Gå til innhold

Aksjefond - hvordan velge?

pfa87

Anbefalte innlegg

Lurer på hvilken historikk til fond som en bør ta høyde for når man skal kjøpe. En kursgraf styres jo av ytre omstendigheter som varierer nærmest spontant og ikke nødvendigvis med et mønster over lengre tid. Er det da avkastningen den siste tiden til fondet som bør være utgangspunkt for evt. kjøpsanbefaling, eller bør man også se på kursutviklingen over flere år.

Et eksempel:

Fidelity Funds - Malaysia Fund A Inc har det siste året hatt en avkastning på ca. 60%, men over en 3års periode er avkastningen 69%

WarrenWicklund Norge A Inc, derimot, har ca. 33% avkastning det siste året, men 230% over en 3års periode.

Hva bør man velge? Bør man ta det fondet som gjør det best i nuet, eller bør man gå ut fra et lengre tidsintervall og velge det som ser ut til å stige jevnt og trutt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg satser på trygge fond som gjør det ganske bra over tid. Det kan være fint å sjekke på www.morningstar.no som har en ganske bra rangering av fond hvor du bør se på risiko og rating.

For tiden sitter jeg med diverse Skagen fond som jeg mener gir bra avkastning uten at jeg tar særlig stor risiko. Det vil alltid finnes fond med høyere avkastning, men jeg satser på det trygge som jeg skal sitte med i mange år uten å bytte fram og tilbake.

Om man skal sitte lenge i fond bør man velge de som har vist til bra utvikling over lang tid. Det er ikke særlig lurt å bytte fond til stadighet, da det påløper endel omkostninger samt at man går glipp av rentesrente effekten ved at man må skatte av overskuddet. Det er bedre å la overskuddet være med på økningen og vente med å betale skatten til den dagen man trenger pengene.

Den lille korreksjonen vi ser i dag er en fin anledning til å kjøpe litt ekstra.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene, har satset i ODIN Maritim. De skulle vist ha meget god avkastning og rating. Lurer på en ting: hvor mye skatt må man betale av fortjenesten, og betaler man bare når man tar penger ut av fondet?

Lenke til kommentar
Takk for tipsene, har satset i ODIN Maritim. De skulle vist ha meget god avkastning og rating. Lurer på en ting: hvor mye skatt må man betale av fortjenesten, og betaler man bare når man tar penger ut av fondet?

8588114[/snapback]

Du betaler i utgangspunktet 28% av fortjenesten den dagen du selger andeler i fondet, men det er innført et skjermingsfradrag som gjør at endel av fortjenesten er skattefri. Det er bedre forklart her:

https://www.dnbnor.no/om_oss/enheter/dnbnor...ngsfradrag.html

http://www.skagenfondene.no/article11985-26.html

Lenke til kommentar

Husk også renters-rente effekten... når du nå sparer i aksjefond vil du i fremtiden få avkastning på penger du ellers ville betalt i skatt.

Med aksjefond betaler du skatt ved innløsning, i motsetning til når man har penger i bank og betaler skatt av avkastningen hvert år.

Lenke til kommentar

8588114[/snapback]

I Odin Maritim er det høy risiko, så om du ikke har råd til å tape pengene hadde jeg ikke satt de der. Denne utgaven av Kapital har en vurdering av fond. Anbefaler deg den artikkelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...