Laban(NOR) Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Har brukt Thumbsplus i flere år. Det er et program jeg kan anbefale på det varmeste. Bruker ODBC database og har støtte for de fleste raw formatene. Meget enkelt å organisere, justere, croppe bilder. http://www.cerious.com/thumbnails.shtml Lenke til kommentar
ssf Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Er det noe gratis taggeprogram der ute da? For jeg har bildene sortert etter år, måned, dato. Men begivenheter som går over uker, måneder, blir da liggende i flere mapper. Ønsker jo å søke på et enkelt ord, så kommer alle bildene fra den spesielle begivenheten opp. Det må da være ett eller annet gratisprogram for dette der ute? PS, bruker faststone image viewer, hvis det fins noe som lettere kan integreres med dette eller noe.. Lenke til kommentar
ahaf Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Er det noe gratis taggeprogram der ute da? For jeg har bildene sortert etter år, måned, dato. Men begivenheter som går over uker, måneder, blir da liggende i flere mapper. Ønsker jo å søke på et enkelt ord, så kommer alle bildene fra den spesielle begivenheten opp. Det må da være ett eller annet gratisprogram for dette der ute? PS, bruker faststone image viewer, hvis det fins noe som lettere kan integreres med dette eller noe.. 8639168[/snapback] Picasa2 er et godt gratisverktøy, du bare tagger og legger in kommentarer på bildene så er de lett å søke frem. Lenke til kommentar
ssf Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 (endret) Er takknemlig for svar, men jeg ser helst å slippe å bruke picasa av diverse grunner. En av dem er at jeg trenger til diverse bruk et godt organisert filsystem. Men du kan jo prøve å motbevise meg? Og med det samme hadde det evt vært fint om du kunne ta for deg organiseringen av bildene fysisk sett (på harddisken liksom) og litt om tagging av bilder.. Endret 18. mai 2007 av ssf Lenke til kommentar
ahaf Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 En av dem er at jeg trenger til diverse bruk et godt organisert filsystem. Men du kan jo prøve å motbevise meg? 8640027[/snapback] Jeg har forståelse med innvendinger mot Picasa (bruker det ikke selv lenger), men jeg forstår ikke helt hva du mener med dette..... Grunn til at jeg likevel foreslår Picasa er at jeg fant ingen gratisprogram til Windows som kunne erstatte Picasa. Jeg endte opp med Digikam på Linux. Lenke til kommentar
ssf Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Ok. For har lest litt om picasa og slik, og det er viktig å kunne organisere filene på den måten jeg vil ha dem senere Kan man ikke opprette mapper og slik, ettersom jeg har forstått det, vil man heller ikke kunne flytte filer mellom mapper? Og en ting til; har hørt mye tull med picasa og datoer/tid for bildene. Vil f.eks datoen for bildetakningen bli satt til dags dato ved rotering av bilde, fjerning av røde øyne og lignende? Hehe..mye spm, men.. Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 (endret) Selve mappesystemet mitt er slik: ?:\ HP_R927 (Yawa) \ <overføringsdato> ?:\ SonyEricsson (K800i) \ <overføringsdato> Ja, det kan bli mange overføringsdatoer, men jeg overfører bare hver 1. i mnd. Så da blir det bare 12 tilsammen i løpet av året. I selve programmet som jeg bruker, Elements, organiserer jeg dem etter eks.: "Bilder av dattera mi" som hoved "mappe", under der igjen kan jeg ha diverse begivenheter. eks.: "17.Mai-2007" "1. års dagen" etc. Man har jo favoritter og stjerner etc. pluss mye mye flere funksjoner å sortere etter. Helt konge program. Og for å svare deg ssf vil det i noen tilfeller instille dato/klokkeslett på bilder ved endreing til nåtid. Men det unngår du ved å bruke et litt proff program, som ADOBE sitt Photoshop CS3 eller CS2. Du kan jo også ta en kopi av det aktuelle bildet og redigere på dette istedenfor. Endret 18. mai 2007 av Yawa Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Organiserer i mapper under mine bilder Årstall -> måned (01 Januar) -> evt. mappe for spesielle hendelser Bruker ACDSee for å organisere og se på bildene, Elements til å redigere bildene. Programmene er ikke gratis, men koster heller ikke allverden. Lenke til kommentar
parleur Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Hiver alle inn i en mappe jeg har valgt og kalle "Mine bilder". 8598985[/snapback] Samma her. Putter de i "Mine bilder". Lenke til kommentar
ahaf Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 (endret) Ok. For har lest litt om picasa og slik, og det er viktig å kunne organisere filene på den måten jeg vil ha dem senere Picasa skal gjøre det lett for brukere ved å late som om alt ligger på samme nivå i filstrukturen. Mulig det er en løsning tilpasset mindre erfarne PC brukere, men for meg blir det helt feil. Jeg tror en enkel mappestruktur med få nivåer - f.eks. en mappe pr år med en mappe pr. dag rett under Mine Bilder passer best for Picasa. Edit: Jeg ser siste versjon av Picasa kan vise mappene dine i tre struktur. En må velge dette med en knapp over mappene. Kan man ikke opprette mapper og slik, ettersom jeg har forstått det, vil man heller ikke kunne flytte filer mellom mapper? Du kan opprette nye mapper i Picase ved å velge bilder og så flytte disse til Ny Mappe. Du kan selv velge hvilken dato mappa skal ha. Jeg finner ingen kontroll på hvor den mappa havner - jeg har et filsystem som beskrevet over og den nye mappa havnet under 2007 mappa. Oppretter du en mappe utenfor Picasa, under en mappe Picasa overvåker og legger in en fil som Picasa viser der kommer den kjapt fram i Picasa. Det går fint å flytte filer mellom mapper i Picasa. Flytter mann bilder mellom mapper utenfor Picasa vil tagger og beskrivelse forsvinne. Og en ting til; har hørt mye tull med picasa og datoer/tid for bildene. Vil f.eks datoen for bildetakningen bli satt til dags dato ved rotering av bilde, fjerning av røde øyne og lignende? Mine bilder vises i Picasa med dato bildet er tatt (EXIF dato), dette gjelder bilder som er konvertert fra RAW filer med andre verktøy og bilder som er redigert med f.eks. gimp og lagret som ny fil. En viktig mangelen ved Picasa er at den ikke tar hensyn til at taggs og beskrivelse kan ligge på IPCT/EXIF for å gjøre det mulig å gå over fra/til andre programmer. Endret 20. mai 2007 av ahaf Lenke til kommentar
photoshop_a Skrevet 18. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2007 Men om jeg evnt legger ut noen av bildene mine på nettet i fullformat, vil da mine tagger vises til andre som laster dem ned om de ser på egenskaper? Vil de fleste slike organiseringsprogram forstå andre programmers tagging om jeg en gang velger å gå over til et annet program? Prøver til med PS Elements først jeg nå Lenke til kommentar
Fjelldal83 Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Jeg bruker Aperture som etter min mening fungerer utmerket til slikt. Minuset er at du må ha ganske kraftig mac for at programmet skal kjøre tilfredsstillende. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Slik... Vet hvor alt ligger Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Men om jeg evnt legger ut noen av bildene mine på nettet i fullformat, vil da mine tagger vises til andre som laster dem ned om de ser på egenskaper? Vil de fleste slike organiseringsprogram forstå andre programmers tagging om jeg en gang velger å gå over til et annet program? Prøver til med PS Elements først jeg nå 8643580[/snapback] Ser ut til at det er muligheter for overføring av tagger, var selv spent på dette da jeg bruker PS Elements som jeg synes er suveren til dette. Der kan man lagre taggene i bildene (den bruker egentlig en ekstern database som de fleste systemer). Men det ser ut til at de lagres der uansett, taggene jeg bruker kommer opp som tagger i Vista sitt bildeproram, og keywords jeg legger på i LightRoom kommer også opp som tagger i Elements (begge er jo fra Adobe, men likevel...) Så det er gledelig at tagger nå ser ut til å overføres mellom ulike systemer! Så man bør være obs, siden det ligger i bildet kan man jo legge ut informasjon man ikke ønsker (som personnavn etc) Det er som regel funksjoner for å strippe dette når man eksporterer bildene, så det er nok lurt å bruke dette man tar ut bildene, og bare kopierer filene. Lenke til kommentar
PorridgeHaus Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 (endret) jeg har en mappe for hvert ar, under det en mappe for hvert mand, ogsa under det en mappe for hver dag. I dagens mappe har jeg alle bildene som har folgene som 2007-05-19-1028`58 dvs bilde er tatt i dag klokken 1028 og 58 sekunder. det funker veldig bra om jeg redigere et bilde og lagre en kopi en annen sted. Det gar veldig fort a finne originalen. I tilleg til hvis jeg trenger et bilde fra nytt arts 2003, jeg vet akkurat hvor den er. Endret 19. mai 2007 av dataleaf Lenke til kommentar
ssf Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Jeg har da lastet ned picasa og prøvd ting og tang med det, og er faktisk positivt overrasket! Vi får se videre, dukker sikkert opp noe jeg ikke liker med det (bl.a. mappestrukturen, ja, har endret den til trestruktur.....men likevel..noe som ikke helt stemmer) Lenke til kommentar
Tore Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) / Bilder 2007 / 2007.05.20 - Tur til gokk / IMG_6277.jpg redigeringer går som IMG_6277_edited-1.jpg Etter bildene er lagt i mappe så bruker jeg Photoshop Elements 5 Organizer til ALT hva bildene angår, redigering, organisering, epost sending, lage album osv, laste til nett, skrive ut, tagge, Stacke, endre Caption, legge på notat, osv osv... Me Love My Elements Endret 20. mai 2007 av Scorpioen84 Lenke til kommentar
ssf Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Glemte å nevne min; mine bilder/årstall-mnd/eventuelle undermapper for spesielle happeninger.. Noen som vet om man kan åpne bildene i maxview ved å dobbeltklikke på bildene i picasa? Ikke det at jeg er direkte lat men hadde dog vært lettere enn høyreklikk - åpne med... men er ikke SÅ stress, men hvis noen vet om det går ann/hvordan man stiller det inn Lenke til kommentar
BokehDigger Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Er det noen som vet om tagger laget i Adobe photo Album 2.0 blir overført og lest av Elements? Har tagget vel 5000 bilder i Photo Album oog da hadde det vært en liten fordel.... Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Er det noen som vet om tagger laget i Adobe photo Album 2.0 blir overført og lest av Elements? Har tagget vel 5000 bilder i Photo Album oog da hadde det vært en liten fordel.... 8665418[/snapback] Ja, Album og Elements ble slått sammen til ett produkt i senere versjoner, så den oppgraderer automatisk. Den tar da backup av den gamle filen også, men husk alltid å ta sikkerhetskopi først uansett! Har brukt alle versjonene uten problemer. Filen er forresten en vanlig Microsoft Access database, så det går an å hacke litt... Har gjort det når jeg skal flytte alle bildene over til ny disk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå