Gå til innhold

Historiekafè her, diskutèr all slags historie


Juden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hannibals styrker var vel mer overlegne enn det han var en god strateg, eller?

8679626[/snapback]

Da hannibal hadde krysset alpene hadde han, i følge RTW, ca. 800 menn og 5 elefanter igjen.

8685337[/snapback]

 

 

Er det ikke litt vanskelig å si hvor mange styrker hver kommandant hadde på den tiden?

 

Mange av skriftene fra den tiden inneholder mange unøyaktige tall.

Lenke til kommentar
Og hva er forskjellen på Tutsiene og Hutuene?

 

Ingenting. De to gruppene ble skapt og separert av Belgiske kolonister.

8681643[/snapback]

Ikke helt korrekt, men grunnlaget for konflikten mellom dem som til slutt endte i et folkemord bunner blant annet i politikken de belgiske kolonistene fulgte.

 

Belgia generelt sett har utrolig mye blod på hendene fra virksomheten i Afrika og historiene Leopold IIs grusomme private koloni har blitt stående som noe av det verste hvite europeere påførte Afrika under imperialismens tid.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Jeg likte denne tråden litt, så poster her. Alternativet var å lage en egen tråd om historiske kilder og bøker på nettet, men det blir litt for snevert.

 

Grunnen til at jeg poster her er at jeg ville vise frem ukens funn på nettet, en historiebok om sivilisasjoner :lagt ut på archive.org. Jeg synes den er svært interessant og godt skrevet. Har ikke fått lest den ut enda da :)

 

The Evolution of Civilizations - An Introduction to Historical Analysis (1979)

 

Author: Carroll Quigley

Keywords: History; Civilizations

 

In this perceptive look at the factors behind the rise and fall of civilizations, Professor Quigley seeks to establish the analytical tools necessary for understanding history. He examines the application of scientific method to the social sciences, then establishes his historical hypotheses. He poses a division of culture into six levels, from the more abstract to the more concrete - intellectual, religious, social, political, economic, and military and he identifies seven stages of historical change for all civilizations: mixture, gestation, expansion, conflict, universal empire, decay, and invasion. Quigley tests these hypotheses by a detailed analysis of five major civilizations: the Mesopotamian, the Canaanite, the Minoan, the classical, and the Western.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...