bardbach Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Jeg skriver en rapport til et forsøk om metallioner. I sammenheng med dette forsøket lurer jeg på dette: - Hva er det som gjør at noen metaller er "edlere" enn andre? Eventuelt: - Hvorfor er det slik at noen metaller har mindre sjanse for å oksidere? Satser på at det er noen som vet dette her, selv om det kanskje er utenfor pensumet mitt da. Takker på forhånd for all hjelp. Bardbach. Lenke til kommentar
Kurume Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Det som gjør edle metaller edle, er at de har et reduksjonspotensiale som er mindre enn enten vann eller oksygen. Har ikke tabellen forran meg har nå, men det er en av de to. Reduksjonspotenisiale = evnen til å ta til seg elektroner / oksidere andre stoffer) Lenke til kommentar
bardbach Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 Det som gjør edle metaller edle, er at de har et reduksjonspotensiale som er mindre enn enten vann eller oksygen. Har ikke tabellen forran meg har nå, men det er en av de to. Reduksjonspotenisiale = evnen til å ta til seg elektroner / oksidere andre stoffer) 8566950[/snapback] Så mye er det jeg har forstått ved å undersøke selv. Problemet er at jeg ønsker å vite hva som gjør at noen stoffer har større evne til å ta til seg elektroner. Til nå har jeg vært innom teorier som: - Antall elektroner i ytterste skall (virker som at den er BUSTED) - Antall elektroner i D-båndet (fant på engelsk wiki, men hadde problemer med å forstå hva et D-bånd egentlig var. Trodde det var elektronskall, men det var det visst ikke.) - Generell tetthet på elektronstrukturen. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Elektroner i ytterste skall er de lærer bort i grunnskolen og vgs som fakta, ikke noe tvil om saken der nei. Hele det periodiske system følger jo elektronantallet i ytterste skall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå