Gå til innhold

Doping - hvor utbredt er det?

Anbefalte innlegg

Hei kjære landsmenn!

Jeg kjenner endel som "pumper" ganske aktivt, og noen som kanskje ikke er like aktiv.

Det jeg spesielt legger merke til er folk som kanskje trener 2 ganger i uken og ser ut som de bodybuilderene etter 3-4 månders trening... Misstanken min går til doping/anabole steroider eller "russere".

Er det noen som har peiling på hvor utbredt bruken er her i Norge? Jeg har hørt snakk om 30% av de på "gymmen" borti statene bruker ulovlige medikamenter for å fremme prestasjonen - hvordan er det her i kjære Norge?

Jeg blir litt misunnelig når jeg i dag så en liten pjokk som for 3 månder siden løftet 40kg i benk (maks) - trene med 70-80kg uten problemer i dag liksom!

Innspill settes pris på :)

Mvh.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å øke i benken 30kg på noen måneder ser vel ikke det merkeligste når man starter og trene. Russere er det samme som dianabol, altså steroider. At man kan få bra resultater på 3-4 måneder er det ingen tvil om, så må ikke mistenkeligjøre så mye.

Men ja det er mye doping, noe antall i prosent tør jeg ikke si. Selv ser jeg ikke på dette som et problem siden du tross alt konkurrerer med bare deg selv på gymmet, doping i proffidrett er derimot forjævlig. At steroider er farlig, vel det er deres egen kropp. Samme som med røyk, ødelegger kun deg selv.

Lenke til kommentar
Han jeg tenkte på med den benkpressen er syltynn, 170 høy, veier sikkert ikke over 60kg engang ...

8567503[/snapback]

Var alikevel ca samme fremgang som jeg hadde den gang jeg trente ;) I begynnelsen har man tross alt god fremgang, i alle fall hvis man trener systematisk og spiser riktig.

Lenke til kommentar

Man må nesten definere hva man mener med doping. Preparater som er lovlige i Sverige, men ulovlige i strenge Norge (effedrin o.l.) bli jo regnet som "doping". Jeg vet ikke hvor utbredt det er, men jeg vet om folk som bruker det og jeg kan skaffe det ganske lett selv. Så jeg vil si at at det er relativt utbredt, spesiellt i enkelte ungdomsmiljø.

Det at man øker heftig mye i benk de første månedene har også mye med teknikken å gjøre, så man må ikke stemple alle nybegynnere med fremgang som "bolere". :p

Endret av EvenT
Lenke til kommentar

40kg maks til å trene med 70-80kg etter 3mnd er mulig. Kan hende gutten hadde ganske bra gener og spiste mye og trente intenst og riktig.

At han løftet 40kg kan jo også ha noe med at han kanskje hadde dårlig teknikk derfor løftet han mindre enn han egentlig kunne. . .

Hvis du bruker AAS i 3-4 mnd fra start av er det rett og slett umulig å se ut som en bodybuilder for det, det skal mange tiår til for at det skal skje.

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Man må nesten definere hva man mener med doping. Preparater som er lovlige i Sverige, men ulovlige i strenge Norge (effedrin o.l.) bli jo regnet som "doping". Jeg vet ikke hvor utbredt det er, men jeg vet om folk som bruker det og jeg kan skaffe det ganske lett selv. Så jeg vil si at at det er relativt utbredt, spesiellt i enkelte ungdomsmiljø.

8567703[/snapback]

Ifølge noen er jo proteintilskudd og alt annet enn brunost doping. Problemet i Norge er at det er blitt så underground grunnet politiet, at snuten har skutt seg selv i leggen. Så de får ikke has på dette, å de fleste holder tett om det. En annen sideeffekt er at det er lite åpenhet rundt det, dermed lite opplysning og kunnskap til nybegynnere. I tillegg er enkelte skeptisk til og søke råd hos legen rundt dette, å tar hvertfall ikke prøver for og sjekke blodverdier og leververdier.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Han jeg tenkte på med den benkpressen er syltynn, 170 høy, veier sikkert ikke over 60kg engang ...

8567503[/snapback]

Jeg kjenner en som løftet 110 kg i benken når han var 60 kg. Syltynn og ren.

Hvis du bruker AAS i 3-4 mnd fra start av er det rett og slett umulig å se ut som en bodybuilder for det, det skal mange tiår til for at det skal skje.

8567725[/snapback]

Det tar selvsagt ikke mange tiår for å se ut som en bodybuilder hvis man bruker steroider.

Lenke til kommentar
Det tar selvsagt ikke mange tiår for å se ut som en bodybuilder hvis man bruker steroider.

8568116[/snapback]

Ok kanskje litt overdrevet, men man kan ivertfal ikke se ut som en bodybuilder etter 3-4 mnd.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med Hyrlen i hans betraktninger :)

Og dette med steroider og hvordan det fungerer er meget ulik fra person til person. Noen kan ta små doser testo og respondere noe helt sykt på det, mens andre kan kjøre store doser, og nesten ikke vokse.

Det er mange smågutter på gymet som bruker, men like vell blir de ikke noe særlig større. Dette har mye med at de knapt vet hva trening og kosthold er, de vil bare ha den kjappe løsningen. Dette synes jeg er meget synd. Men det er dems kropp, som Hyrlen sa noen røyker, noen drikker og noen knasker "russere".

Men til slutt vil jeg vifte litt med pekefingeren og oppfordre alle til å holde seg unna steroider og doping. Du har bare en kropp ta godt vare på den.

Lenke til kommentar

"eksemplet" mitt sporet vel litt av tråden ...

Noen som vil tørre å påstå at det er like utbredt som i USA?

Jeg så en gang i bodybuilder tråden vi har her på forumet - og da ble det diskutert om at alle disse knasket russere og stakk sprøyter i hytt og pine. Til slutt dukket det opp en ganske "veltrent" fyr som alle var ganske enig om at var det "maksimale" innen bodybuilding man kunne komme uten doping/juks

Poenget mitt er, det er utrolig mange helt "sykt" store folk/kroppsbyggere som er unaturlig store og sterke på gymmet hvor jeg trener. Har jeg grunn til å tro at disse "jukser" - eller har de det bare i genene hele gjengen.

Det plager livet av meg å tenke på at 'alle' disse folkene (og da ser vi vekk ifra han pjokken jeg omtalte i første post) - med stor sannsynlighet propper i seg medikamenter som er på kanten med loven. Eller er de fleste clean?

Det er snakk om folk som trener toppen 2 ganger i uken som ser ut som hulker :/

Lenke til kommentar

Nå er ikke alltid treningsmengde synonymt med størrelse, jeg selv trener ikke fullt så mye som mange av mine kompiser. Uansett er jeg kraftigere, å har bedre resultater.

Som sagt du skal være forsiktig med og mistenkeligjøre så mye, mange store som er clean og motsatt. Å kan virkelig si at det ikke er på langt nær like ille som i USA, der er det veldig utbredt fra veldig tidlig alder.

Det plager livet av meg å tenke på at 'alle' disse folkene (og da ser vi vekk ifra han pjokken jeg omtalte i første post) - med stor sannsynlighet propper i seg medikamenter som er på kanten med loven. Eller er de fleste clean?

Hvorfor? Sjalusi, eller det faktum at de ikke trener like mye som deg for oppnå resultater å det plager deg? Å konkurrere med andre på gymmet leder bare til at man som oftest blir oppgitt, hvis man ikke trener på sats der 9 av 10 ikke har fremgang da.

Trekk motivasjon av de på gymmet som får resultater, man må ikke unnskylde seg med at de som har resultater bruker roids å derfor er de større enn deg. Sier ikke at du gjør dette da, men måtte bare nevne det.

I tillegg er det jævlig skummelt og påstå at noen boler, kan ødelegge mye for dem uansett om de gjør det eller ikke. Som oftest vet nok ikke de som kjenner han godt dette heller, dermed kan du fucke mye med og si sånt. Har selv erfart at folk har slengt med leppa rundt meg, å dermed kommet i mye problemer. Beste er å gi faen i hva andre gjør, å heller tenke på seg selv siden BB tross alt er en ego sport så skal du ikke tenke på andre så mye.

Lenke til kommentar
Tviler på at de som boler bare trener 2 ganger i uken tror nok de er hypp på å trene mer enn det.

Må vel bare være noen folk begavet med gode gener.

8570682[/snapback]

Det er nok av strandløver som kjører en kur, og bare er i trenings studio bare 2-3 ganger i uken. Doping er på ingen måte forbeholdt de som driver med BB eller fitness. Det er mange flere som driver med doping for å få en kropp som ligner på Brad Pitt sin. Og det er nettopp disse personene som ikke har filla peiling på hva de putter i seg, eller hva de holder på med. Sad but ture

Lenke til kommentar

Hyrlen, ja jeg er kanskje litt sjalu - hvis de faktisk er helt clean. Jeg har liksom gått og trodd at ihvertfall enkelte helt sikkert har brukt ulovelige-medikamenter - og av den grunn bare synes synd på dem, type "haha, f**ker. Jeg gjør det ihvertfall på den gamle gode måte"

Men, er 99% av alle bodybuildere jeg treffer på her i norge clean, så ALL respekt til dem. Da er vi en gjeng genetisk veldig flotte mannfolk her i landet =P

Det tar jo mange år å bygge opp kroppen på den måte ...

Endret av Andreaz_
Lenke til kommentar

Til tross for hva de fleste tror de vet om vekttrening, så er det ikke de som trener mest og hardest som får de beste resultatene, det er de som trener smartest, dvs. "riktig".

Klarer du å kjøre intensivt nok, dvs. med tunge nok vekter og ønsket antall reps, noe de aller fleste ikke klarer, så kan det holde med en økt per muskelgruppe i uken. Dette prinsippet brukes gjerne i 4-5 splitter osv,(hvor effektivt det virkelig er kan diskuteres ettersom proteinsyntesen vel er på topp 48 timer etter trening og synker etter dette... Nuvel, I digress...) men du kan fint kjøre det i en tosplitt, eller kjøre et helkroppsprogram 2 ganger i uka for utrolige resultater, forutsatt at du spiser nok, får nok hviler og kjører riktige øvelser. Du kan kjøre 10 isolasjonsøvelser på overkroppen til failure og likevel ikke trene kroppen like hardt som et par toppsett på markløft og benkpress.

Et av tidenes mest brukte (med resultater) og respekterte treningsopplegg heter 5x5, som baserer seg på 3 treningsøkter i uka, skulle likt å se de som klarer å få liknende resultater med å trene 4-5 ganger i uka med den belastningen!

Mener ikke å virke så krass som jeg kanskje gjør ovenfor, men så har jeg selv sett blikkene til de fotballguttene som driver på med bicepscurlmaskinen til failure 4 ganger i uka og lurer på hvorfor jeg får de resultatene jeg har når jeg "bare trener" 3 ganger 1 time i uka.

Kvalitet over kvantitet heter vel en gammel klisjé.

Lenke til kommentar

nåhh ...

« 25 prosent av de spurte brukte eller hadde brukt doping. »

Det stemmer jo jævlig bra med hva jeg trodde ...

ErikBlodøks: Det står ikke så mye av "bruken" på seroider.net da :p Men! Bra side - for all del ... Husker jeg leste alt som sto der for en stund siden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...