nojac Skrevet 26. desember 2001 Del Skrevet 26. desember 2001 Har noen en grei bruksanvisning på hvordan en kan fjerne røde øyne i Adobe PhotoShop? Jeg har småprogrammer med automatiserte prosedyrer som fungerer greitt (ACDSee m.fl.), men ved bruk av disse forsvinner metadata om bildet fra filen. Jeg fikk også et ACDSee-lignende program med et Olympus-kamera, men her får jeg ikke rødøye-fiksen til å fungere.... Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 28. desember 2001 Del Skrevet 28. desember 2001 Digitalkamera.no sin guide om problemet burde vel være grei nok? Direktelink til riktig side her er: http://www.digitalkamera.no/guider/vis/10/index2.html MLW Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 30. desember 2001 Del Skrevet 30. desember 2001 Dette er bedre! 10sek arbete!! =) http://www.globalhasse.com/photoshop.htm Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 30. desember 2001 Del Skrevet 30. desember 2001 Obs! - bruk "desaturate", ikke "saturate" og feks svart farve. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 1. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2002 Metadata er informasjon om et bilde som legges inn på boildefilen (om fotoapparattype, blender, lukkertid m.m) Denne informasjonen kan leses i f.eks. ACDSee. Prosedyren beskrevet på Digitalkamera.no har jeg tidligere i høst forsøkt, forkastet og fortrengt. Metoden går i korthet ut på å erstatte de røde pixels i øyet med svarte. Selv om en deretter demper ned effekten med Blur blir resultatet etter min erfaring ikke særlig vellykket dersom rødfargen også inkluderer regnbuehinnen. Og å sette ned ugjennomskinneligheten (Opacity) fører bare til at rødskinnet trenger gjennom. I tillegg er prosedyren ganske tidkrevende. Mitt foreløpige alternativ er: 1. Merk øyet (Ellipse-verktøyet er det enkleste) 2. Fjern rødfargen ved å velge Bilde-Justering-Kulør/Metning (Ctrl-U). I dialogboksen som dukker opp velges Rediger: Rødt, og Lyshet settes ned til for eksempel -80. Og vips - rødfargen i øyet er erstattet av gråtoner. Resultatet ligner til forveksling på det en får med automatiserte prosedyrer i programmer som for eksempel ACDSee. Alternativet i globalhasse.com har jeg ikke fått sjekket ut ennå. Men også i dette eksemplet er rødfargen begrenset til pupillen, mens mine bilder ofte har rødfarge også i regnbuehinnen.... Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 2. januar 2002 Del Skrevet 2. januar 2002 Du hadde ikke tilfeldigvis giddet å lage en kort artikkel om dette til Digitalkamera.no? Da kan langt flere lese om dette... Vennlig hilsen Martin Wirak Lenke til kommentar
nojac Skrevet 2. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2002 Om Meta-data: Digitale fotoapparater legger automatisk legger inn data på bildefilen når et bilde tas. Disse kan ses under en egen fane ("Metadata") som dukker opp under "Properties" (ved siden av "Database Info" og "Image properties" ) i ACDSee og noen andre bildebehandlingsprogrammer. Når en forsøker å redigere et bilde i ACDSee gir programmet melding om at metadata vil bli slettet. Andre programmer, som MS PhotoEditor m.fl., bare sletter uten å gi beskjed, mens Adobe PhotoShop og Olympus sitt program ikke ser ut til å ødelegge informasjonen. Metadata fungerer i hvert fall på de tre ulike kameraene jeg har benyttet (2 HP-modeller og en Olympus, jeg antar at det gjelder alle andre også) Om rødøye-fiks: Prosedyren jeg foreslo (fjerning av den røde fargekomponenten) og alternativet på globalhasse.com som benytter svamp-verktøyet og "mopper opp" rødfargen ser for meg ut til å gi omtrent likeverdige resultater. Begge metodene er klart bedre enn prosedyren angitt på digitalkamera.no (å farge det røde svart). Men andre har kanskje andre erfaringer? Lenke til kommentar
nojac Skrevet 4. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2002 Et lite PS om Metadata: ACDSee har, i tillegg til "Edit", også en "JPEG Transform"-opsjon der bilder kan roteres uten tap av kvalitet og informasjon. Så her beholdes Metadata. ACDSee er et glimrende program, selv om redigeringsmodulen er bergenset.... (I Versjon 3.1 finnes "Sponsored mode" som er ubegrenset med et lite reklamefelt nederst, og denne anbefales framfor 4.0 dersom du ikke har tenkt å betale de 50$ ! ) Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Irfanwiev som er et uunværlig gratisprogram, har også lossless JPEG transform ved rotering av bilder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå