Gå til innhold

CPU-Z varierer mellom 6 og 9 muliplier

Anbefalte innlegg

Hei!

I CPU-Z varierer hastigheten min fra 2400 MHz til 1600MHz. Dette er fordi mulipplier hele tiden skifter mellom x9 og x6. Er det noe som er galt eller stemmer dette? Har en E6600. Takk for svar!

Endret av AndersdD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har vel med en funksjon lignende AMDs Cool 'n' Quiet som også finnes i nyere Intel-prosessorer. Denne funksjonen klokker prosessoren etter hvor mye du bruker av prosessorkraft, dvs når du bruker lite prosessorkraft (surfer, skriver på HW-forumet) klokker funksjonen ned prosessoren, både for å spare energi og eventuelt stille på turtallet på viften som sitter på prosessoren.

Du mister ikke noe ytelse, bare så det er sagt. Samme millisekund du starter et spill eller lignende klokkes prosessoren opp.

Du kan deaktivere funksjonen, men det ser ikke jeg helt nytten i.

Håpte dette løste "problemet" ditt ;)

-

Erik

Lenke til kommentar
Det er pga du har stømsparing slått på, helt normalt..

8568062[/snapback]

Jepp og på Intel er jeg nokså sikker på at dette heter EIST og det kan du skru av i BIOS ....

8568174[/snapback]

Takk for svar=)

Lenke til kommentar
lite vists i å overklokke hvis multiplieren står på 6 i stedet for 9 da... da får man jo ikke noe mere ytelse likevel :p

8568731[/snapback]

Lite vits i å snakk om noe du ikke vet. Den blir kun skrudd ned når pcen idler eller driver med lite cpu intesetivt oppgaver. DVS at når du gamer eller driver med mer krevendes ting så blir den satt til orginal multiplier.

Lenke til kommentar

I XP gjør den det, men i Vista er det et "problem" at den står BARE på 6. Den går ikke opp på 9 under full Load engang.. Men jeg har ikke prøvd å finne ut noe mer om hva som er galt, pga at jeg bruker bare XP likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...