pleiadene Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Hvilken 2x telekonverter til sigma 50-500?For Pentax k 10 D? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Hvilken 2x telekonverter til sigma 50-500?For Pentax k 10 D? Vær klar over at en 2x telekonverter medfører ganske kraftig kvalitetsreduksjon... Har du kjøpt 50-500 og K10D ennå? Hvis ikke vil jeg anbefale deg å vente med telekonverter til du har gjort det, og faktisk fått noen erfaringer med utstyret. Vær også klar over at du neppe får autofokus med en 2x konverter, selv med en 1.4x konverter kan du ikke regne med å få AF på noe annet enn 50mm på objektivet... Lenke til kommentar
fototim Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Hvilken 2x telekonverter til sigma 50-500?For Pentax k 10 D? 8568181[/snapback] Dumt spørsmål fra undertegnede: Hva skal du med 2x på en 500mm? Grunnen til at jeg spør er at Bigma er et vanskelig objektiv å bruke i utgangspunktet. Litt spissformulert kan vi si at du ganger problemene med fire ved å gange brennvidden med to. Derfor kan det godt hende at du har mer å hente med å jobbe med teknikken din, hvis det f.eks er fuglefoto du driver med. Jobb med å komme nærmere. Det er tidkrevende, men det gjør hobbyen mye mer utbytterik. Du lærer mer om fuglenes atferd og det føles rett og slett helt anderledes. Det er sikkert mange som har en del tips å dele med deg på dette hvis du er interesert. Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
goffen Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 [Vær også klar over at du neppe får autofokus med en 2x konverter, selv med en 1.4x konverter kan du ikke regne med å få AF på noe annet enn 50mm på objektivet... 8568278[/snapback] Ettersom jeg har en k10d og en bigma og dessuten en sigma 1,4x teleconverter liggende så måtte jeg prøve. Foreløbige konklusjoner (inne/kveld/500mm*1,4) er at den sliter litt. Klarer imidlkertid å fokusere på ting som ligger på kjøkkenbenken der det er bra lys. Skal se om jeg får testet i morgen i dagslys. Goffen Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Ettersom jeg har en k10d og en bigma og dessuten en sigma 1,4x teleconverter liggende så måtte jeg prøve. Foreløbige konklusjoner (inne/kveld/500mm*1,4) er at den sliter litt. Klarer imidlkertid å fokusere på ting som ligger på kjøkkenbenken der det er bra lys. Skal se om jeg får testet i morgen i dagslys. Det er i så fall veldig bra. Canon og Nikons konsumentmodeller (inkl. 30D og D200) kan ikke bruke AF på blender over f/5.6, så hvis Pentax mot formodning har satt grensen på 8 (som det jo virker som her), er det flott! Stjerne i margen til Pentax :o) Lenke til kommentar
goffen Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Det er i så fall veldig bra. Canon og Nikons konsumentmodeller (inkl. 30D og D200) kan ikke bruke AF på blender over f/5.6, så hvis Pentax mot formodning har satt grensen på 8 (som det jo virker som her), er det flott! Stjerne i margen til Pentax :o) Ja, AF fungerer, testet i solen i dag morges, og det fungerer sånn noenlunde. Litt jaging av og til. Men ikke glem at bigma jukser litt. Den forteller kameraet at den er 5.6. (I allefall gjør den det til Canon og Nicon, for begge disse funker med AF på bigma, og den er over 5,6. (Har ikke helt skjønt hvordan dette fungerer, for så vidt som jeg forstår så får du ikke undereksponering med disse.) Goffen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå