Lord_Linus Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 (endret) Har kjøpt en garasjejekk på bil tema, men hvor på bilen skal jeg bruke denne? En nemlig en som fortalte meg at det ikke var lurt å bruke den på de jekkepunktene som var ment for den orginale jekken. Noen som har noen forslag? Endret 8. mai 2007 av Lord_Linus Lenke til kommentar
JonasHR Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 De Jekkepunktene på bilen er jo konstruert slik at man kan bruke hvilken som helst jekk på en bil, samme om jekken er orginal eller ikke. den skal unansett klare de påkjenningene som skal til for å løfte bilen, vist det ikke hadde vært det så hadde ikke bilen blitt godkjent..! Men, vist du skal ha et annet punkt på bilen der hvor du kan jekke, det finner du rett bak jekkepunktene på bærebjelka der, den skal også klare de fysiske påkjenningene.. Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 Ok, synes nemlig det høres helt merkelig ut. Nå skal de legges til at han jeg pratet med var av typen sleggemekaniker.. Lenke til kommentar
JonasHR Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Joda, men alikevell. Bilens karosseri skal jo tåle de påkjenningene som påføres av av en jekk, samme hvilken jekk du bruker. Energien i en jekk ligger jo ikke i jekken, den ligger jo i jekkens kontakt med bilen. altså samme hvor sterk jekken din er så får den de samme påkjenningen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Jeg har brukt de originale jekkepunktene på mine biler så lenge jeg har hatt garasjejekk (mange år), og har ikke hatt problemer med det. Jeg har også sett enkelte som jekker direkte på kanalene, og resultatet av det er ikke like pent. Ellers finnes det punkter under bilen man kan bruke, de som brukes når man skal løfte bilen med en garasjelift (med 4 armer med gummiputer på), og til slutt går det som regel an å jekke under nedre fjær/demperfeste. I siste tilfelle må du passe på å plassere jekkhodet slik at du ikke deformerer bærebroen. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 De Jekkepunktene på bilen er jo konstruert slik at man kan bruke hvilken som helst jekk på en bil, samme om jekken er orginal eller ikke. den skal unansett klare de påkjenningene som skal til for å løfte bilen, vist det ikke hadde vært det så hadde ikke bilen blitt godkjent..! 8567621[/snapback] Har du studert jekken/jekkepunktene på f.eks.Mercedes W123-serien? Er ikke beregnet for annet enn originaljekken.. For de som ikke kjenner til systemet, så er det altså enkelt forklart en "pinne" på jekken som stikkes inn i et hull i kanalen. Lenke til kommentar
JonasHR Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 De Jekkepunktene på bilen er jo konstruert slik at man kan bruke hvilken som helst jekk på en bil, samme om jekken er orginal eller ikke. den skal unansett klare de påkjenningene som skal til for å løfte bilen, vist det ikke hadde vært det så hadde ikke bilen blitt godkjent..! 8567621[/snapback] Har du studert jekken/jekkepunktene på f.eks.Mercedes W123-serien? Er ikke beregnet for annet enn originaljekken.. For de som ikke kjenner til systemet, så er det altså enkelt forklart en "pinne" på jekken som stikkes inn i et hull i kanalen. 8574558[/snapback] Joda, Men det er jo helt annet system, Ikke akkurat det folk forbinder med jekkepunkt.. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 De Jekkepunktene på bilen er jo konstruert slik at man kan bruke hvilken som helst jekk på en bil, samme om jekken er orginal eller ikke. den skal unansett klare de påkjenningene som skal til for å løfte bilen, vist det ikke hadde vært det så hadde ikke bilen blitt godkjent..! 8567621[/snapback] Har du studert jekken/jekkepunktene på f.eks.Mercedes W123-serien? Er ikke beregnet for annet enn originaljekken.. For de som ikke kjenner til systemet, så er det altså enkelt forklart en "pinne" på jekken som stikkes inn i et hull i kanalen. 8574558[/snapback] Joda, Men det er jo helt annet system, Ikke akkurat det folk forbinder med jekkepunkt.. 8575736[/snapback] og de har vel som blant annet w201 også jekkpunkter under bilen. der det originalt sitter gummiknotter. disse kan ramle av og da er det bare et hull igjen. men det kan fremdeles brukes. er iallefall sånn på min W201(190E) 90' mod Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Veldig ofte er originaljekken designet med et spor som flensen nede på steinbrettet skal gå i slik at jekken ikke løfter etter selve kanten. Ved bruk av garasjejekk så knekker man denne flensen en eller annen vei, noe som ikke blir så pent etterhvert. Løfter selv med garasjejekk etter travers eller framenden av kanalene under forran og rammefestene til hjulopphenget bak. Bare vær obs på at ikke alle biler tåler å bli løftet etter traversen. Nå finnes det også gummipute og sette på jekkhodet slik at jekken ikke skraper seg inn til bart metall på kanaler eller hvor man velger og sette jekken. Personlig er jeg ingen tilhenger av de små garasjejekkene de selger for et par hundre lapper rundt omkring. De løfter altfor lite beint og det er lett at jekken glir eller bryter sund noe etterhvert som den løfter opp og mot deg. Har derfor investert i en litt større garasjejekk, er fortsatt biltemajekk men denne veier 35KG og løfter de første 30cantimetrene rett opp før den begynner å komme mot deg. Lenke til kommentar
Vitamin Bjørn Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Finn en treklosse å ha mellom bilen og jekken så er det ingenting å tenke på Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Vedrørende brett på kanalflensen ved garasjejekk: Min jekk har et vridbart hode med spor som passer i denne flensen. Jeg har ikke klart å ødelegge noe på noen av bilene mine i løpet av de mange årene jeg har hatt garasjejekk. Med en trekloss imellom ville denne flensen helt klart blitt brettet inn, spesielt fordi at jeg er så lat at jeg jekker opp begge hjulene på samme side samtidig, med garasjejekken på det forrester jekkpunktet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå