Gå til innhold

Strake / vanlig markløft?

Anbefalte innlegg

Hva er forskjellen på strake og vanlig markløft? Har strake på ben-dagen, og vanlig på rygg-dagen. For meg virker det som om begge trener hovedsakelig ryggen. Men om en av de trener bena bør jo det være den vanlige, når man bøyer knærne?

Men uansett, så liker jeg ikke strake markløft, det føles som om jeg ødelegger ryggen da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viktig viktig viktig på strak markløft er teknikken. Her må man være veldig påpasselig på å ikke krumme ryggen. Skuldrene vil kanskje henge litt, men om man krummer nederste del av ryggen så er løpet kjørt. Dette må man forsovidt passe på på vanlig markløft også, men føler det er litt viktigere på strak markløft.

Strak markløft trener bakside av lår ja. Litt som lårcurl.

Lenke til kommentar

Viiktig å kunne grunnleggende teknikk på begge øvelsene ja! Er knallbra øvelser, men man må passe på å ikke ødelegge ryggen.

Forskjellen ved strak mark, kontra vanlig mark er at ved strak mark kobler du ut forside lår ved at du kutter ut bevegelsen over kneleddet. Det vil si at du ved strak mark trener hamstrings, rumpa og ryggstrekkeren, mens du ved vanlig mark trener quadricepsen istedefor hamstringen. Ved vanlig mark trener du nok også mer truncuskorsettet.

Det som er viktig når du tar strak mark, er at du låser av ryggen helt. Den skal for all del ikke krummes. Du vil nok helt garantert kjenne at det er hamstringen som er begrensingen for hvor langt ned du kommer. Hvis du på grunn av dårlig bevegelighet i hamstrings må bøye ryggen på vei ned med vekten har du gått for langt ned. Strak mark er en kjempeflott styrkeøvelse for å få økt bevegelighet i hamstrings.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...