TordO Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Heisann Jeg funderer på å kjøpe en Laing D5 Vario eller Basic.. Jeg har en Eheim 1250 stående her med amerikansk støpsel, men for min del blir denne vel upraktisk i.o.m. at den må plugges i 220v kontakt.. er det noe vits å kjøpe en ny pumpe? Og hvordan er Laing D5 pumpene i bruk? Er Basic så bråkete at det er verdt å kjøpe Vario med variabel hastighet? Raske svar er høyst velkomne TuppenX2 Lenke til kommentar
ikek Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Jeg mener å huske at jeg har lest at Liang D5 er samme pumpe som Swiftech MCP655 og den får gode reviews. Lenke til kommentar
TordO Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 Ja, jeg vet at de pumpene er like.. Det er Laing som lager pumpene for Swiftech Tror jeg heller kommer til å gå for en DDC-2 m/Petra's Techshop top (http://www.petrastechshop.com/laddcwpeddto.html) den er mye penere og har mye høyere trykk (6,1m løftehøyde, mot D5/MCP655 sine 3,5m) Lenke til kommentar
ikek Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 DDC-2 ... har høyere Maximum Head, men lavere Maximum Discharge enn MC665. I tillegg til lavere Maximum Discharge, har DDC-2 3/8" barbs mens MC665 har 1/2", så det betyr vel at MC665 er en "high-flow" pumpe mens DDC-2 er "low-flow" pumpe. Det som er interesant er hvilke blocker du har eller skal kjøpe: det bestemmer om DDC-2 er skikket til den er tiltenkt. Der kan ikke jeg hjelpe deg så mye, har ikke mye erfaring selv. Jeg leste et review av en av versjonene av Liang D5 (Hittil har jeg sett flere utgaver av samme pumpe: Swiftech, Danger Den, og Liang D5 og et annet merke) og den var modifisert, dvs. enkelte kan være av den oppfatning av at den er finere -hvis jeg husker riktig så hadde pumpehuset blitt modifisert. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Min Swiftech M655 blir overdøvet av et par 12cm vifter på 5v. Og da sviver pumpen på full gang. DVS veldig stillegående. MEN! Ikke bli skuffet når vis du kjøper den. Vis det er litt luft i systemet, vil den bråke som en 80åring på dass. Men, når luften er ute, er den helt konge. Anbefales! Lenke til kommentar
TordO Skrevet 13. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2007 Jeg skal ha meg en D-Tek Fuzion cpu blokk, en ThermoChill PA120.3 raddis og en EK fullcover 8800GTX water block... Skal høre på XS hva de anbefaler siden mange der har erfaring med DDC-2 Petra's Top.. Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 DDC 18W med en modda top er bedere enn D5. Lenke til kommentar
TordO Skrevet 13. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2007 Det er det mange sier, men andre anbefaler D5, er trykk (løftehøyde) viktigere enn flow? Lenke til kommentar
ikek Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Nedenfor er tre sitat som -kanksje- kan oppklare eller gi innsikt til hvilke egenskaper til en pumpe som er viktigst. Det kan da kanskje hjelpe i et eventuelt valg. Skal anskaffe vannkjøling selv og trodde at D5 ... var et opplagt valg, men nå er jeg i tvil. Sitat-1 "Maximum Discharge or Flow Rate refers to the pump's maximum ability to pump water through the system. If a pump has a "head or lift" factor of 10 feet and the "flow" rate is 1000 L/H (liters an hour), the system will get pump 1000 or so liters up to a vertical distance of 10 feet. A good rule of thumb when selecting your pump: water cooling configurations with a dual fan radiator and two water blocks, should use at least a 500 L/H (liters -of water pumped- an Hour). Water cooling configurations with three or more water blocks, multiple radiators, and more than 9 feet of tubing will want to use pumps above the 500 L/H rating. If your configuration travels in an upward distance of 8 feet or more, you definitely need to use 1000 L/H and higher rated pumps. It usually pays to buy a better rated pump if you aren't sure what you need in your particular configuration." Sitat-2 "Pump: The pump will circulate the water in your system. The pump’s gallons per hour (GPH) rating, its max head rating, and its reliability/longevity are very important things to look at. The GPH of the pump tell us how many GPH the pump can output if nothing is restricting the flow of the water/coolant, and the pump is not pumping the water against gravity. The max head rating tells us how “strong” the pump is. This rating is how many feet above the pump, it can deliver the water. So from this we can tell how well the pump can overcome pumping water against gravity, or through a heater core or waterblock, where the flow of the water is restricted. I recommend the Eheim 1250, but if you wanted to 12VDC pump, this one would be great. If you can afford it, get the 12V pump. It should give you better flow rates in a high restriction system as well." Sitat-3 "Pump – Just like it sounds, it pumps the water around. There are four parts of the pump to consider before buying. The first is flow; this has little impact on the system. Next is head pressure. This may be the most important. The blocks add resistance to the system, so the pump has to offer a lot of pressure to keeps the water flowing. The greater the head pressure, the better. Heat is the third factor to consider. The pumps create some heat. The less heat the better; we don’t need any help heating up the water! The final factor is noise. If you want a quieter system, get a quieter pump." Lenke til kommentar
TordO Skrevet 14. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2007 Jeg har fått det fortalt at alt over det vannet en DDC-2 + Petra's Top klarer å levere per time gjør lite vits.. Her er noen fakta om pumpene: Specifications (w/18W DDC-2): Dette er den såkalte DDC-2 Petra's top (18watts DDC-2 Model: DDCT-01s Top Dimensions: 67mm x 62mm x 23mm Materiel: Black Delrin/Acetal Surface Finish: Smooth & Matte Inlet/Outlet Thread Type: G1/4 (1/4" BSPP) Max. Head Pressure (at 12V): 8.2 psig (18.91 feet - 5.76m) Max. Discharge (at 12V): 4.11 GPM (246.6 GPH - 15.56 LPM/933.5 LPH) Included Accessories: (2x) 1/2" D-Tek High-Flow fittings or 1/2" EK Stock DDC-2 (18W) Specifications: Nominal Voltage: 12 VDC Operating Voltage range: 8 - 13.2 VDC Minimum Starting Voltage: 9 VDC Nominal Power (@12 V): 18 W Nominal Current (@12 V): 1.46 Amp Motor Type: Electronically commutated, brushless DC, spherical motor Maximum Head: 20.2 ft (6.1 m) Maximum Discharge: ~ 120 GPH (454 LPH) Connection Size: 3/8" barbs Maximum Pressure: 22 PSI (1.5 BAR) Temperature Range: Up to 140°F (60°C) Noise Level (Swiftech's Results): 30 ~ 32 dBA in a quiet room @ 2' Electrical Connector: 4pin Molex Weight: 7.3 oz (207 gr.) RPM Sensor: 3 pin connector Stock DDC-1 (9W) Specifications: Nominal Voltage: 12 VDC Operating Voltage range: 6 - 13.2 VDC Nominal Power (@12 V): 8.3 W Nominal Current (@12 V): .69 Amp Motor Type: Electronically commutated, brushless DC, spherical motor Maximum Head: 13.05 ft (4 m) Maximum Discharge: ~ 92.4 GPH (350 LPH) Connection Size: 3/8" barbs Maximum Pressure: 22 PSI (1.5 BAR) Temperature Range: Up to 140°F (60°C) Noise Level (Swiftech's Results): 24 ~ 26 dBA in a quiet room @ 2' Electrical Connector: 4pin Molex Weight: 7.3 oz (207 gr.) RPM Sensor: 3 pin connector Håper dette hjelper litt på informasjon om pumpene.. TuppenX2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå