Gå til innhold

Hvordan slette mapper skikkelig?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde fyllt opp ene harddisken min.. Hadde og en mappe med en dårlig tv-serie i, som jeg trykket delete og slettet.. Trodde jeg, men selv om mappen ikke lenger synes der den lå, ble det ikke frigjort noe plass.. Har i ettertid merket at det skjer hver gang jeg sletter mapper..

Hva gjør jeg feil? Havner ingenting i papirkurv som jeg kan slette..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk ut den skjulte mappen Trash-brukernavn, som ligger i rotkatalogen på den partisjonen du slettet filene fra (/mount/point/.Trash-brukernavn). Der vil du finne alle filene du tidligere har «slettet». For å slette filene permanent, bruker du kombinasjonen Shift+Delete.

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar
Virkelig? Hos meg slettes alltid filene, uavhengig av om filen er i bruk eller ikke.

8568668[/snapback]

De slettes ikke før det siste programmet har lukket den. Det vil du se om f.eks har en fil på 10GB åpen, og prøver å slette den. Du vil ikke se noen endring i df -H før du lukker filen. Vitsen med det systemet er å slippe "filen er i bruk"-meldingene som plager ganske mange i Windows. Programmene vil rett og slett ikke merke at du har slettet filen, men den forsvinner så snart filen blir lukket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...