Jankee Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Trenger litt anbefalinger til ei maskin som skal stå som filserver. HK minimum 4 sataporter Billigast mulig CPU. 1-2GB RAM Midi-Kabinett med minst 4 3,5 interne diskplasser (dess mindre dess bedre) PSU (ca 400W) Målet er å få ei maskin som er så og sei lydlaus utan vannkjøling, då den skal stå på ei rom som det kan vere behov for å bruke som soverom. Diskene skal ikkje vere med i dette budsjettet. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Er ikke sikker om en får presset et Core 2 duo oppsett i denne prisen. Men la oss håpe det. E6300 HK av en billig sort Geil eller OCZ ram er gode typer Skjermkort, trenger du støtte for høy oppløsning etc? Eller kan muligheten for Onboard VGA være tilfreds hos deg? Kabinett- velg noe av kvalitet, dog da kommer du deg ikke under det budsjettet som satt, om du skal ha et godt kabinett og gode deler. Lenke til kommentar
Vinci Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Trenger litt anbefalinger til ei maskin som skal stå som filserver. HK minimum 4 sataporter Billigast mulig CPU. 1-2GB RAM Midi-Kabinett med minst 4 3,5 interne diskplasser (dess mindre dess bedre) PSU (ca 400W) Målet er å få ei maskin som er så og sei lydlaus utan vannkjøling, då den skal stå på ei rom som det kan vere behov for å bruke som soverom. Diskene skal ikkje vere med i dette budsjettet. 8569917[/snapback] Satte opp et billig alternativ til deg her: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=46988 Tok da et AM2 system, da det blir billigst og holder i lange baner til en fil server. Har jo brukt billiger komponenter på en del ting, men dettte skal jo ikke akkurat være en spille maskin, så innebygget skjermkort er det også. Men dette vil være en kjempe greit fil server synes nå jeg. Vinci Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 Det såg ut som eit veldig godt forslag. Trur eg kan gå meir ned på cpuen, då den kjem aldri til å ja noko særleg mykje å gjere , ftp for backupservice, og nokre andre småservicer. Lenke til kommentar
Vinci Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Det såg ut som eit veldig godt forslag. Trur eg kan gå meir ned på cpuen, då den kjem aldri til å ja noko særleg mykje å gjere , ftp for backupservice, og nokre andre småservicer. 8570712[/snapback] Vet ikke om jeg ville gått så mye ned på cpu, da det kun er snakk om et par hundrelapper og spare. CPU'en jeg har valgt ut er også av EE typen (energy efficient) så den bruker lite strøm, som fører til mindre varme, som fører til mindre støy pga kjøling. Og den er jo ikke akkurat dyr i utgangspunktet Men for all del, vil du ha en billigere cpu så er det bare å velge en rimeligere am2 cpu Vinci Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 Den noverande filservern er way overkill (dual xeon 2.4Ghz) og bråker ein del , sjølv med regulatorer på alle vifter. Og korleis den går på tomgang 99,99% av tida tyder vel på at eg kanskje ikkje har det store ytelsesbehovet. Varmemessig er vel ein 3800+EE bedre enn ein del av dei lavare modellene? Lenke til kommentar
Vinci Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Den noverande filservern er way overkill (dual xeon 2.4Ghz) og bråker ein del , sjølv med regulatorer på alle vifter.Og korleis den går på tomgang 99,99% av tida tyder vel på at eg kanskje ikkje har det store ytelsesbehovet. Varmemessig er vel ein 3800+EE bedre enn ein del av dei lavare modellene? 8570759[/snapback] Vel denne har en max tdp på 65watt, du kan få tak i en amd sempron 3000+ single core EE som kun bruker 35 watt. http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...27;c:36124;r:pg Men den koster like mye som dual core'en og er ikke på lager noen plass som jeg fant. Men en x2 3800 EE burde kunne kjøles passivt hvis du vil invistere litt i cpu kjøling. Da vil pcen bli omtrent lydløs bortsett fra harddiskene. Vinci Lenke til kommentar
Vinci Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Et alternativ med Core 2 oppsett også: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=46990 Dette blir jo noen hundrelapper dyrere og med en enda raskere cpu en den første jeg satte opp. Så er vel enda mindre vits for deg hehe Men jeg fikk nå bare lyst til å sette det opp som et alternativ Vinci Lenke til kommentar
nb Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Jeg har kjørt filserver, mailserver, printserver, litt databaser og litt webtjenester på en burk med 2 Pentiumprosessorer på kanskje 500 Mhz og 256MB RAM (tror jeg det var). Serveren håndterte nevnte tjenester for ca 600 studenter uten antydning til ytelsesproblemer. Linux og SCSI-disker. Absolutt alt du i det hele klarer å få tak i nå om dagen duger i lange baner til hjemmefilserver. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 Scsi er uaktuelt grunna støynivået Grunnen til at eg vil kjøpe alt nytt er at eg vil basere maskina på Sata-disker, og bygge mest mulig støysvakt. Noko den noverande filserveren ikkje er. Lenke til kommentar
nb Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Scsi er uaktuelt grunna støynivået Grunnen til at eg vil kjøpe alt nytt er at eg vil basere maskina på Sata-disker, og bygge mest mulig støysvakt. Noko den noverande filserveren ikkje er. 8571752[/snapback] Mente ikke å anbefale SCSI, de koster uansett en hel del mer en SATA. Poenget mitt var bare at det å være filserver ikke er noen tung jobb, software-RAID drar opp CPU-kravene litt, men er temmelig sikker på at det også er barnemat for en hvilkensomhelst CPU du får kjøpt i dag. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Et alternativ med Core 2 oppsett også:https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=46990 Dette blir jo noen hundrelapper dyrere og med en enda raskere cpu en den første jeg satte opp. Så er vel enda mindre vits for deg hehe Men jeg fikk nå bare lyst til å sette det opp som et alternativ Vinci 8570847[/snapback] beste oppsettet hittil vil jeg si. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 (endret) Hva i ALL VERDEN skal man med et core2 oppsett på en filserver? Såfremt pc'en ikke skal brukes til noe annet har du mye igjen for å kjøpe billigst mulig hovedkort/cpu/minne. Sats heller på (gode) kontrollerkort og best/flest mulig disker. Kabinett med gode kjølemuligheter for diskene er også verdt pengene mer enn å kjøpe et nytt core2 duo oppsett til en filserver!! Jeg kjører min filserver på en overklokket duron 800, og siden denne pc'en ikke gjør noe annet, og har et bra nettverkskort, er det null problem å få god hastighet fra den. Og shark.... hva i all verden skal han med et hissig skjermkort og geil minne på en FILSERVER?? Det er lov å bruke hodet. Endret 10. mai 2007 av JKJK Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 (endret) AM2 hovedkort med 10 SATA porter Billig AM2 CPU Minne ... velg etter smak og behag Kabinett 3,5 - 5,25 diskramme ... gang med antall disker PSU Er litt usikker på kabinettløsningen, vet ikke hvor godt det er utstyrt med diskkjøling. Pris: Kr. 4146,- Helt i ytterkant av din prisantydning, men du kan velge billigere kabinettløsning hvis du vil spare på noe. Du kan også velge billigere hovedkort, men med tanke på at det skal være en filserver, kan det være greit å ha nok av SATA porter å kunne utvide på. Når det kommer til skjermkort kan du ta ett eller annet billig PCI-express som du finner i nabolaget/skapet/av billigste sort på en nettbutikk/bruktmarkedet. Endret 10. mai 2007 av JKJK Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Peronlig må jeg innrømme jeg foretrekker Intel-chipsett til IO, har hatt noen mindre heldige opplevelser med Nvidia. Men det er vansklig å si når du legger deg såvidt lavt, jeg har vært en fan av celly-hovedkort med 8 sata-slotter, men det er ikke så lett å holde stille, som endel andre CPUer. AtW Lenke til kommentar
bertie Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Har lest her nå og må le litt... Hva skal man med et pci-express grafikkort på en filserver? Internt er mer enn godt nok. Gjør som noen over her sa: legg penger i gode kontrollere, strømforsyning og harddisker :-) bertie Lenke til kommentar
Vinci Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Har lest her nå og må le litt... Hva skal man med et pci-express grafikkort på en filserver? Internt er mer enn godt nok. Gjør som noen over her sa: legg penger i gode kontrollere, strømforsyning og harddisker :-) bertie 8578879[/snapback] Kan ikke helt se hvor jeg har foreslått et pci-e skjermkort i mine forslag... Begge mine forslag har kun innebygget vga. Harddisker ville han ikke ha med i forslaget, og fortron source synes jeg faktisk er en ganske bra psu. Satte opp forslag tilpasset hans ønsker, skrev også at det sikkert var helt unødvendig med et core 2 oppsett, men at jeg kom med et allikevel. Men han får ta det som det det er, et forslag. Om andre vil rakke ned på mine forslag så må de vel gjøre det. Men kom heller med forslag selv, derfor vi har dette forumet her, så vi kan diskutere litt Vinci Lenke til kommentar
MistaWu Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Da er vel servern min hjemme litt overkill da... intel core2duo E6600, 2GB DRR2 6400, Geforce 6800gt Hadde ikke no annet fornuftig å bruke cpu'en og sånt til så da ble det ny server. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Sikker på at du ikkje vil bruke litt penger på eit HK med litt meir s-ata porter? AMD Sempron eller Intel Celeron held i massevis, klokk dei gjerne ned og 512mb ram er plenty. HK med integrert grafikk og utan sis eller via chip. Stoler rett og slett ikkje på dei to, det blir som å spille lotto når det gjelder stabilitet. Når det gjelder kabinett så ville eg ha kikka på nokre av dei litt billagere Antec sine utan PSU og putte inn ein seasonic PSU Denne f.eks. https://prisguiden.no/product.php?productId=49707 Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 eneste grunnen til at oppsettet mitt har pci-express er at jeg søkte på hovedkort med minimum 9 sata-porter. Tok det første og beste jeg fant. Men man må ikke ha et pci-express skjermkort fordi, et gammelt PCI kort hyrer jo i lange baner. Alternativt kan man gå for noe sånt; basere seg på intel med integrert skjermkort og droppe 2 sata porter. Men jeg ville heller brukt AM2 kortet med 10 sataporter og et gammelt PCI skjermkort istedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå