer med å feks levere gigabit netthastighet. AtW Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Jeg bare lurer.... Har du planer om flere enn 4 disker og hvilken hastighet ønsker du å få inn og ut av filserveren? Er planen bare 4 disker og du vil max'e ut 100mbit så kan du finne en gammel p3 på skraphaugen og kaste inn et SATA-kontrollerkort. Gamle P2/P3'er kjørte man lett uten vifter... Skal du derimot ha flere disker etterhvert og ønsker å komme deg oppimot 1gbit eller mer ut så må du over på hovedkort hvor du har innebygget nettverkskort på egen pci bus og har en pci-e slot eller 2 som du kan kaste ekstra kontrollere nedi. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 10. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2007 Nettverket blir gigabit samtidig med at denne kjem opp. Maskinparken som vil stå saman og bruke filserveren. 2 stasjonære ( vil ha lagring av filer og musikk på serveren) 1 MediaCenter (mulig at denne vil ta direkte opp på serveren) Å slenge inn ein PCI-kontroller vil fort begrense lese/skrive-hastigheiten til raidet, spesielt iforhold til MediaCenterens behov. Er derfor eg vil gå for ei ny maskin istadenfor ein gamal burk med P2/P3. Eg har ein filserver med 2 raid5 system allerie. Eine IDE-basert og det andre med Highpoint Sataraid-kontroller (1640?) med hotswap, denne kjører linux for øyeblikket og dekker eigentleg alle ytelsesbehov ( dual Xeon 3U-rack) men ulempen er at den støyer noko infernalsk sjølv med vifteregulatorer på viftene. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Nettverket blir gigabit samtidig med at denne kjem opp. Maskinparken som vil stå saman og bruke filserveren. 2 stasjonære ( vil ha lagring av filer og musikk på serveren) 1 MediaCenter (mulig at denne vil ta direkte opp på serveren) Å slenge inn ein PCI-kontroller vil fort begrense lese/skrive-hastigheiten til raidet, spesielt iforhold til MediaCenterens behov. Er derfor eg vil gå for ei ny maskin istadenfor ein gamal burk med P2/P3. Eg har ein filserver med 2 raid5 system allerie. Eine IDE-basert og det andre med Highpoint Sataraid-kontroller (1640?) med hotswap, denne kjører linux for øyeblikket og dekker eigentleg alle ytelsesbehov ( dual Xeon 3U-rack) men ulempen er at den støyer noko infernalsk sjølv med vifteregulatorer på viftene. 8579856[/snapback] Vil det ikke være billigere å kjøpe LV versjoner av Xeon CPU'ene og prøve å få flere store og mindre små vifter? LV Xeon'er får du "kasta" etter deg i USA for en billig penge. Jeg vil tro at xeon-hovedkortet er et bedre utgangspunkt enn et low-end C2D hk. Lenke til kommentar
Karamell Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Gigabyte GA-MA69GM-S2 for AM2 (microatx) har Gigabit LAN og integrert skjermkort, 2 PCi + 1 PCi-E x16. Gigabyte GA-MA69GM-S2 589.- Athlon 64 X2 3600+ 571.- Kingston DDR2-533 1024 MB 294.- Antec Sonata II inkl PSU 878.- sum 2332.- dobbelkjerne + G-bit Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Gigabyte GA-MA69GM-S2 for AM2 (microatx) har Gigabit LAN og integrert skjermkort, 2 PCi + 1 PCi-E x16. Gigabyte GA-MA69GM-S2 589.- Athlon 64 X2 3600+ 571.- Kingston DDR2-533 1024 MB 294.- Antec Sonata II inkl PSU 878.- sum 2332.- dobbelkjerne + G-bit 8580007[/snapback] Bør vel helst finne et hovedkort med flere pci-e slots. x16-slots ofte kun med skjermkort. Dersom han skal putte inn en ny kontroller på et senere tidspunkt vil han ikke ha denne på en PCI-slot. Lenke til kommentar
Karamell Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 GA-MA69G-S3Gigabyte GA-MA69G-S3H i ATX format koster 675.- 3 stk PCi-E + 2 pci Model GA-MA69G-S3 Chipset AMD 690G Socket AM2 Graphics ATI Radeon Graphics Graphics Brand ATI Radeon X1250 Form Factor ATX Memory Type 4x DDR2 HDMI Yes DVI No VGA Yes 1394 (Firewire) Yes LAN Gigabit SATA II 4 eSATA 0 USB 2.0 10 RAID None HD Audio Yes SPDIF Out Yes TV Out Optional PCIe x16 1 PCIe x1 3 PCI 2 Lenke til kommentar
TiduZ Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Personlig likte jeg det første AM2 oppsettet her jeg.. Billig og bra, særlig nå som Windows Home server snart er på trappene! Kan vel feie inn min egen server her, Bestående av en AMD K6II på 500mhz, 320 mb RAM og 4 IDE hardisker.. funker helt fint som fil- og nedlastingsserver. Siden de gammle små CPU kjølerne bråket kraftig og hadde en tildens til å ryke før eller seinere moddet jeg en vifte på en stor kjøleblokk og laget egene fester til kjøleren. Nå står maskinen i et skap, styrt ved hjelp av VNC. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Hva i ALL VERDEN skal man med et core2 oppsett på en filserver? Såfremt pc'en ikke skal brukes til noe annet har du mye igjen for å kjøpe billigst mulig hovedkort/cpu/minne. Sats heller på (gode) kontrollerkort og best/flest mulig disker. Kabinett med gode kjølemuligheter for diskene er også verdt pengene mer enn å kjøpe et nytt core2 duo oppsett til en filserver!! Jeg kjører min filserver på en overklokket duron 800, og siden denne pc'en ikke gjør noe annet, og har et bra nettverkskort, er det null problem å få god hastighet fra den. Og shark.... hva i all verden skal han med et hissig skjermkort og geil minne på en FILSERVER?? Det er lov å bruke hodet. 8578705[/snapback] Les hva jeg skrev før du kommenterer det med skjermkort og geil minne du. Ikke ta den tonen heller. Lenke til kommentar
Vinci Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Jeg forstår ikke helt alle som absolutt skal spare 2-300kr på å absolutt kjøpe en dårlige cpu? Er kanskje bare meg, men jeg hadde aldri kjøpt en singel core cpu i dag til 400kr, når du får en raskere dual core til 650kr. Kanskje jeg bare er litt for "hekta" på hardware hehe. Men håper nå vertfall du har fått noen okay tips ut av denne tråden her da, så lenge du har det er jo alt godt. Har vertfall blitt vist at på den ene eller den andre måten så dekker budsjettet ditt lett en god fil server Vinci Lenke til kommentar
Vinci Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Et siste forslag for dem som ville ha plass til 8 disker. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=47062 Jeg tviholder på dual core cpu, men kan selvfølgelig byttes ut. Kabinettet er jo smak og behag, men her er plass til 6 disker internt, også kan jo 2stk monteres i 5 1/4" drev. Hovedkort har 8 sata porter. Hadde nok blitt noe sånt om jeg skulle bygd meg filserver nå Lykke til! Vinci Lenke til kommentar
saivert Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 (endret) Bedre å kjøre overspesifisert. Dvs kjøpe den raskeste prosessoren du får for 600-700 kroner og klokke den ned. Da kan du redusere behovet for kjøling enormt. Hvis du har råd til det så er jo selvsagt et hovedkort med PCI-X spor å anbefale da du kan bruke gode diskkontrollere. Forslag til PCI-X RAID kontroller: 4 porter (Pris rundt 1600,-) eller 8 porter (pris rundt 2300,-) Forslag til PCI-Express RAID kontroller: 4 porter (pris rundt 1400,-) eller 8 porter (pris rundt 2500,-) I en filserver er det viktigste IO, nettverk og diskkontroller. Sats pengene på gode RAID-kontrollere og et workstation hovedkort. En fordel med workstation hovedkort er at de har bedre on-board LAN enn de fleste andre desktop hovedkort. For meg så legger workstation seg mellom desktop og server segmentet. Så du kan gjerne kalle workstation for "billig-server" hovedkort. Det å kjøpe et Tyan hovedkort for en filserver du skal ha hjemme er overkill. Synes det hele her har sporet av og folk kommer med forslag som minner mer om en god gammeldags "surfe-pc" til bestemor og også noe som kan ligne på en rimlig gamer-PC for de som bare skal spille strategispill og slikt. Endret 11. mai 2007 av saivert Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Bedre å kjøre overspesifisert. Dvs kjøpe den raskeste prosessoren du får for 600-700 kroner og klokke den ned. Da kan du redusere behovet for kjøling enormt. Hvis du har råd til det så er jo selvsagt et hovedkort med PCI-X spor å anbefale da du kan bruke gode diskkontrollere. Forslag til PCI-X RAID kontroller: 4 porter (Pris rundt 1600,-) eller 8 porter (pris rundt 2300,-) Forslag til PCI-Express RAID kontroller: 4 porter (pris rundt 1400,-) eller 8 porter (pris rundt 2500,-) I en filserver er det viktigste IO, nettverk og diskkontroller. Sats pengene på gode RAID-kontrollere og et workstation hovedkort. En fordel med workstation hovedkort er at de har bedre on-board LAN enn de fleste andre desktop hovedkort. For meg så legger workstation seg mellom desktop og server segmentet. Så du kan gjerne kalle workstation for "billig-server" hovedkort. Det å kjøpe et Tyan hovedkort for en filserver du skal ha hjemme er overkill. Synes det hele her har sporet av og folk kommer med forslag som minner mer om en god gammeldags "surfe-pc" til bestemor og også noe som kan ligne på en rimlig gamer-PC for de som bare skal spille strategispill og slikt. 8587464[/snapback] Hvorfor er PCI-X å anbefale? Nesten alle seriøse produsenter av kontrollerkort leverer til PCIe, og om det er noen forskjell i ytelse, så er PCIe bedre. AtW Lenke til kommentar
saivert Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Du har et poeng der ATWindsor, men allikevel er det mangel på hovedkort som har mange PCIe x1 eller x4 porter å by på. Selvsagt kan du sette et x1/x4/x8 kort i en x16 slot om du vil, men med PCI-X i tillegg så har du mer å gå på. Dessuten får du flere kontrollerkort til PCI-X enn PCIe akkurat nå for tiden og PCI-X er mer velprøvd enn PCIe. Jeg la jo ut forslag både til PCIe og PCI-X kontrollere så ser ikke helt problemet. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 11. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2007 Løysninga som blir skissert opp her er i realiteten det eg kjører i dag og det er overkill iforhold til kva mitt behov er. Hadde det ikkje vore for at denne står på gjesterommet hadde den forsatt fått gjere jobben, men på grunn av støyen så er det uaktuelt. Behovet er ein enkel stille maskin som har plass til ein del disker, primæret software-raid. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 (endret) Bedre å kjøre overspesifisert. Dvs kjøpe den raskeste prosessoren du får for 600-700 kroner og klokke den ned. Da kan du redusere behovet for kjøling enormt. Hvis du har råd til det så er jo selvsagt et hovedkort med PCI-X spor å anbefale da du kan bruke gode diskkontrollere. Forslag til PCI-X RAID kontroller: 4 porter (Pris rundt 1600,-) eller 8 porter (pris rundt 2300,-) Forslag til PCI-Express RAID kontroller: 4 porter (pris rundt 1400,-) eller 8 porter (pris rundt 2500,-) I en filserver er det viktigste IO, nettverk og diskkontroller. Sats pengene på gode RAID-kontrollere og et workstation hovedkort. En fordel med workstation hovedkort er at de har bedre on-board LAN enn de fleste andre desktop hovedkort. For meg så legger workstation seg mellom desktop og server segmentet. Så du kan gjerne kalle workstation for "billig-server" hovedkort. Det å kjøpe et Tyan hovedkort for en filserver du skal ha hjemme er overkill. *klipp* 8587464[/snapback] *grøss* Highpoint kontrollere som "gode RAID-kontrollere". Highpoint er etter min mening i "high-end"-sjiktet av low-end kontrollerene. Veldig mye software, veldig lite -> ingen cache, svak eller ingen XOR-cpu. Finner man på å kjøpe en Highpoint kontroller så får du ofte mer for pengene ved å skru av all RAID-funksjon på kortet og kjøre JBOD og lage et softwareRAID i OS. Angående CPU så er jeg helt enig. Sparer man 400,- på en CPU (som er 5% tregere og ikke kommer til å bli maxet før hk, disk og kontroller er utrangert) så har man 400,- mer å kjøpe disk for. Det er ikke mye, men du får fort noen hundre GB ekstra for de pengene, og det er jo trossalt det maskinen er bygget for. Edit: sånn til sammenligning, så brukte min filserver 120MB RAM med et 4-disks software RAID. RAM er det også mye å spare, gitt at man ikke ønsker å bruke maskinen til andre ting som f.eks VmWare, men da er man jo igjen inne på at penger på CPU kan være greit og bruke også........ Endret 11. mai 2007 av CrZy_T Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Du har et poeng der ATWindsor, men allikevel er det mangel på hovedkort som har mange PCIe x1 eller x4 porter å by på. Selvsagt kan du sette et x1/x4/x8 kort i en x16 slot om du vil, men med PCI-X i tillegg så har du mer å gå på. Dessuten får du flere kontrollerkort til PCI-X enn PCIe akkurat nå for tiden og PCI-X er mer velprøvd enn PCIe.Jeg la jo ut forslag både til PCIe og PCI-X kontrollere så ser ikke helt problemet. 8587680[/snapback] Joda, gode poeng, men sånn jeg ser det er det allerede vansklig nok å få et saklig hovedkort til filservere, skal man ha PCI-X blir valgmulighetene enda færre, men det blir jo en oppveing som alt annet. AtW Lenke til kommentar
bertie Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Kan ikke helt se hvor jeg har foreslått et pci-e skjermkort i mine forslag... Begge mine forslag har kun innebygget vga. Harddisker ville han ikke ha med i forslaget, og fortron source synes jeg faktisk er en ganske bra psu. Satte opp forslag tilpasset hans ønsker, skrev også at det sikkert var helt unødvendig med et core 2 oppsett, men at jeg kom med et allikevel. Men han får ta det som det det er, et forslag. Om andre vil rakke ned på mine forslag så må de vel gjøre det. Men kom heller med forslag selv, derfor vi har dette forumet her, så vi kan diskutere litt Vinci 8578897[/snapback] Var ikke ment som et angrep på deg... Det var bare et utslag av endel overkillanbefalinger :-) no offense meant bertie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå