ZeRKoX Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Hei. Jeg har nyleg innstallert ClarkConnect på en server hjemme, og den skal fungere som en webserver. Jeg har bare et problem, og det er at jeg ikke får tilgang til undermappene til webområdet. Dvs. at jeg kan gå til denne url-en "ekstern.ip.til.cc/index.htm", men ikke "ekstern.ip.til.cc/mappe/index.htm". Hvordan kan dette løses? Der er jo igrunn greit å kunne bruke mapper når du lager et webområde av litt størrelse... Jeg har enda et spm., og det er hvordan jeg kan gjøre det slik at cc-boksen automatisk åpner index-fila viss jeg skriver inn url-en til en mappe. Ex: - Viss jeg skriver "ekstern.ip.til.cc/mappe", så kommer jeg til "ekstern.ip.til.cc/mappe/index.htm" På forhånd, takk Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Får du beskjed om at banen ikke eksisterer, eller at du ikke har tilgang til den? Mulig du må symlinke mappene? Hvis du får beskjed om at du ikke har tilgang, må du sette korrekte permissions på mappene. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 For å komme inn i katalogen må man ha kjørerettigheter (execute) til katalogen. Webservern er sannsynligvis ikke eier av katalogen, så den vil gå under "other"-gruppen. Prøv f.eks. chmod +rx katalog (dette vil da gjelde alle brukere) Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 Det kommer opp at den ikke eksisterer... Kan dere forklare steg for steg hvordan jeg skal løse problemet? Jeg er ikke så veldig erfaren innen linux... Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 chmod +rx <navnet på katalogen du vil ha synlig for alle> Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 mender du slik: chmod +rx var/html/www Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 mender du slik: chmod +rx var/html/www 8572954[/snapback] Der gjør du mappa www executable. Hvis ikke html mappa er det må du også bruke chmod +rx var/html Dette må gjøres som root. Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 (endret) når jeg skriver chmod +rx var/html/www så kommer det opp Cannot access 'var/html/www' : No such file and directory Hva gjør jeg feil? EDIT: bytta plass på html/www Endret 9. mai 2007 av obrestad Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 (endret) ingen mappe som heter html? men prøv med chmod +rw /var/ww/html/ Endret 9. mai 2007 av BigJackW Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 Funker fremdeles ikke..... Noen som vet hva? Jeg laster opp filene i standardmappen, viss dere lurte.... Skriver jeg feil mappe kansje?? Noen som vet? Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 10. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2007 Sorry for dobbelpost, men er det ingen som vet hva som er feilen? Lenke til kommentar
kommers Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 BigJackW mente jo egentlig: chmod +rw /var/www/html/ , men det skjønte du sikkert -- at han glemte en 'w' -- men jeg vet ikke om dette er katalogen som du kaller for "standardmappa"? (forsøk dette som root) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå