Gå til innhold

Skru av pc over LAN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei

Har en stasjonær og en laptop med vista på begge. Hvordan kan jeg få mulighet for å skru av dene ene pc'en over lan med commando?

har prøvd:

Shutdown.exe -s -m *maskinnavn*

Men den har jeg har ikke tilgang

8567359[/snapback]

Logmein er et program som gjør at du kan få til nesten hva som helst fra remote. Det krever at du er tilknyttet internett med de innvolverte maskiner. Man kan til og med restarte maskinen og det holder med gratisversjonen.

For LAN kan du prøve denne fra <Start> <Kjør> shutdown -i -s \\datamaskinnavn

Da vil du få opp et GUI grensesnitt. Denne virker hos meg med XP Pro, men ikke med Home. Der kreves noe ekstra innstallasjon for nettverk tror jeg. Ikke glem å kjøre share på maskinen du vil nå. Med Vista har jeg ikke forsøkt, men må vel anta at det vil fungere også der med en versjon som har utvidet støtte for nettverk.

Edit: Manglet et vesentlig ord

Endret av vidaremil
Lenke til kommentar

Har skrudd av min Vista laptop ein gang over nettverk, trådlaust nettverk.

brukte kommandoen som vist over, men måtte få opp den GUI'n før det funka, funka fra Vista og XP pc'er.

Edit: Ingen installasjon var nødvendig. hverken på den som skulle slåes av eller den som slo den av.

Endret av Cornel
Lenke til kommentar
Kan ikke si at det virket :(

Er det slik at man må ha likt bruker nanv og passord? Og må de være innen samme arbeidsgruppe?

8593861[/snapback]

Da gjør du noe feil. Jeg skjønner ikke helt spørsmålet, men for å svare på en annen måte. Hvis du kan logge på maskinen du skal stoppe på nettverket så skal kommandoen virke. Ellers så finner du logmein her: https://secure.logmein.com/home.asp Med dette programmet kan du logge på og stoppe hvilken som helst maskin hvor som helst i verden hvis logmein er satt opp korrekt på begge maskiner og er i din gruppe. Du skjønner hva jeg mener hvis du leser bruksanvisningen til logmein.

Lenke til kommentar
Har sett på Logmeinn, men får det ikke til å funke. Når jeg laster ned programmet og kjører det så vil den ikke godta innloggingen gjennom programmet :(

8602241[/snapback]

Du må opprette en konto hos https://secure.logmein.com/ Først legger du inn datamaskinen din, og deretter legger du til de maskinene du vil ha kontroll over. Jeg vil anbefale deg å lese manualen til programmet. Det virker, noe du kan se her i min konto hvor jeg totalt har kontroll med 18 maskiner: http://villemo.no-ip.org//villemo/Forum/logmein.jpg

Lenke til kommentar

tror for å være helt ærlig at LogMeIn ennå ikke virker med Vista. Iallefall fikk ikke jeg til å installere LogMeIn på Vista for to-tre uker siden.

"shutdown -l \\<datamaskinnavn>" bør jo fungere, men mindre noen endringer har skjedd her med Vista?

Du kan først prøve å få tilgang til maskinen det er snakk om: win+r -> \\<datamaskinnavn>. Blir du bedt om brukernavn/passord skriv inn brukernavnet ditt og eventuelt passord om du har noe. Prøv så shutdown-kommandoen fra terminal.

Lenke til kommentar
Jeg har laaget konto og jeg har lastet ned det programmet som skal inn på pc'en, men som sakt så vil den ikke.

Når jeg kommer til innloggingen så kommer bare dette:

8605899[/snapback]

Det har nok qualbeen delvis rett i. Relaese versjonen av Logmein virker ikke med Vista, men det finnes en betaversjon.

Ved å søke på Support fant jeg dette om Vista & Logmein:

Can I install LogMeIn on a Vista computer? We have a pre-release version of LogMeIn Free/Pro/IT Reach available now that is compatible with Vista (including 64 bit platforms). This version also includes several enhancements - just go to LogMeIn.com and click on the Labs link (top right) to find the installer and proceed. Please note, you can download the Beta regardless of whether you're using Free, Pro or IT Reach. You'll have the option to specify which product you'd like to use. Also, there have been a number of versions of the Beta. If you downloaded the Beta before 3/29/07, you should download the Beta again, as it has since been updated. We expect to release a full update by mid-May of this year. If the Vista OS is on the local computer, you should install the Beta on the target computer, regardless of the operating system. The current public version of LogMeIn Rescue (both the Technician Console and the Customer Applet) will work on Vista systems.

Du finner betaversjonen her: https://secure.logmein.com/labs.asp

Lenke til kommentar
Jeg tester den :D

EDIT: det virka :D og jeg finner reboot osv. men jeg finne rikke "shutdown"  :)

8609770[/snapback]

I release versjonen av LogMeIn FREE får jeg tilgang til remote maskin som om jeg fysisk sitter ved den i XP. Dvs. at jeg får lov til alt hvis jeg er innlogget med rettigheter som administrator. Vista har vel en annen tilnærming til sikkerhet, og dermed til menyer og undermenyer enn XP har. Tenker at problemet ligger der. Hvis du logger på som administrator eller med rettigheter som administrator antar jeg at ditt problem er løst. Kan du prøve det?

Og som sagt, jeg kjenner ikke betaversjonen så jeg må bare anta hvor problemet kan ligge. Jeg bruker heller ikke Vista lenger, men husker ennå litt fra den masete sikkerheten i Vista.

Edit: Endret en formulering som ble noe uforståelig.

Endret av vidaremil
Lenke til kommentar
Jeg kan fint logge meg på skrive bordet og skru av derfra. Men jeg vil ikke det, jeg vil bare ha det klikket eller kommandoen for å skru den av. Hvis ikke så kunne jeg like godt brukt remote desktop som er innebygd i Windows :)

8618497[/snapback]

Her ramlet jeg av! Snakker vi om en kommando i LogMeIn, eller er vi tilbake til shutdown -i -s \\datamaskinnavn i Vista?

Lenke til kommentar
Kan fint være begge deler. Men pointet er at den skal skru seg av :)

8626223[/snapback]

Siden jeg ikke har Vista i bruk lenger, og heller ikke kjenner betaversjonen av LogMeIn for Vista så velger jeg å forlate emnet her. Håper du får hjelp av noen som kjenner Vista bedre enn meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...