ilpostino Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Dette fikk meg uansett til å lure litt - jeg tror jammen jeg skal prøve en dag å spise en hel dags mat til frokost. Det kan holde hardt, men hadde vært artig å finne ut hvor lang tid det tok før jeg ble sulten igjen. en jeg spiser lunch med har et-måltid-per-dag-strategi. han har riktignok gått ned i vekt med jeg tror mange av de rådne som er tatt opp tidligere i tråden fungerer bedre. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Mine selværfarte råd: * Kutt ut alt snop og søte drikker. Lær deg en del basiskunnskap om hva som er sunt og ikke. Mange går i den fellen at de tror de spiser sunt, men egentlig får de i seg masse usunt. * Mosjonér. Når du veier 125kg er det ikke så lurt å jogge på tredemølle, for da ødelegger du deg lett. Lange spaserturer før frokost eller svømming er über. * Lær deg litt om GI-tabellen. Prøv å spis lite karbs og mer protein * Tren styrke Jeg har gått ned fra 90 til 82 kg med disse rådene. Lenke til kommentar
cheeplix Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Aerob utholdenhet på over én time pr økt og litt orden på kostholdet burde gjøre underverker. Pga størrelsen din tror jeg du får mer ut av en lang gåtur enn jogging og det er gratis. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Rask gange vil gjøre underverker ja. Men ikke stopp underveis, gå sammenhengende i en eller to timer. Helst tre timer daglig. Du kan klare det. Så når en uke er gått, kan du trappe ned til to timer daglig, og uken etter der kan du gå ned til en time. Når den uken er over, kan du vurdere å begynne med en halvtime lett jogging daglig på flatt terreng. Så etter hvert øker du intensitet, og så kan du begynne å jogge i litt ujevnt terreng, lange oppoverbakker osv osv. Tredemølle også etter hvert. Når du føler du er i god form kan du ta fatt i intervalltrening for å bli kvitt siste rest med fett. Men viktig at du trener styrke sammen med dette sånn at du ikke mister muskelmasse. For hvert kilo muskelmasse du mister, kan du regne med at du får opp mot 200 kcal lavere forbrenning i døgnet, +-, varierer pr person selvfølgelig. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Det var egentlig ikke meningen å starte noen diskusjon heller, men jeg tror faktisk ikke forskerne vet nok om dette i det hele tatt. Gjorde de det, hadde de ikke drevet med labforsøk på rotter. Merkelig logikk, det er jo fordi de utførte forsøkene at de kan si noe om hva som skjer. Lenke til kommentar
Gjest Overvektig Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Takk skal dere ha folkens Vanskelig å sitere alle postene men jeg kommer til og fokusere på dette: unngå godteri, brus (Kan jeg drikke lett uten å legge på meg?). Ta meg en gåtur på en strekning uten butikker i starten 1t og utvider tiden litt etter litt. Kontrollere vekten regelmessig (Kanskje loggføre i et regneark?) Jeg kan desverre ikke gå sammen med noen i samme båt for jeg vet ikke om noen i den situasjonen. Bading har vi hatt i 4 år fra høst til vår alle gangene og vi (familien) har møtt opp ca kanskje 90% av gangene (hver lørdag i 1 time). Regelmessig mat etter utplasseringen (ferdig fredan). De har alt for god mat der.. Kanskje gå over til kiwi, appelsinbåter og eple som lørdagsgodt. Ellers så spiser jeg nesten bare grovt brød med både solsikkefrø og annet knask Ble det for mye i gangen kanskje? Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Takk skal dere ha folkens Vanskelig å sitere alle postene men jeg kommer til og fokusere på dette: unngå godteri, brus (Kan jeg drikke lett uten å legge på meg?). Ta meg en gåtur på en strekning uten butikker i starten 1t og utvider tiden litt etter litt. Kontrollere vekten regelmessig (Kanskje loggføre i et regneark?) Jeg kan desverre ikke gå sammen med noen i samme båt for jeg vet ikke om noen i den situasjonen. Bading har vi hatt i 4 år fra høst til vår alle gangene og vi (familien) har møtt opp ca kanskje 90% av gangene (hver lørdag i 1 time). Regelmessig mat etter utplasseringen (ferdig fredan). De har alt for god mat der.. Kanskje gå over til kiwi, appelsinbåter og eple som lørdagsgodt. Ellers så spiser jeg nesten bare grovt brød med både solsikkefrø og annet knask Ble det for mye i gangen kanskje? 8574493[/snapback] Du kan bli overvektig av all slags mat og drikke som har en kalorimengde over 0, dvs, du kan bli fet av å spise gulrøtter. Så ikke la deg lure av at det bare er sunn mat som gjør deg slank, det er BÅDE sunn mat OG reduksjon av matinntak som gjør deg slank. Selv om maten er sunn, så, keep in mind to reduce Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Du kan bli overvektig av all slags mat og drikke som har en kalorimengde over 0, dvs, du kan bli fet av å spise gulrøtter. Det er vel ikke helt riktig, siden enkelte mattyper krever mer energi for å varmes opp og fordøyes enn de avgir. Det skal f.eks. godt gjøres å spise seg fet på kald agurk. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Du kan bli overvektig av all slags mat og drikke som har en kalorimengde over 0, dvs, du kan bli fet av å spise gulrøtter. Det er vel ikke helt riktig, siden enkelte mattyper krever mer energi for å varmes opp og fordøyes enn de avgir. Det skal f.eks. godt gjøres å spise seg fet på kald agurk. 8575697[/snapback] Det er sant at man kan bli overvektig av all mat som har over 0 i kalorier, men det er svært lite sannsynlig at man blir overvektig på fiberrike grønnsaker. Det var bare for å illustrere. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 (endret) Hadde selv en periode der det hang en del mer mage enn jeg ville (er fremdeles endel igjen da).. Den sommeren begynte jeg på treningssenter. Begynte også å spise sunt, det vil si sliken fiber frokostblanding, ikke noe spesielt med cola og annen drittmat. Har komt litt tilbake med cola o.l nå, men trener noen ganger i uken, og holder meg. Skal ta meg isammen igjen nå. Det føles utrolig bra etterpå men ikke før. Jeg sutrer og klager så jævli at du ikke kan forestille deg det før jeg skal trene. Etterpå har jeg en god følelse, kan kikke litt på TV og kose meg. Får heller ikke det store suget på cola og digg når jeg legger meg forann TV'en, eventuelt PC'en etterpå som før. Jeg er sikker på du klarer å gjøre noe med det, det står på viljen. Ikke begynn for hardt, og hør på hva de som jobber der sier. Det er en grunn for at de er der. Du vil føle deg mye bedre med en eneste gang. Sliter du med depresjon, og problemer med selvtillitten kan du trøste deg med at du ikke er den eneste. Jeg også har vært der, litt enda. Men ikke så mye som før. Det blir bare bedre! Edit: Vil forøvrig ikke ambefale deg å bruke noen form for tabeletter o.l jeg iallefall. Jeg brukte hele sommeren og gikk ned 15 kg. Har aldri følt meg bedre enn da. Det er veldig deilig. En annen ting som er med disse treningsentrene er å variere. Har gått på treningsenter i 2 år nå, helt alene hver gang, i sal. Altså sånn med altslags vekter, sykkel o.l .. Det er igrunnen kjedeligt, og jeg ville slutte lenge. Men det er utrolig masse gøy å gjøre som er med instruktør og sammen med andre. Liker personlig godt spinning (sykkel) som jeg faktisk nesten nettopp har kommet hjem fra. Føler meg svært fornøyd Og igjen, jeg forstår hvordan du har det. Ikke lyst til noen ting.. Iallefall ikke å trene. Hadde personlig ikke lyst til å leve heller, uten å gå inn på detaljer der. Men det blir bedre. Og ikke vær redd for å søke hjelp hos familie og venner. Endret 9. mai 2007 av steffenz Lenke til kommentar
Gjest Overvektig Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Du kan bli overvektig av all slags mat og drikke som har en kalorimengde over 0, dvs, du kan bli fet av å spise gulrøtter. For meg er lørdagsgodt et svar på helg. Derfor vil jeg heller spise 200g med gulrøtter enn sjokolade for og si hva jeg mener steffenz: Tahh for et godt inlegg Ja, vi har spinning 800 meter unna. Men jeg tør på en måte ikke dit i denne overvektige tilstanden Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Nei jeg forstår hvordan det føles. Det første året jeg gikk å trente var jeg dritflau. Gikk mange måneder før folk fikk vite om det. De så det når skolen begynte igjen etter ferien, på meg. Turte ikke å innrømme det å syntes det var flaut. Liker ikke å skryte meg opp heller så jeg sa ingenting. Men så fikk jeg bare kjempemasse utrolig hyggelige oppmuntrende kommentarer fra alle rundt meg, og flere jeg kjenner har nå også begynt. Men de første timene er fryktelige, uansett. Jeg følte alle så på meg, pirket i en hver ting jeg gjorde galt (tråkket feil på sykkelen, smalt vekkene sammen sånn at det klinget o.l) men det hele tror jeg var oppi hodet mitt. Fant iallefall ut at det ikke gikk lenge før jeg var den som kikket på de helt nye som kom inn.. Du trenger forøvrig ikke begynne rett på spinning timer, jeg holdt på med slike morsjonssykler lenge. Hadde 15 minutter tredemølle (gikk på den, løp ikke), 15 minutter sykkel på sånnen morsjonsykkel inne på senteret, og 15 minutter på sliken ro maskin. Dette gjorde jeg 7 dager i uken, hele sommerferien. Hadde kanskje en uke ferie, men da passet jeg på hva jeg spiste. Og jammen merket jeg forskjell! Gikk somsagt ned 15 kg, men det kunne ses enda bedre. Føltes helt topp, og fikk somsagt bare positive tilbakemeldinger fra alle! Du må bare begynne, uansett hvor dumt det føles.. Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 (endret) IKKE reduser mat-inntaket for mye. Slanking fører kun til en ting og det er vekt-jojo. Ref det jeg sa tidligere om økt antall reseptorer. Dropp protein-shakes og piller også. Protein-shakes og lignende har liten effekt på deg ennå. Vurder det når du begynner å komme i BRA form. Og hvis jeg var deg ville jeg generelt kuttet ned på brus og ikke drukket lett i stedet. Vær litt hard mot deg selv og drikk vann., Vann er viktig og er den viktigste delen av spinalveske som hjernen din bader i. Får du vondt i hodet er det ofte fordi du har for lite spinalveske, ergo vann. Vil påstå at man i majoriteten av ganger man har vondt i hodet (bortsett fra migrene osv) er pga for lite vann i kroppen. Og ikke start for hard i begynnelsen. Mye bedre med mange små økter enn få store. Særlig fordi du kan ta i så hardt at du ødelegger for motivasjonen for senere trening fordi du tok deg ut. Det er lov å starte smått og øke når du føler at du kan takle det. Men det er også lov å utfordre seg selv ørlite grann.. Og tenk som så at hvis du jogger opp en bakke og det gjør litt vondt og du vil heller gå, for ingen ser deg... tenk da på hvem du lurer? Ingen andre enn deg selv! Endret 9. mai 2007 av Beatnut Lenke til kommentar
froZZo Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 gå deg en tur eller jogg deg en liten tur. jeg driver og jogger litt og det er så deilig og ikke vera så jevli sliten når en skal gå opp en liten bakke. og spis sundt. Lenke til kommentar
Wlffrsether Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Prøv å få med deg noen på prosjektet da det er mye lettere å gjennomføre det om man er flere om jobben. Det behøver ikke å være noen som er i samme situasjon som deg, men ganske enkelt noen som er med på opplegget. Hvis man er alene om jobben så er det mye vanskeligere, siden det kun er seg selv man må overbevise om at man har "fortjent" en utskeielse. Det klassiske er, at etter en god periode med bra framgang, så unner man seg for mye. Straks er man tilbake til start, og det blir vanskeligere å starte på nytt igjen. Selv har jeg god erfaring med å starte hvert måltid med noen tørre "sponplater", altså slike Fiberrik man finner i kjeks/knekkebrød-hyllene i butikken. 2-3 slike, gjerne med cottagecheese, og et stort glass vann til, så spiser man til man blir mett etterpå. Her er det selvsagt kuttet ned på fløte/rømme/smør og denslags, men ikke totalt. Jeg har ikke noen tro på å kutte ut noen ingredienser eller matvarer, men å begrense inntaket av disse. Jeg gikk selv ned over 20 kilo fra militæret ved først å nesten kutte ut søtsaker og brus helt. Det var ikke et spesifikt valg, men det ble bare slik. For lat til å gå til butikken å handle kanskje... De siste 7-10 kiloene har forsvunnet ved hjelp av sponplatedietten, og nå ligger jeg stabilt på 80 +/-. Dette uten noen form for aktiv trening. Det handler om å ta seg god tid. Ikke forvent at kiloene skal forsvinne på 2 måneder. Det som forsvinner kjapt kommer kjapt tilbake. Jeg brukte nesten 2 år på å stabilisere meg på den vekten, men nå holder jeg meg der uten å tenke på det eller gjøre noe aktivt for å holde den nede. Jeg bruker/brukte selv et excel-diagram hvor jeg la inn ønsket vektmål, ønsket gjennomsnittlig vekttap pr. uke og registrerte ukentlige målinger av vekten. Dette fungerte som en motivator, siden man så resultater med en gang og de som var med på prosjektet også hadde tilgang og kunne piske meg. De første 4-5 ukene var meget lette, da det stort sett var vann som forsvant, men deretter gikk det tregere. Vekten gikk riktignok jevnt og trutt nedover, men ikke like fort. Brukte nesten 3 ganger så lang tid på den siste halvparten, som den første halvparten. Hvis du har lyst på dette diagrammet så er det bare å si ifra, så kan jeg sende det. Lenke til kommentar
RobinTX Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Jeg har gått ned 21 kg med min diett (men det tok 4 måneder ) 1.Hver uke så må du ha MINST 3 dager uten mat og drikke (en dag=24 Timer) 2.Spis HELST en gang om dagen (middag) 3.Jeg spiste da mye godteri i helgene 4. tren hvis du vil (jeg trente ikke) TADAAA gikk ned fra 90>69 ^^ Lenke til kommentar
DNA Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Det er et velkjent faktum at det å spise ofte øker forbrenningen. 8571707[/snapback] Det er et ukjent faktum at dette er en myte. 1 måltid hver dag skulle vist gi bedere forbrenning ifølge en forskningsraport, men mye bivirkninger så ikke til å anbefale. Jeg har gått ned 21 kg med min diett (men det tok 4 måneder ) 1.Hver uke så må du ha MINST 3 dager uten mat og drikke (en dag=24 Timer) 2.Spis HELST en gang om dagen (middag) 3.Jeg spiste da mye godteri i helgene 4. tren hvis du vil (jeg trente ikke) TADAAA gikk ned fra 90>69 ^^ 9153116[/snapback] 1. Det er utrolig usunt, og kroppen din lagrer fett. Altså du mister ikke fett, men muskler. 2. Dette kan gå hvis man spiser utrolig mye, men så mye klarer ikke de fleste. Det er også mange bivirkninger av å spise så lite måltider hver dag. 3. Da burde man heller ha 1 spisedag og spise godteriet på den dagen. 4. Hvis du ikke trente var som regel mange kg av det du mistet muskler. Gratulerer du har mistet utrolig mye muskler! Endret 27. juli 2007 av DNA Lenke til kommentar
Nstin Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Det er et velkjent faktum at det å spise ofte øker forbrenningen. 8571707[/snapback] Det kan jeg bekrefte. fatter gikk ned men engang han startet spise riktig og spise ofte (mat intoleranse) dette kombinert med veldig god trening har han gått ned snart 50 kilo siden januar. 178 til 128kg. Fatter kan nå sitte på spinning trening i 3 timer i strekk, han sleit ut trenern Nå er det bare fett i magen igjen på han. og han sykla 12 mil på 3t og 41 minutter. spise riktig kombinert med trening er gull! Lenke til kommentar
DNA Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Det er et velkjent faktum at det å spise ofte øker forbrenningen. 8571707[/snapback] Det kan jeg bekrefte. fatter gikk ned men engang han startet spise riktig og spise ofte (mat intoleranse) dette kombinert med veldig god trening har han gått ned snart 50 kilo siden januar. 178 til 128kg. Fatter kan nå sitte på spinning trening i 3 timer i strekk, han sleit ut trenern Nå er det bare fett i magen igjen på han. og han sykla 12 mil på 3t og 41 minutter. spise riktig kombinert med trening er gull! 9158802[/snapback] Å spise ofte øker ikke forbrenningen, det er totalt ant. kcal som spiller inn her. Det gjør ikke noe om du får i deg alle kcal på 1 måltid eller fler så lenge du får i deg nok ant. kcal. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå